Gå til innhold

Brokkoli er usunt egentlig

Anbefalte innlegg

Jeg mener. Gamle folk som er skallet og lukter spiser det ofte det jeg har sett og ser helt forferdelige ut. Kan umulig være bra for kroppen til folk?

https://www.thinkingnutrition.com.au/broccoli-bad-for-you/

Uansett jeg fant en artikkel på det. Hvis det er en sunn mat som er bra så er det epler. Det er rå energi i det, du føler deg godt neste dagen. Og det hjelper i lange baner. Målet er å finne mål å spise sunt, fjerne fortvilelsen og bare kjøre på helt til man faller. Er slikt jeg tenker iallfall.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1616878-brokkoli-er-usunt-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foods that have been identified as goitrogenic include cruciferous vegetables such as bok choy, broccoli, brussels sprouts, cabbage, canola, cauliflower, Chinese cabbage, coy sum, collard greens, horseradish, kai-lan, kale, kohlrabi, mizuna, mustard greens, radishes, rapeseed, rapini, rutabagas, and turnips.

"

så generelt, alt på den lista. Bare dropp de :)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ?

Anonymkode: 0913b...a4f

Ok hvis du ikke vet mer. Her

"Hypothyroidism is a condition where there isn't enough thyroid hormone in your bloodstream and your metabolism slows down. Hypothyroidism happens when your thyroid doesn't create and release enough thyroid hormone into your body. This makes your metabolism slow down, affecting you entire body."

Er mye som er godt som kanskje ikke er så bra for deg, men om brokkoli er den største lasten du har med deg i livet, så tror jeg du ligger ganske godt an...

Og har du egentlig lest artikkelen du hevder underbygger påstanden din om at brokkoli ikke er bra for deg? For den sier egentlig ikke det du hevder den sier.

Endret av Jdz
  • Liker 9
  • Nyttig 3

Annonse

Woah0 skrev (10 minutter siden):

Jeg mener. Gamle folk som er skallet og lukter spiser det ofte det jeg har sett og ser helt forferdelige ut. Kan umulig være bra for kroppen til folk?

https://www.thinkingnutrition.com.au/broccoli-bad-for-you/

Uansett jeg fant en artikkel på det. Hvis det er en sunn mat som er bra så er det epler. Det er rå energi i det, du føler deg godt neste dagen. Og det hjelper i lange baner. Målet er å finne mål å spise sunt, fjerne fortvilelsen og bare kjøre på helt til man faller. Er slikt jeg tenker iallfall.

Du ser kanskje at hele begynnelsen er parodi hvis du scroller litt lengre ned på sida.

Anonymkode: 91c3f...621

• Liker 2
Jdz skrev (Akkurat nå):

Er mye som er godt som kanskje ikke er så bra for deg, men om brokkoli er den største lasten du har med deg i livet, så tror jeg du ligger ganske godt an...

Aldri spist brokkoli. Elsker epler derimot.

Har ikke engang prøvd Kålrabi eller hva enn folk kaller det i Norge. Men føler det er litt slemt å lyve for unger å påstå dette er sunt når det er motsatt. De burde gi de epler ikke sånt mat.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ser kanskje at hele begynnelsen er parodi hvis du scroller litt lengre ned på sida.

Anonymkode: 91c3f...621

Leste den. Mye av den er overdrevet som er spøken i artikkelen, men en snev av sannhet av at det er bare tulle mat for at folk skal late som de er sunne. Alt den sier er at den ikke har så mye goiter, det er alt.

"By selectively quoting research, you can build a case for or against any food if that was your agenda. Throw in some emotive language, and you’ve got yourself a winner for getting the public’s attention. You can then make quite a bit of money out of doing this too from book sales and building up a large social media following."

"Even though there are some hypothetical risks from eating too much broccoli, they are more than outweighed by the health benefits. That is what matters here: the overall balance for what it means to your health and broccoli breaks the scales here for health benefits."

Er jo kjent at brokkoli ikke er bra for magen. Man fiser mye og får sulfur rap diare/forstoppelse og kvalme hvis man spiser for mye. Inneholder flere næringsstoffer i veldig lite mengde til at det i det hele tatt betyr noe. Og full av sprøytemiddel.

Anonymkode: c1522...966

Woah0 skrev (15 minutter siden):

Foods that have been identified as goitrogenic include cruciferous vegetables such as bok choy, broccoli, brussels sprouts, cabbage, canola, cauliflower, Chinese cabbage, coy sum, collard greens, horseradish, kai-lan, kale, kohlrabi, mizuna, mustard greens, radishes, rapeseed, rapini, rutabagas, and turnips.

"

så generelt, alt på den lista. Bare dropp de :)

Alt det der er fisemat

• Liker 4

Brokkoli og alle andre kåltyper er fantastisk for helsa, om man spiser mer enn en brokkolibukett til middag nå og da... Men dessverre vil folk heller spise hamburgere og pizza.
Det pågår en anti-plante-agenda, samtidig som det pushes insekter og fake kjøtt på folk, dette må være den mest sinnssyke tiden å leve i noen sinne i historien til Jorda.

Anonymkode: 29cbc...817

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brokkoli og alle andre kåltyper er fantastisk for helsa, om man spiser mer enn en brokkolibukett til middag nå og da... Men dessverre vil folk heller spise hamburgere og pizza.
Det pågår en anti-plante-agenda, samtidig som det pushes insekter og fake kjøtt på folk, dette må være den mest sinnssyke tiden å leve i noen sinne i historien til Jorda.

Eller min teori. Vi er i Matrix verden der vi blir løyet til av et system for å selge noe som ikke hjelper :)

To all those stupid Vegetarians... - Imgflip

Men falsk kjøtt er tull. Det er jeg enig i. Men tror det er fysisk umulig å være Vegan. Lykke til. Men hvis jeg måtte så ville jeg bare spist frukt som søren. Epler og blåbær (de med lilla inni, ikke hvit) men du blir utsultet og tynn hvis du er vegan. Det funket ikke for meg for å si det slikt. Prøvde i en måned engang :)

• Liker 1

For et friskt menneske er nok brokkoli både trygt og bra for deg i moderate mengder. 

Men for et menneske med helse i ubalanse, mage-tarm-problemer, stoffskiftesykdommer o.l. så burde faktisk brokkoli være en ting du ikke inntar så mye nettopp pga goitrogener og dens effekt på stoffskiftet og jod. Og kombinasjonen brokkoli og blomkål er egentlig en "overdose" groitrogener i ett måltid. Blomkål er faktisk verre enn brokkoli når det kommer til goitrogener. 

Greit nok at man skal ikke bli hysteriske, men brokkoli og blomkål er ikke noe man MÅ ha, og kan være greit å være bevisst på at det muligens kan gi deg noe ved å ikke innta det. 

Kanskje det finnes folk der ute som spiser dette hver eneste dag også, og som ikke var klar over at det bør begrenses. 

Alt med måte. Også blomkål og brokkoli. 

Anonymkode: fd5c6...41a

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For et friskt menneske er nok brokkoli både trygt og bra for deg i moderate mengder. 

Men for et menneske med helse i ubalanse, mage-tarm-problemer, stoffskiftesykdommer o.l. så burde faktisk brokkoli være en ting du ikke inntar så mye nettopp pga goitrogener og dens effekt på stoffskiftet og jod. Og kombinasjonen brokkoli og blomkål er egentlig en "overdose" groitrogener i ett måltid. Blomkål er faktisk verre enn brokkoli når det kommer til goitrogener. 

Greit nok at man skal ikke bli hysteriske, men brokkoli og blomkål er ikke noe man MÅ ha, og kan være greit å være bevisst på at det muligens kan gi deg noe ved å ikke innta det. 

Kanskje det finnes folk der ute som spiser dette hver eneste dag også, og som ikke var klar over at det bør begrenses. 

Alt med måte. Også blomkål og brokkoli. 

Anonymkode: fd5c6...41a

Det at man skal redusere de forskjellige typene av kål om man har det ene og det andre finnes det ikke noe som helst praktisk eller vitenskapelig hold i, det er bare en teori. Hvor er forskningen som sier at de som spiser kål er sykere, mens de som ikke gjør det er friskere??
Jeg HADDE mage/tarmproblemer med blødninger, forstoppelse og luftproblemer før jeg kuttet ut melk, egg og gluten til fordel for mengder av frukt, bær, grønnsaker og bladgrønt. Spiser grønnkål, brokkoli, kål, blomkål, rosenkål...har bare fordeler av det. Særlig spiser jeg mye rå grønnkål. Om du skal klare å få i deg nok goitrogener til at det skal være skadelig så må du antagelig spise et trillebårlass med brokkoli til dagen, det er det ingen i verden som klarer. Det de har gjort er å trekke ut EN komponent i en matsort, og ignorere alt annet.

Kålvekstene har også kreftbekjempende egenskaper, noe man ser i praksis: 
Intake of cruciferous vegetables is associated with reduced risk of ovarian cancer: a meta-analysis
Cruciferous vegetables intake and the risk of colorectal cancer: a meta-analysis of observational studies
Cruciferous vegetable consumption and gastric cancer risk: a meta-analysis of epidemiological studies
Cruciferous vegetables intake is inversely associated with risk of breast cancer: a meta-analysis

Annonse
Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er jo kjent at brokkoli ikke er bra for magen. Man fiser mye og får sulfur rap diare/forstoppelse og kvalme hvis man spiser for mye. Inneholder flere næringsstoffer i veldig lite mengde til at det i det hele tatt betyr noe. Og full av sprøytemiddel.

Anonymkode: c1522...966

Toillprat.

Man da ikke bare leve på epler heller da, og om nordmenn har spist kål og kålerabi i alle år uten problemer kan jeg ikke se for meg at de gjør deg noe vondt. Tvert i mot har vi sett en stadig øking i fedme og andre helseproblemer, og folk spiser bare mindre og mindre kål eller annen tradisjons kost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...