Gå til innhold

Tror du sjefen sjekker din e-post?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hørte nettopp på TV 2-nyhetene at tidligere polforsker Monika Christensen er suspendert fra sin stilling fordi hun har sparket folk på grunnlag av at hun har sjekket e-postene deres på arbeid (!) :overrasket:

Hva med dere andre, tror dere sjefene på din arbeidsplass overvåker telefon / e-post, for en stikkprøve i ny og ne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan jeg ikke se for meg. Tror ikke han har tid til det heller...

Skrevet
Hørte nettopp på TV 2-nyhetene at tidligere polforsker Monika Christensen er suspendert fra sin stilling fordi hun har sparket folk på grunnlag av at hun har sjekket e-postene deres på arbeid (!)  :overrasket:

Hva med dere andre, tror dere sjefene på din arbeidsplass overvåker telefon / e-post, for en stikkprøve i ny og ne?

Kanskje et dumt spørsmål...men hvordan kan sjefen sjekke epostene?

Skrevet

Utenom din egen maskin: Som administrator for nettverket, eller med rettigheter til å lese andres e-post m.m.

Skrevet

Jeg tar ikke sjansen, i hvert fall.

Bruker ikke jobbmailen min til noe privat. Det er jo også greit i de tilfeller man blir syk og slikt.

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Men jeg bruker uansett ikke jobbmailen til noe privat.

Skrevet

Nei det er jeg sikker på at de ikke gjør. Bruker uansett ikke den mailen til noe privat, men det er av andre grunner.

Skrevet

Når man sletter e-poster på jobben, hvor havner de så?

Hos oss har ikke hver enkelt en søppelkasse/recycle bin, så hvor havner de?

Kan administrator sitte og lese alt da..?

Burde ikke alle ansatte få vite om det, dersom sjefenehar tilgang til ene-postene til arbeidstakerne? :forvirret:

De gjør vel ikke slitk uten at alle vet om det?

Isåfall er dette ulovlig.

Skrevet

Har overordnede lov til å lese andres epost uten å si fra om det? Jeg bruker ofte jobbemailen min til private brev, bør kanskje revurdere det nå? :forvirret:

Skrevet

Niks, det tror jeg ikke han har verken tid eller interesse for. Selv om jeg har enkelte private mailer der, så har de ikke verre innhold enn at han gjerne må lese dem hvis han gidder. Og de som er er stort sett skrevet utenom ordinær arbeidstid, så jeg har heller ikke stjålet tid fra bedriften.

Skrevet

et håper jeg virkelig ikke hun gjør. Eller it-avdelinga for den del.

Nei, de har ikke lov til det. Det er jo derfor hun som gjorde det som det var snakk om på nyhetene sliter nå da, det ER ikke lov.

Årsaken til at jeg håper ingen leser min mail på jobb er at der er det private ting. Ikke det at det går utover jobben min, men jeg sender mail til min smboer der, og da tar jeg av og til opp ting som jeg ikke synes sjefen har noe med. Og hun har heller ikke rett til å lese mailen min. Og sjefen til min samboer har ikke rett til å lese hans.

'Men vi sletter jo innimellom likvel. Men altå. Jeg tar sjangsen. De har ikke noe med lese det. Ikke noe av det jeg skriver er ulovlig, og jeg kan ikke miste jobben for det, men jeg vil bare ikke dele alle detaljer med mine kolleger.

Skrevet

Nettverk har egne "søppelkasser". Dessuten er bruk av arbeidsgivers utstyr, ikke bare tid brukt i eller utenfor arbeidstid som teller. Et godt råd er å ikke bruke arbeidsgivers tid eller utstyr til noe som ikke tåler dagens lys.

Skrevet

Det er j ikke det at det ikke tåler dagens lys det jeg skriver til min samboer. BAre det at jeg ikke synes alle trner å vite det.

Uansett, min arbeidsgivers utstyr slites ikke av at jeg sender en ekstra e-post, jeg sende rmange hver dag, i jobbsammenheng. Min arbeidsgivers tid tapes ikke av at jeg sender en mail der jeg spørr om hva vi dkal lage til middag, hvor lweng vi skal jobbe, eller letter en frustrasjon (på den måten blir jeg kvitt frustrasjonen, og får gjort mer enn om det skulle plage meg gjennom hele arbeidsdagen) mens jeg likevel venter på n utskrift/rapport, eller bare rett og slett trekker pusten.

Jeg røyker ikke. Jeg bruker langt mindr tid på å sende en epost eller ti enn hva andre gjør på rløykepauser, DET er da vel like mye misbruk av arbeidsgivers tid?

Men, ulovlige ting driver jeg ikke med, så det ville ikke vær farlig om min arbeidsgiver lest e-posten min. Bar ubehagelig.

Skrevet

De e-postene jeg sender privat tåler dagens lys men noe av det er likevel svært privat og noe omhandler jobb og kolleger. Hvem skal en eller sfå ut frustrasjoner om kolleger/sjef til andre enn til venner/familie utenfor jobben? AV og til kan det være behov for å ringe eller maile dem nettopp, i arbeidstiden.

Vi ikke-røykere har dessuten litt tid "til gode", for røykerne går ut på pauser flere ganger om dagen. Vi ikke-røykere kan dermed unne og litt ekstra-tid i og med at røykerne minst bruker 30 minutter hver dag til røyking utenfor ordinær matpause.

(Hvertfall hos oss gjør de det)..

IT-ansvarlige har ikke lov til å lese hva vi driver med og hva vi skriver i e-postene våre, men jeg tror de gjør det likevel. DEet er tross alt kikker-mentaliteten som vinner til slutt hos de fleste.

Skrevet

Jeg tror ikke min sjef leser e-posten min, hun er ikke så kyndig på data. Men det sa de vel om Monica også, og hun kommanderte jo it-avdelinga til å hjelpe seg med det.

Jeg har i mange år hatt som prinsipp å ikke sende privat mail fra jobbadressen. og i alle fall ikke mail som jeg ikke kan lese høyt for kolleger. Det prinsippet datt inn i den første tiden etter at vi fikk epost på jobb, da jeg var en tur innom datarommet (åpent for alle) og fikk se en skjerm hvor all ut- og inngående mail sto med "til" og "fra" og "meldingstittel". Fikk litt bakoversveis da jeg så det, for pleide å kommunisere mye med en venninne om mannfolk og slikt, og meldingstitlene våre kunne være ganske beskrivende... Min venninne tok seg en tur i sitt firmas datakrok (de hadde ikke eget rom engang), og fant det samme der. Og meldingstitlene våre ble aldri det samme....

Likevel sender jeg mye privat mail når jeg er på jobb, jeg logger inn via web og sender og mottar mail der. Jobbmailen er bare til jobb-bruk og den kan hvem som helst også gå inn og lese dersom jeg er borte fra jobben.

Skrevet
Vi ikke-røykere har dessuten litt tid "til gode", for røykerne går ut på pauser flere ganger om dagen. Vi ikke-røykere kan dermed unne og litt ekstra-tid i og med at røykerne minst bruker 30 minutter hver dag til røyking utenfor ordinær matpause.

Jeg og min røykekollega snakker faktisk jobb når vi er ute og røyker! Vi sitter i forskjellig etasje, og tar en røyk sammen når vi må snakke sammen istedenfor å gå på kontorene til hverandre.

Ikke alle som røyker har pause, skjønner du.

Skrevet

Spiller ingen rolle det, om dere snakker jobb mens dere røyker. Dere forlater arbeidsplassen deres for å gå ut til et annet sted for å gjøre ikke-jobb-relaterte ting.

Jeg, som er ikke-røyker, kan bare gå ut og ta masse lufte-turer og når folk spør hva jeg har drevet med kan jeg bare svare: "Jeg har hatt pause, men jeg tenkte på jobben, og drøftet den høyt med meg selv".

Skrevet

På vår arbeidsplass, hvis man går inn i det store IT-rommet, ser man at IT-ansvarlige har en del skjermer opp med e-postene til ulike ansatte oppe.

De kan i prinsippet gå inn på hvem som helst når som helst og "lese" hva og når en ansatte gjør hva.

Klart det kan være avslørende!

Det var ganske frekt av hun Monika Christensen å kreve fra IT-avdelingen å få se hva de ansatte drev med..hun snoket skikkelig..bra noen reagerer og suspenderer i slike tilfeller.

Skrevet

I følge datatilsynet har ikke arbeidsgiver lov til å gå inn å sjekke ansattes e-post. Det kan likevel fravikes dersom dette står i it-reglementet til bedriften. Dersom oppdrag kommer inn til bedriften på din e-post og du er sykmeldt i 6 måneder, fortjener ikke kunden da å få svar? Som regel vil du da bli forespurt på forhånd om det er greit, men dersom du nekter ville i alle fall jeg blitt litt mistenksom.

Jeg tviler på om bedriften din har sperret for sider som hotmail, gmail, yahoo osv. Lag en e-postkonto der og bruk den til private e-poster. Dersom du bruker jobbmailen din som privatmail, kan du markere den som privat i emnefeltet ved å skrive privat i emnefeltet. Da er det ingen tvil om at arbeidsgiver ikke har noe der å gjøre. Du kan da også be om at de som sender til deg gjør det samme.

Jeg jobber selv på IT-avdeling og hjelper ofte folk dersom noe skjer med e-posten deres. Det jeg ser holder jeg for meg selv. Jeg har taushetsplikt og respekterer den. Ikke er jeg interessert i å lese andre sine e-poster heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...