AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Jeg har vært sykemeldt i et år på grunn av smerter relatert til fibro. Har søkt aap er det mulig å få dette med fibro? Mange som sier det er vanskelig? Anonymkode: b76ae...d61
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Det er ikke diagnosen som bestemmer det, men arbeidsevnen. Har du mistet arbeidsevnen til mer enn 50% til enhver jobb så er sjansen stor for at du får innvilget AAP. Jeg har hørt at det er vanskelig å få ufør med fibro, men det kan hende at det bare er de negative historiene vi hører om. Er sikkert mange som får ufør med fibro, men det hører man ikke om. Selv er jeg psykisk syk og har gått på AAP i snart to år, og jeg har også fått høre at jeg må regne med å være i Nav systemet i mange år, og at det er vanskelig å få ufør pga psyken. Men allerede nå så går det mot ufør for min del. Men selv om Nav, lege og tiltaksarrangør er enige om at jeg har 0 arbeidsevne, så er det ikke sikkert at Nav legene mener det samme, så jeg kan jo få avslag når jeg søker. Anonymkode: 9c7ef...89c 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke diagnosen som bestemmer det, men arbeidsevnen. Har du mistet arbeidsevnen til mer enn 50% til enhver jobb så er sjansen stor for at du får innvilget AAP. Jeg har hørt at det er vanskelig å få ufør med fibro, men det kan hende at det bare er de negative historiene vi hører om. Er sikkert mange som får ufør med fibro, men det hører man ikke om. Selv er jeg psykisk syk og har gått på AAP i snart to år, og jeg har også fått høre at jeg må regne med å være i Nav systemet i mange år, og at det er vanskelig å få ufør pga psyken. Men allerede nå så går det mot ufør for min del. Men selv om Nav, lege og tiltaksarrangør er enige om at jeg har 0 arbeidsevne, så er det ikke sikkert at Nav legene mener det samme, så jeg kan jo få avslag når jeg søker. Anonymkode: 9c7ef...89c Var der saksbehandler som sa du må søke ufør? Anonymkode: b76ae...d61
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var der saksbehandler som sa du må søke ufør? Anonymkode: b76ae...d61 Anonymkode: b76ae...d61
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 Er aap og ufør like vanskelig? Anonymkode: b76ae...d61
Mezzosoprena Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har vært sykemeldt i et år på grunn av smerter relatert til fibro. Har søkt aap er det mulig å få dette med fibro? Mange som sier det er vanskelig? Anonymkode: b76ae...d61 Standardsvaret er at det ikke er diagnosen som bestemmer, men arbeidsevnen. Likevel er det nok noen som føler at det er vanskelig å komme noen vei med den diagnosen. Selv hadde jeg ingen problemer, men jeg hadde godt dokumenterte lidelser fra både fastlege og revmatolog, samt god hjelp fra arbeidsplassen med forskjellig arbeidsutprøvning. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 Teatrica skrev (Akkurat nå): Standardsvaret er at det ikke er diagnosen som bestemmer, men arbeidsevnen. Likevel er det nok noen som føler at det er vanskelig å komme noen vei med den diagnosen. Selv hadde jeg ingen problemer, men jeg hadde godt dokumenterte lidelser fra både fastlege og revmatolog, samt god hjelp fra arbeidsplassen med forskjellig arbeidsutprøvning. Du fikk aap med fibro eller ufør? Anonymkode: b76ae...d61
Mezzosoprena Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fikk aap med fibro eller ufør? Anonymkode: b76ae...d61 Begge deler... Jeg kom meg aldri ut i arbeid igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var der saksbehandler som sa du må søke ufør? Anonymkode: b76ae...d61 Jeg skal ikke søke riktig enda. Skal til en vurdering hos DPS, og hvis de ikke kan hjelpe meg mer så er lege og Nav enige om at neste skritt er ufør. Tiltaksarrangør anbefaler ufør i den siste sluttrapporten. Så i løpet av høsten så vil jeg nok enten begynne ny behandling eller få klarsignal av Nav veileder om å søke ufør. Kan nesten ikke tro at jeg er der allerede da det sies at det tar i snitt 7 1/2 år å bli ferdig avklart, og for meg har det ikke gått to år enda. Anonymkode: 9c7ef...89c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er aap og ufør like vanskelig? Anonymkode: b76ae...d61 Ufør er nok vanskeligere enn å få AAP. På AAP så skal det testes ut om du kan jobbe, studere eller hva du kan jobbe med. Samtidig så skal man gjerne ha behandling for å prøve å bedre helsesituasjonen. Anonymkode: 9c7ef...89c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg skal ikke søke riktig enda. Skal til en vurdering hos DPS, og hvis de ikke kan hjelpe meg mer så er lege og Nav enige om at neste skritt er ufør. Tiltaksarrangør anbefaler ufør i den siste sluttrapporten. Så i løpet av høsten så vil jeg nok enten begynne ny behandling eller få klarsignal av Nav veileder om å søke ufør. Kan nesten ikke tro at jeg er der allerede da det sies at det tar i snitt 7 1/2 år å bli ferdig avklart, og for meg har det ikke gått to år enda. Anonymkode: 9c7ef...89c Avklart på hva? Anonymkode: b76ae...d61
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Avklart på hva? Anonymkode: b76ae...d61 Avklart for jobb eller ufør. Anonymkode: 9c7ef...89c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Teatrica skrev (9 timer siden): Begge deler... Jeg kom meg aldri ut i arbeid igjen. Hva slags behandling og medisiner gikk du gjennom? Anonymkode: b76ae...d61
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 På tross av at det er arbeidsevnen det kommer an på så er FM en sykdom som er vanskelig å få godkjent som tilstand når du går for uføretrygd. Utrolig lite sannsynlig at du kommer til å få dette godkjent og det vil nok ta flere år. Sånn er det med sykdom der man ikke kan "dokumentere" at man faktisk har den. Kommer man med MR bilder og synlige skader så blir det noe annet. Anonymkode: 73e5c...03f 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 (endret) Husker da jeg skulle søke ufør og drev m diagnose utredning og min veileder sa det ikke var lett å få ufør m bare fibro. Men så fikk jeg Asperger diagnosen i tillegg og da tok det ikke mange mnd jeg fikk innvilget ufør heldigvis. Nå har jeg ikke noen alvorlig grad av fibromyalgi heller da. Endret 22. september 2022 av Ms Baxter
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Ms Baxter skrev (14 minutter siden): Husker da jeg skulle søke ufør og drev m diagnose utredning og min veileder sa det ikke var lett å få ufør m bare fibro. Men så fikk jeg Asperger diagnosen i tillegg og da tok det ikke mange mnd jeg fikk innvilget ufør heldigvis. Nå har jeg ikke noen alvorlig grad av fibromyalgi heller da. Jeg har alvorlig grad av FM. Hva skal jeg gjennom mener du av medisin ? Anonymkode: b76ae...d61
Mezzosoprena Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags behandling og medisiner gikk du gjennom? Anonymkode: b76ae...d61 Ikke egentlig så mye i forhold til uføresøknadene - jeg har alvorlig fibromyalgi med veldig liten tvil om hva jeg klarte. Men jeg har forsøkt fysioterapi, psykomotorisk fysio, smertestillende, antidepressiva, sovemidler, mindfulness osv osv osv...
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Teatrica skrev (36 minutter siden): Ikke egentlig så mye i forhold til uføresøknadene - jeg har alvorlig fibromyalgi med veldig liten tvil om hva jeg klarte. Men jeg har forsøkt fysioterapi, psykomotorisk fysio, smertestillende, antidepressiva, sovemidler, mindfulness osv osv osv... Måtte du ha oppfølging av revmatolog eller fastlegen? Anonymkode: b76ae...d61
Gjest Ms Baxter Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har alvorlig grad av FM. Hva skal jeg gjennom mener du av medisin ? Anonymkode: b76ae...d61 Det er noe annet, hvis du for kartlagt at du så alvorlig fm så går det nok… viktig å få fram at hverdagens oppgaver er nok og jobb er umulig.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 Ms Baxter skrev (12 minutter siden): Det er noe annet, hvis du for kartlagt at du så alvorlig fm så går det nok… viktig å få fram at hverdagens oppgaver er nok og jobb er umulig. Hvordan skal jeg gjøre det? Må jeg gå regelmessig hos revmatolog? Anonymkode: b76ae...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå