Gå til innhold

Rentemøte i morgen, 22 september

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror folket? Selv tipper jeg en dobbel renteøkning på 0,50 prosentpoeng.

Anonymkode: d7541...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke vite. De drittrentene øker allerede igjen i november. Det holder nå.

Anonymkode: fdea5...866

Skrevet

Selv om det nå ikke spiller så stor rolle for meg så følger jeg nå litt med uansett. Tipper selv på 0.5 økning, tror 0,25 blir litt lite. De trenger ikke opp 0,5 men tror de kliner til.

Skrevet

Tenker det blir 0,5 eller 1%

Anonymkode: a7c29...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker det blir 0,5 eller 1%

Anonymkode: a7c29...a98

Noe over 0.75% tror jeg en skal se langt etter. Det at svenskene økte så mye er jo fordi at de ligger på etterskudd. De er jo nå på ca samme som oss på 1.75%.

Forrige renteøkning fungerte ganske greit, så behovet for å øke så drastisk er egentlig ikke til stedet. Vi får nå svaret om ikke så lenge så får en jo se hvordan det ble 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vil ikke vite. De drittrentene øker allerede igjen i november. Det holder nå.

Anonymkode: fdea5...866

Det er jo litt greit å vite slik med tanke på økonomien fremover? 

Skrevet

Heldigvis er det ingenting å bekymre seg for. Siden jeg har evne til økonomisk planlegging kan renten gå opp i 15% før det blir bekymringsverdig, så kan alle som lånte til over pipa skjønne hvor lite lurt det var. 

Anonymkode: 9b6ab...7e5

Skrevet

Det blir nok dobbel renteøkning ja.

Anonymkode: b3f56...793

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tror folket? Selv tipper jeg en dobbel renteøkning på 0,50 prosentpoeng.

Tror 0,50 eller i verste fall 0,25. Håper på 0,75, men det blir nok  dessverre med håpet.

Skrevet

Vi begynner å ligge langt etter USA nå, så vi kan nok fort se 1 prosentpoeng økning

Anonymkode: d0fb4...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heldigvis er det ingenting å bekymre seg for. Siden jeg har evne til økonomisk planlegging kan renten gå opp i 15% før det blir bekymringsverdig, så kan alle som lånte til over pipa skjønne hvor lite lurt det var. 

Anonymkode: 9b6ab...7e5

Vær glad du ikke er en ung førstegangs kjøper som skal ut på boligmarkedet. Du høres mer ut som en som nesten har nedbetalt hele lånet sitt. Kall det gjerne flaks fremfor økonomisk evne kanskje? 

Skrevet

Jeg er sikker på at det blir 0,5%, men ikke utenkelig med 0,75%.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vær glad du ikke er en ung førstegangs kjøper som skal ut på boligmarkedet. Du høres mer ut som en som nesten har nedbetalt hele lånet sitt. Kall det gjerne flaks fremfor økonomisk evne kanskje? 

Hvorfor i det huleste har ikke førstegangskjøper med sårbar økonomi  valgt fastrente med 10 års binding? Ja, det kostet 1% mer enn flytende rente for et år siden. Ja, historisk sett er det billigere med flytende rente. Men når man ikke klarer toppene (og vi er langt fra en topp, vi er ikke på normal nivå en gang) må man velge forutsigbarhet og binde rente i tide.

Anonymkode: 57b5c...ff3

Skrevet

Tipper 0.75%

Anonymkode: a70f3...68a

Skrevet

Da er styringsrenten på 2.25%, opp med 0.5%. Ble vel som forventet det der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slik som rentene øker nå, risikerer vi at boligmarkedet stopper opp pga at folk ikke får finansiering (bankene må stressteste lånene til 5% høyere enn gjeldende rente, og ta hensyn til økende strømutgifter også), og dermed en boblesprekk med kraftig fall i boligprisene. Da vil faktisk førstegangskjøperne kunne kjøpe seg inn til kraftig redusert pris. Har selv en slektning som gjorde et kupp i 1990 og kunne kjøpe en stor enebolig som førstegangskjøper, noe som hadde vært helt utenfor rekkevidde før krakket i 1987-89. 

Det er mye mer synd på førstegangskjøpere som akkurat har klart å komme seg inn på markedet nå og kjøpt en liten leilighet ved å makse ut lånet. De risikerer nå kraftig økte renteutgifter for å beholde leiligheten, og at de ved et salg får igjen mye mindre enn de ga, hvis det nå kommer en boblesprekk.

Anonymkode: 08d73...d74

• Liker 1
Skrevet

Rentepolitikken som har vært ført de siste årene har jo vært helt på jordet.

Med omtrent gratis lån så er det jo dømt til å gå galt.

Anonymkode: 51941...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slik som rentene øker nå, risikerer vi at boligmarkedet stopper opp pga at folk ikke får finansiering (bankene må stressteste lånene til 5% høyere enn gjeldende rente, og ta hensyn til økende strømutgifter også), og dermed en boblesprekk med kraftig fall i boligprisene. Da vil faktisk førstegangskjøperne kunne kjøpe seg inn til kraftig redusert pris. Har selv en slektning som gjorde et kupp i 1990 og kunne kjøpe en stor enebolig som førstegangskjøper, noe som hadde vært helt utenfor rekkevidde før krakket i 1987-89. 

Det er mye mer synd på førstegangskjøpere som akkurat har klart å komme seg inn på markedet nå og kjøpt en liten leilighet ved å makse ut lånet. De risikerer nå kraftig økte renteutgifter for å beholde leiligheten, og at de ved et salg får igjen mye mindre enn de ga, hvis det nå kommer en boblesprekk.

Anonymkode: 08d73...d74

Du virker som du kan noe om dette, hvor raskt tror du dette kan skje hvis utviklingen fortsetter?

Anonymkode: f7fce...518

Skrevet

Tipper 1%.

Anonymkode: fb747...805

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...