Gå til innhold

Èmil eller Emìl ?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Plutselig begynte jeg å lure på hvordan folk egentlig uttaler dette navnet. Selv har jeg alltid sagt Èmil, og Emìl virker litt pussig på meg....

Hvordan uttaler DERE navnet på "han derre gutten i Lønneberget"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg uttaler det med trykk på E'en, altså Émil (jeg regner med det er den dere mener over her, selv om dere har skrevet feil aksent ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Nå er det faktisk to måter å uttale Emil med trykk på E-en og. Jeg legger trykk på e-en. Men jeg klarer ikke å forklare skriftlig forskjellen på de to verjsonene med trykk på e-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk to måter å uttale Emil med trykk på E-en og. Jeg legger trykk på e-en. Men jeg klarer ikke å forklare skriftlig forskjellen på de to verjsonene med trykk på e-en.

Forskjellen ligger i tonefallet. Jeg begynner nederst og går opp på slutten (typisk sunnmørsk tonefall), mens en østlending ville gjort omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen ligger i tonefallet. Jeg begynner nederst og går opp på slutten (typisk sunnmørsk tonefall), mens en østlending ville gjort omvendt.

Jeg skjønner hva du mener :) Jeg sier det på samme måte som deg (og er østlending)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Uansett om jeg sier emil eller emil, så går tonefallet opp til slutt, og jeg snakker kav østlandsk. Om det går ned høres det mer trøndersk ut i mine ører, uten at jeg skal påberope meg å være noen språkekspert.

Og for å svare på spørsmålet; selv sier jeg Emil, med vekt på i. Med mindre personen selv omtaler seg som emil, selvfølgelig. Er jo nesten to ulike navn.

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, egentlig har jo uttalen på navnene med dialekter å gjøre. Martine kan uttales på tre forskjellige måter. Martíne (trykk på i'n) Martine (sånn som østlendinger uttaler det) og Martine (med trykk på mart).

Men foreldrene velger jo måten navnet skal uttales på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...