Gå til innhold

Sjalu hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en veldig usikker og nervøs tispe på 2 år. 
opplever vel at hun hadde hatt godt av å få en trygg hund inn i livet sitt som kunne hjelpe henne til å kanskje bli litt tryggere. 
Hun er redd for ALT - til og med sin egen vannskål 🙁 

men samtidig ser jeg at hun er veldig sjalu, og hun har begynt å «ta» katten vår hvis han kommer på feil sted/tid. 
De har egentlig vært gode venner til nå. 

så dermed blir jeg usikker. 
vil en valp kunne trigge sjalusien mer, eller vil det kunne hjelpe henne til å bli tryggere tro?? 

Anonymkode: 0e103...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, og valpen vil bli påvirket av den voksne. Dårlig idé å få valp med en så nervøs hund, valpen vil mest sannsynlig bli nervøs selv.

I hvilke situasjoner har den tatt katten? Hundee føler ikke sjalusi, men kan bunne i ressursforsvar eller at hun skvetter

Ville kontaktet atferdsterapeut

Anonymkode: 5b1cd...39b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man bør alltid fikse adferdsproblemer før man anskaffer flere hunder. Ny hund vil mest sannsynlig bare adoptere denne hundens frykt.

Anbefaler deg å ta kontakt med en adferdsspesialist (som bruker utelukkende positive metoder). Boken "bat 2.0" forklarer også hvordan man kan gå frem for å trene vekk frykt.

Anonymkode: e8af2...c66

• Liker 1
Skrevet

Nervøse, usikre hunder har en sterk tendens til ressursforsvar som er over-proposjonert (noe ressursforsvar er vanlig, men en hund som reagerer med langt mer kraft enn situasjonen tilsier, og har lav toleranse, utviser usunn ressursforsvar).

Det ligger i valpers natur å mase om ressursene til voksne hunder. De mangler gode manerer og er ikke spesielt flinke til å lese signaler. De er, på godt norsk, jævlig frekke. 

Tar du inn en valp, så kommer tispa di til å bli mye verre.

Snakk med en adferdsspesialist. Meld deg også inn i trygg hund klubben. Der er det masse gode tips og triks for hvordan man trener usikre, nervøse hunder. Fokuset ligger på å øke hundens selvtillit, som igjen kan bedre/fjerne negativ adferd. 

Anonymkode: fe601...00c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en veldig usikker og nervøs tispe på 2 år. 
opplever vel at hun hadde hatt godt av å få en trygg hund inn i livet sitt som kunne hjelpe henne til å kanskje bli litt tryggere. 
Hun er redd for ALT - til og med sin egen vannskål 🙁 

men samtidig ser jeg at hun er veldig sjalu, og hun har begynt å «ta» katten vår hvis han kommer på feil sted/tid. 
De har egentlig vært gode venner til nå. 

så dermed blir jeg usikker. 
vil en valp kunne trigge sjalusien mer, eller vil det kunne hjelpe henne til å bli tryggere tro?? 

Anonymkode: 0e103...169

Hun er ikke sjalu, det er ressursforsvar og hun går på andre for å hevde seg selv. Hvis  noen skal hjelpe henne må du gjøre det og det er hvertfall ikke en hund jeg hadde satt en valp med. Vent minst 2 år. Når det kommer til utidig adferd så må du inn å sette grenser for hva som er lov og ikke, bestem deg for hvem i huset deres det skal være som bestemmer hvem som får være hvor; deg eller hunden. Da vil hunden bli tryggere.

Anonymkode: cd81c...577

• Liker 3
Skrevet

Stakkars katt! Enten kvitter du deg med bikkja, eller så gir du katten til noen som bryr seg om den! 

Anonymkode: 520ae...880

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...