Gå til innhold

Slutte med amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 14 måneder og jeg ammer henne fortsatt, men det blir naturlig nok bare morgen og kveld siden jeg er tilbake i jobb.

Vanligvis har hun våknet et par timer før vi skulle stå opp for morgenammingen, men noen ganger har hun sovet til hun har blitt vekket og hun har blitt ammet da.

Forrige uke sov hun frem til hun ble vekket og flere av dagene distraherte jeg henne såpass at hun ikke husket på at hun skulle hatt pupp. For jeg synes det er litt masete med ammingen når man skal avgårde på jobben og det er jo viktig å ikke stresse barnet. Så jeg har mer eller mindre bestemt meg for å kutte ut morgenammingen.

Spørsmålet mitt er egentlig hvor lenge skal jeg holde på med ammingen om kvelden? Det gjør meg ikke så mye å gjøre det og jentungen er glad i puppen, men jeg tror neppe det er så mye melk igjen. Hvilke argumenter skal jeg bruke for meg selv for å slutte nå som "alle" maser om hvor bra det er å amme barna lenge?

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et argument ovenfor deg selv er vel det at hun er 14 måneder. Fullamming i 6 måneder, amming i et år. Er det ikke det som er "anbefalingene" da? Jeg kan ikke si at jeg følger så mye med, jeg har ingen å amme, men jeg trodde det.

Skrevet

"Forståsegpåerne" sier nå at man bør amme til barnet er både to og tre år!

Men på et tidspunkt synes jeg selv det blir litt spesielt med et stort barn som forlanger å få pupp. Men enn så lenge har jeg ikke kommet helt til den grensen, og siden jeg bare ammer hjemme, har ingen andre noe med at de synes barnet er for stort (i forhold til at de blir støtt av å se på).

Hilsen Lille meg

Gjest Very Victoria
Skrevet

Noen mener at amming til barnet er 2-3 år styrker både immunforsvar og generell helse mens andre synes at mødre som ammer så lenge burde meldes til Politiet for incest. Anbefalingene er som en annen her skrev på 6 mnd. full-amming og amming inntil ett år.

Hvis du synes amming om morgenen blir stress så kan du helt sikkert kutte ned på det siden barnet ditt nå er godt over ett år.

Skrevet

Jeg har nok ikke fått med meg at noen mener man bør amme unger i 2-3 år jeg.

Uansett tror jeg ikke på noen måte ungen din tar skada av om du dropper ammingen nå. Men jeg er kanskje ikke objektiv, jeg ble bare ammet i 6 måneder jeg, da var det bom slutt (fordi mamma mista melka, ikke fordi hun ikke ville mer altså) og jeg lever i utmerket tilstand likevel :)

Skrevet

Neida, jeg vet at ungen min ikke tar skade om jeg kutter ut hele ammingen nå, og jeg har jo stort sett bestemt meg for å slutten på morgenen. Men det gjør meg ikke så mye å amme om kvelden og siden ungen gjerne vil ha "sliter" jeg litt med å finne argumenter for å slutte. Enn så lenge håper jeg at incestpolitiet ikke oppsøker meg. ;)

Et argument jeg har brukt for meg selv for å fortsette er at hun er dårlig til å drikke, men nå tviler jeg på at det er så mye melk igjen at det er noe å bli utørst av....

Hilsen Lille meg

Skrevet

Mannen min ble visst ammet til han var over to aar, og han er meget sunn og frisk hvertfall! Det er vel uansett mer til gagn enn til skade aa amme, saa jeg synes du burde amme saa lenge du har lyst og saa lenge jenta di vil.

Skrevet

jeg har nettopp sluttet å amme. datteren min er akkurat fylt ett år. jeg ville gjerne fortsatt lenger, men hun mistet interessen.. på slutten ammet jeg bare på morgenen. viktigste grunnen til at jeg ville fortsette var kosen. syntes det var veldig koselig å ta henne opp i sengen å amme henne om morgenen. tror ikke jeg hadde giddet å stresse noe mer med det hvis du ikke har en eller annen overbevisning om å fortsette.

men syntes likevel det var litt vemodig jeg, at vesla ikke ville ha pupp mer:)

Skrevet

De oppdaterte anbefalingene er:

Fullamming i 6 mnd., amming i 1 år, og aller helst i 2 år (i følge WHOs anbefalinger på verdensbasis).

Årsaken til at 2 år anbefales er ikke nødvendigvis fordi morsmelken utgjør noen særlig stor del av kostholdet, men pga alle antistoffene de får i seg. Hvis melkemengden synker, vil mengden av antistoffer i melken øke, så det er veldig bra å amme selv om det bare er en gang om dagen.

Barn som ammes blir visstnok ikke like ofte syke og de blir fortere friske igjen (noe som er kjekt det året mellom 1 og 2 der de feiler "alt"). Spesielt i forbindelse med alvorlig magesjau og slikt kan det være kjekt å ha morsmelk tilgjengelig for å komme seg på beina igjen litt raskere.

Som du ser hadde jeg ikke noen gode argumenter for å slutte, med mindre det er en belastning for deg med den kveldspuppen. Fordelene er for gode til det. Men jeg mener også at når barna er blitt så store, så må det være lov til å gi seg om man ikke orker mer.

Jeg kommer til å amme til 2 år hvis lille venn er interessert og hvis jeg har nok å tilby, men føler jeg at jeg ikke orker mer, da slutter jeg likevel.

Skrevet

Jeg ser hvertfall 2 gode argumenter for å slutte etter 6 måneder:

1) Mannens mister totalt tenningen

2) Det grenser til incest dersom man ammer et barn på 3 år og oppover...det er nesten sykt - når det finnes så mye annet bra på markedet som kan sørge for anti-stoffer

Skrevet
Mannen min ble visst ammet til han var over to aar, og han er meget sunn og frisk hvertfall! Det er vel uansett mer til gagn enn til skade aa amme, saa jeg synes du burde amme saa lenge du har lyst og saa lenge jenta di vil.

Min mann ble aldri ammet men fikk flaskemelk og annet sunt. Han er helt sunn og frisk i dag. Intelligent også.

Skrevet

Jeg ammer fortsatt sønnen min på 13 måneder om kvelden, det er mest for kosens skyld, og så tenker jeg jo litt på det med antistoffer. Kommer til å fortsette så lenge han vil, men må jo trappe ned etter hvert da det er en ny baby på vei.

Og mannen min har slett ikke mista tenningen av at jeg ammer, gjest!

Gjest LoisLane
Skrevet
Jeg ser hvertfall 2 gode argumenter for å slutte etter 6 måneder:

1) Mannens mister totalt tenningen

2) Det grenser til incest dersom man ammer et barn på 3 år og oppover...det er nesten sykt - når det finnes så mye annet bra på markedet som kan sørge for anti-stoffer

Har du ammet noen gang?

Det er som regel de som ikke har erfaring med barn som ser koblingen mellom amming og sex. Men skal være enig i at det blir noe spesi å amme en som er noe særlig eldre enn tre.

Synes tenkingen din er merkelig. Hvorfor spise frukt, når det finnes kunstige vitaminer?

Skrevet

Nå har jeg kuttet ut ammingen på morgenen og det ser ut til å gå greit for jenta mi, men jeg kan holde på med kveldsammingen litt til.

Det var jo dette med anti-stoffene som var grunnen til at jeg ville holde på med ammingen til hun i det minste hadde begynt i barnehagen. Og viss det er som Elle Melle skriver at mengden anti-stoff ikke synker med melkemengden, så vil jeg holde på litt til.

Så får vi heller finne på enn ny kveldsrutine etterhvert som hun viser mer interesse for eventyrbøker, slik at vi får en kosestund sammen for å roe ned.

Til den negative gjesten; hvorfor skal mannen miste tenningen akkurat etter 6 måneder? For meg er det viktigere at jenta mi for en god start på livet. Dessuten har mannen min og jeg tid til hverandre selv om vi har fått et barn. Men jeg er enig i at det er i overkant å amme når barnet passerer 3 år.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Min mann ble aldri ammet men fikk flaskemelk og annet sunt. Han er helt sunn og frisk i dag. Intelligent også.

Vel, mannen min er hyper-intelligent, saa det saa! :ironi:

Skrevet

Det er ikke så forferdelig lenge til jenta muligens kommer til å slutte med bleier, og da syns du vel hun er for stor til å ammes?

Skrevet

Vil bare si att barn som ikke ammes, også får en bra start på livet! :evil:

Skrevet
Det er ikke så forferdelig lenge til jenta muligens kommer til å slutte med bleier, og da syns du vel hun er for stor til å ammes?

Hva er sammenhengen her??

Jeg regner med at hun kommer til å bruke bleier en god stund lenger enn jeg ammer henne. Så vidt jeg vet er det ganske vanlig med bleiebarn frem til 3 års alderen, og så lenge skal jeg i hvert fall ikke amme.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Gjør som du føler for selv, ikke la andre ta avgjørelsen for deg. Det som er viktig er at dere koser dere med ammingen, og så lenge jenta vi ha, så la henne få.

Syns du er flink jeg, som har ammet så lenge :klappe:

Drit i hva alle andre mener og sier, det er ikke det som teller !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...