Gå til innhold

Gratisprinsippet i skolen.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare vi som får dekket skrivesaker? Ventet med å kjøpe inn pennal, for min søster, som er lærer og jobber i en annen kommune, sa at førsteklassingene bruker ikke pennal hjemmefra, for det er så distraherende. De har fått et enkelt pennal her i første klasse i høst, med skrivesaker og fargeblyanter, noe jeg synes er helt greit. For da slipper vi konkurransen om å ha det kuleste pennalet. Og de slipper også å dra pennalet fram og tilbake. (De store med flere lag er skikkelig tunge og koster 400 kr 😬) Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, fikk vi ha pennal med hjemmefra, men skolen dekket basis-skrivesaker, så vi fikk viskelær, blyant og en sånn tjukk fargeblyant med  rød og blå. Trodde det var vanlig. 

Anonymkode: 572e0...f35

I min kommune dekker skolen skrivesaker og tegnestifter fram til 5.klasse. Etter dette må foreldrene kjøpe.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innesko og gymsko kan være det samme skoparet. Evt kan man feks kjøpe Crocs på sport outlet til 50,-  Der får man også rimelige joggesko, de har ofte kampanjer hvor man får sko til 200,-

Regntøy og støvler må alle barn ha, uavhengig av om dere er turmennesker. Ingen krever Bergans fra topp til tå, men helt ordinært oljeregntøy gjør susen. Igjen, sjekk spurt outlet. Vintersko og dress (evt jakke og bukse) trengs til vinteren. Samt votter, lue og skjerf/buff. 

Tursekk har jeg ikke hørt om at kreves. Vi har alltid brukt skolesekken på turdager. Termos har jeg heller aldri hørt om at er et krav, men på mine sine turdager sier de at det er lov med noe godt på termosen. Men, ikke noe krav. 

At man har yttertøy og sko må da kunne kreves at barna har, selv med gratisprinsippet. Det samme gjelder vanlige inneklær, gymtøy, drikkeflaske, matboks, ryggsekk og skrivesaker. Finn.no er en din ting, det samme er loppemarked osv. jeg kjøpte skøyter til 40,- sist helg på et loppemarked, og en sparkesykkel for 50,-

Hvis skolen kommer med krav om annet utstyr er jeg enig i at det er mer problematisk. Typisk skøyter, ski, sykkel, stor tursekk el. Heldigvis er dette noe som det i større og større grad er mulig å få lånt. Mine barn sin skole har laget seg en «utstyrbank» hvor de har samlet seg opp ganske så mye slikt utstyr, og er som ikke har får låne ved behov. Mange byer har også BUA og lignende tilbud for gratis utlån av turutstyr. 

Anonymkode: e97bb...2b6

• Liker 2
Skrevet

Blir nok sendt bekymringsmelding om barna har kommet helt til skolealder uten regntøy. Er enig i at mange skoler trekker det langt med ekstrating barna må ha, men regntøy må man forvente at alle har. 

Anonymkode: 6bf8f...aae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 19.01):

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Innesko, gymsko, tursekk, termos, regntøy osv... 

Vi er ikke noe friluftsmennesker, så vi har ikke slike ting. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Anonymkode: 3aa0a...781

Du glemte å ta med at skolen forventer at barnet har med seg mat på skolen 😂 Tenke seg til at man må kjøpe klær, mat og nødvendigheter til eget barn, uff noe så drøyt og forferdelig.

Nei, rart du kunne glemme å klage på mat til egne barn da trollemor.

• Liker 1
Skrevet

Gratisprinsippet er forlatt for lenge siden. Kun navnet står igjen. Ingen ting er gratis i Norge, bortsett fra biblioteket, enn så lenge. Alt annet koster penger, absolutt alt. Og det meste koster mye penger. Selv helsevesenet, som mange skryter av å være gratis har høye egenandeler. Offentlige tjenester har sinnsyke priser, oppmåling av tomter, vanlig kundebehandling osv. Det blir litt som å si at Nrk skal være lisensfinansiert og reklamefrie, hvor de plutselig tillater reklameplakater likevel. Politikerne og de offentlige etatene gjør akkurat som de vil, de skriver ut regninger og sender det til folket når det passer dem. Fordi de vet at vi er hjelpeløse og underkuet.

Anonymkode: 01429...3e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du tar poenget.  TS innspill dreier seg ikke om hva hver av oss har råd til og hvor flinke vi er til å kjøpe brukt. 

Poenget er at skolen skal være gratis for barn.  Det er politisk bestemt at barn skal oppleve skolen likt, uavhengig av hvilket hjem de kommer fra.  

Ja, men foreldre skal forsørge sine barn, og derunder har de et ansvar for å holde dem med nødvendige klær. Alle barn må ha innesko og gymsko blant annet. Det er likt. At man har utendørsaktiviteter er heller ikke en kostnad, jeg syns ikke man skal legge lista så lavt at det ikke er forventer at barn har regntøy(!) eller en termos. 

Anonymkode: cb91d...311

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blir nok sendt bekymringsmelding om barna har kommet helt til skolealder uten regntøy. Er enig i at mange skoler trekker det langt med ekstrating barna må ha, men regntøy må man forvente at alle har. 

Anonymkode: 6bf8f...aae

Selvsagt blir det ikke det, min hadde aldri regntøy men ingen melding 

Anonymkode: 367cd...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 19.01):

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Innesko, gymsko, tursekk, termos, regntøy osv... 

Vi er ikke noe friluftsmennesker, så vi har ikke slike ting. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Anonymkode: 3aa0a...781

Hadde du klaget over ski, sykkel, telt, skøyter så hadde jeg skjønt det og vært enig.

Men det du nevner her er helt normale ting og klær som både barnehagebarn og skolebarn er forventet å ha, helt uavhengig av familiebakgrunn.

Alle barn i Norge trenger regntøy og støvler. Selv om de bare er ute i friminuttet.

Alle barn i Norge trenger en skolesekk. Førsteklassinger mange steder får det foresten utdelt, i samarbeide med trygg trafikk. Skolesekken kan fint brukes på tur, og er helt vanlig å gjøre det slik her vi bor.

En liten termos er like vanlig som matboks og vannflaske. Har de brukt siden barnehagen.

Samme med innesko/tøfler. Også helt vanlig å ha fra barnehagealder av.

Det eneste som jeg kan skjønne kan være nytt på listen din er gymsko. Men det kan da strengt tatt ikke være store utgiften? Her brukes også inneskoene til gymsko, om en velger å ha joggesko med lys såle som innesko.

Amossa skrev (9 timer siden):

Jeg tror ikke du tar poenget.  TS innspill dreier seg ikke om hva hver av oss har råd til og hvor flinke vi er til å kjøpe brukt. 

Poenget er at skolen skal være gratis for barn.  Det er politisk bestemt at barn skal oppleve skolen likt, uavhengig av hvilket hjem de kommer fra.  

Men en forutsetter likevel at foresatte sørger for basis utrustning til sitt barn.

En forventer liksom ikke at skolen skal dekke klær og sko og matboks heller?

Anonymkode: 5127e...580

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde du klaget over ski, sykkel, telt, skøyter så hadde jeg skjønt det og vært enig.

Men det du nevner her er helt normale ting og klær som både barnehagebarn og skolebarn er forventet å ha, helt uavhengig av familiebakgrunn.

Alle barn i Norge trenger regntøy og støvler. Selv om de bare er ute i friminuttet.

Alle barn i Norge trenger en skolesekk. Førsteklassinger mange steder får det foresten utdelt, i samarbeide med trygg trafikk. Skolesekken kan fint brukes på tur, og er helt vanlig å gjøre det slik her vi bor.

En liten termos er like vanlig som matboks og vannflaske. Har de brukt siden barnehagen.

Det eneste som jeg kan skjønne kan være nytt på listen din er gymsko. Men det kan da strengt tatt ikke være store utgiften? Her brukes også inneskoene til gymsko, om en velger å ha joggesko med lys såle som innesko.

Men en forutsetter likevel at foresatte sørger for basis utrustning til sitt barn.

En liten kommentar til dette. Termos er ikke like vanlig som matboks eller drikkeflaske. Det er ikke alle barnehager som bruker innesko eller termos. Selv om det er normalen mange steder. De eneste gangene de etterspurte termos i barnehagen her (naturbarnehage, og mye ute på tur på storbarnsavd.), var faktisk i perioden med covid-restriksjoner. Da gikk barna ute hele dagen, og hadde med niste (ellers får de mat i barnehagen) og det var greit å ha varm drikke å varme seg på. Har ikke blitt bedt om å sende med termos ellers, og det er få som har sendt med etter de gikk over til grønn drift igjen - grunnen til at jeg vet dette er at heg har spurte de andre foreldrene fordi jeg synes det er tungt å bære på termosen (selv den minste sorten veier litt). Jenta mi var glad i termosen da hun fikk den, men er ikke så gira på å bruke den slik ellers, så den har blitt stående i skapet.

Barnehagene i kommunen her har ikke anbefaling/krav om innesko. 

Enig med deg i at regntøy er vedig greit å ha, og det er lettere å skylle av en softshell, goretex og annet, men det er fullt mulig å klare seg uten. Kommer litt an på hvor man bor, og hvor mye barna skitner seg til. Skikkelig gjørmehull i bekken i barnehagen her, så her blir støvler og regntøy mye brukt.  Jeg hadde ikke regtøy da jeg var liten og gikk mye i allværsjakke. Jeg har regntøy nå, men det blir kun brukt et par ganger for året. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En liten kommentar til dette. Termos er ikke like vanlig som matboks eller drikkeflaske. Det er ikke alle barnehager som bruker innesko eller termos. Selv om det er normalen mange steder. De eneste gangene de etterspurte termos i barnehagen her (naturbarnehage, og mye ute på tur på storbarnsavd.), var faktisk i perioden med covid-restriksjoner. Da gikk barna ute hele dagen, og hadde med niste (ellers får de mat i barnehagen) og det var greit å ha varm drikke å varme seg på. Har ikke blitt bedt om å sende med termos ellers, og det er få som har sendt med etter de gikk over til grønn drift igjen - grunnen til at jeg vet dette er at heg har spurte de andre foreldrene fordi jeg synes det er tungt å bære på termosen (selv den minste sorten veier litt). Jenta mi var glad i termosen da hun fikk den, men er ikke så gira på å bruke den slik ellers, så den har blitt stående i skapet.

Barnehagene i kommunen her har ikke anbefaling/krav om innesko. 

Enig med deg i at regntøy er vedig greit å ha, og det er lettere å skylle av en softshell, goretex og annet, men det er fullt mulig å klare seg uten. Kommer litt an på hvor man bor, og hvor mye barna skitner seg til. Skikkelig gjørmehull i bekken i barnehagen her, så her blir støvler og regntøy mye brukt.  Jeg hadde ikke regtøy da jeg var liten og gikk mye i allværsjakke. Jeg har regntøy nå, men det blir kun brukt et par ganger for året. 

Joda, selvfølgelig finnes det unntak i hva enkelte barnehager gjør.

De tingene og klærne er likevel helt normalt å utruste barn med, og ikke noe ekstra.

Termos, gymsko og regntøy er like inneforstått som at barnet har skolesekk og matboks når det begynner på skolen. En krever heller ikke at det offentlige stiller med annet basis klær eller utstyr.

Grensene for gratisprinsippet i skolen blir på enkelte områder trukket litt vel langt, og er et faktisk problem.

Termos, gymsko og regntøy er bare ikke eksempler på det.

Foreldre har forsørgeransvar for sine barn.

• Liker 1
Skrevet

Her forventes det også at ungene har ski og sykkel. Det er ikke akkurat billig 🙄 Vi bor sånn til at det eneste vi bruker sykkel til er skoleturer. I tillegg får de ikke ha med sykkel på bussen, så vi måtte kjøpe sykkelstativ i tillegg. Og for å hjelpe til enda mer skal hele skolen alltid  ha sykkeldager samtidig, så ungene kan ikke dele heller. 

Anonymkode: c597b...f15

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er kjerringa mot strømmen, og skjønner TS's tanke bak dette innlegget. For jeg også, som førstegangsforeldre, stiller meg undrende til alt skolen faktisk krever at barnet BØR ha. Ski, skisko og staver til skidager, akebrett til akedager, bakkedager (slalom/snowboard/hjelm/kjøp av dagskort), og så klart vinterklær. Turdager som inkluderer telt, sovepose, liggeunderlag, stormkjøkken, måltider for to overnattinger med eks antall matvarer og termos, goretex fjellsko og klær for alle årstider.

Svømmedager som er påbudt med svømmebriller og badehette. Egne innesko og gymsko, skolesekker etter veksten på barnet, og eks antal bager. Så er det alle dugnader for at barna skal få reise på klassetur, vi kjøper lodd, kjøper kveldsmat/ingredienser til bakst til møter og alle andre treff. Vi kjører hit og dit for at ungene skal selge ditt og datt av kalendere, årbøker, lodd, sokker, vaskekluter, dasspapir, støpte lys og lillebrors karamellblanding.

Vi skal være med på arrangement som ulike lag/komiteer finner på, og bidra med kjøring bygda rundt. Måtte betale 100,- kr i bompenger i fjor for å kjøre på fjellet og rydde en sti i skogen, etter forespørsel fra kommunen.

Det vil jo ingen ende ta... barn i vekst er det helt håpløst å kjøpe noe til. Og her har vi ikke slik utstyrsbank der man kan låne. Og ikke har man særlig til nettverk man kan spørre heller, da de gjerne faktisk trenger utstyret selv til sine egne barn. For de legger gjerne alle turer til samme uke her.

Puhh

Anonymkode: f8d26...bb7

Jeg er helt enig. Vi har god råd, men bør på et sted i Norge hvor det er snø ca 5 dager i året. Og brått beslutter skolen skidag!!! Vi er mye ute på tur, men vi har ikke "hytte på fjellet" og bruker aldri tid på å kjøre rundt for å finne skiløyper... Det er helt håpløst at vi til enhver tid skal ha skiutstyr tilpasset barn i ulik alder. Det er liksom noe eget med nordmenn og ski.

Hva om skolen hadde sendt melding med følgende innhold: "I morgen er det ridedag. Husk at alle må ha med ridehjelm, ridebukse og ridehjelm!"

Anonymkode: e756a...93a

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig. Vi har god råd, men bør på et sted i Norge hvor det er snø ca 5 dager i året. Og brått beslutter skolen skidag!!! Vi er mye ute på tur, men vi har ikke "hytte på fjellet" og bruker aldri tid på å kjøre rundt for å finne skiløyper... Det er helt håpløst at vi til enhver tid skal ha skiutstyr tilpasset barn i ulik alder. Det er liksom noe eget med nordmenn og ski.

Hva om skolen hadde sendt melding med følgende innhold: "I morgen er det ridedag. Husk at alle må ha med ridehjelm, ridebukse og ridehjelm!"

Anonymkode: e756a...93a

Hvor bor du? Har dere BUA?

Anonymkode: 36a25...c1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor bor du? Har dere BUA?

Anonymkode: 36a25...c1c

Nei, aldri hørt om. Ingen lokal arvegruppe på facebook heller her. Kjøp og salg-side med lite trafikk på. 1,5 time til nærmeste sportsforretning og klesbutikk. Handler endel på nett, for vi har post-i-butikk.

Anonymkode: f8d26...bb7

• Liker 3
Skrevet

Bare å selge ungene sine. Trur det er det letteste rett og slett. OG det blir billigere 

Anonymkode: 3d51a...92f

• Liker 2
Skrevet

Gymsko, innesko og termos, greit nok. Men regnklær/uteklær, en sekk og slikt, det ville det vært unormalt å ikke eie. Undervisningen og det meste av undervisningsmateriale er jo skattefinansiert, er ikke det godt nok? 

Anonymkode: 710f8...d5d

Skrevet

Artig du. Dette er helt vanlige ting alle barn må ha. 

Anonymkode: a0516...f4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 19.45):

Bare å selge ungene sine. Trur det er det letteste rett og slett. OG det blir billigere 

Anonymkode: 3d51a...92f

eller ikke skaffe seg unger i det hele tatt. 

mye billigere, og mindre bråk, med en katt eller en hund...         

Anonymkode: 1baeb...94e

Skrevet
Toyah skrev (På 19.9.2022 den 19.07):

Det er ingen ting i livet som er gratis.

Dette er utstyr som er forventet at alle barn har. 

Har man ikke råd, har de fleste kommuner steder som man kan "få" eller kjøpe klær/utstyr for en rimelig penge

Tja. jeg har 4 barn i grunnskolen, skolen snakker varmt om gratis prinsippet, etter ukeplan har alle barna mine turdag 1 dag i uken hvor de ifølge pakkelisten skal ha med klær etter vær, noe å steke på bålet, varm og kald drikke en tur sjokolade eller kjeks, dette ser jeg hver uke på ukeplan, på 4 barn er dette mer enn matbudsjett over flere dager, noe som ender med at mine barn er syk disse dager. Jeg har rett og slett ikke råd til skolens utflukter og for meg er det lettere å la barna være hjemme disse dager, når det kommer til stykke er det ikke klær det står på da de fleste foreldre kjøper turklær til barna for det kan brukes året gjennom, men alle disse små utgiftene, de blir ganske store når mange nok når dette skal skje hver eneste uke gjennom et skoleår

Anonymkode: 851dd...743

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 9.39):

Barna får utdelt sekk i 1 klasse, men dette er en sekk som ikke er godkjent som tursekk, å bruker barna dette får de beskjed hjem at det er anbefalt å bruke annen sekk, det er ikke vanlig for alle å ha alt som er forventet å ha ha i hjemmet, så det ender med store utgifter i hjemmet når gratisprinsippet i skolen skal innebære tur med bålmat, sjokolade, varm og kald drikke (når det er betalt for skolemelk som ikke blir brukt 1 dag i uken) alt dette er utgifter som ikke alle har, de som synes dette er greit er jo ofte de som har råd å betale å ikke må forsake noe for å gjøre dette

Anonymkode: 851dd...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...