Gå til innhold

Gratisprinsippet i skolen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå synes jeg ikke gymsko, innesko og regntøy sorterer under tilbehør til friluftsliv... 

Anonymkode: 2b807...37c

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Innesko, gymsko, tursekk, termos, regntøy osv... 

Vi er ikke noe friluftsmennesker, så vi har ikke slike ting. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Anonymkode: 3aa0a...781

Har dere ikke regntøy? Jeg ville tatt det opp med kontaktlærer for å få hjelp til å finne ut av dette. Mye utstyr du får billig og/eller gratis i de fleste kommuner. Vi er mye på tur i skogen med min klasse. Supert for læring og klassemiljø. De er minst en time ute hver dag i friminuttene rain or shine. (Dette gjelder vel alle skoler vil tro) Det blir fort kaldt på høsten og vinteren om barnet bare har joggesko på seg til lek i regn og snø.

Anonymkode: bba33...ab7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Hva trodde du egentlig? Du hadde vel både gymtøy, gymsko og i regntøy i det minste som barn selv? Og hvordan har barnet ditt klart seg uten regntøy tidligere? Har det ikke gått i bhg? Eller ble det alltid holdt inne når det regnet hvis det ikke gikk i bhg? 

Alt skolen ramser opp er elementære ting som et skolebarn skal ha, for å kunne delta i skolehverdagen og i undervisningen. Dette er det foreldrene sin oppgave å skaffe. Ettervært vil det også komme turdager/aktivitetsdager som involverer sykkel/ski/skøyter. Dette er du i utgangspunktet ikke pliktig til å ha selv, men det er en stor fordel om barnet har noe av det. Mange foreldre må ellers ofte sørge for at man har anledning til å låne ved de tilfellene, da skolene ofte ikke har så mye å låne ut.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare vent til skidagene. På noen timers varsel er det forventet å skaffe ski som passer til alle skolebarna du har. Med mine tre, som ikke er det fnugg skiinteresserte ble det alltid styr! 

Anonymkode: d9b60...0e1

• Liker 3
Skrevet

Har ikke barnet ditt gåtti barnehage TS? For der er det gjerne behov for dobbelt av alt det du ramser opp bortsett fra sekken da, den trenger man kanskje bare en av 😎 og i tillegg hadde man gjerne ett sett av alt hjemme også så man slapp dra med frem og tilbake hver dag..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om dere sitter inne og sturer får være deres sak, og enda viktigere at skolen gir barnet ditt muligheten til å være i naturen og trives ute. Menneske er ikke skapt for å sitte i sofa. Klær, sko og slik til barnet ditt må du selvsagt skaffe. Har du ikke bruk for de tingene til vanlig så setter jeg spørsmålstegn ved hvordan det er hjemme hos dere. 

Skolen er gratis, men ikke helt. Det er andre ting som burde ryddes i; all dugandsjobbingen for klasseturer der den som ikke tør å ringe på dører eller vil belemre familie med dugnadsprodukter + og ender med å måtte kjøpe alt selv, beskjed om å ta med penger til veldedighet og andre ting, gaver til lærere +++. 

Anonymkode: 29058...e41

• Liker 7
Skrevet

På skolen til mine barn forventer de at ungen har på seg sko, både yttertøy og inneklær, og ransel hver dag! Til og med blyanter har vi måttet kjøpe! Og en vannflaske, det er krav om at de har vannflaske! Og matpakke, -hver-eneste-dag-!!!! Jeg som var helt sikker på at når de begynte skolen ville alt være gratis og jeg sparte de pengene. 
Klag til kommunen. 

Anonymkode: cb91d...311

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På skolen til mine barn forventer de at ungen har på seg sko, både yttertøy og inneklær, og ransel hver dag! Til og med blyanter har vi måttet kjøpe! Og en vannflaske, det er krav om at de har vannflaske! Og matpakke, -hver-eneste-dag-!!!! Jeg som var helt sikker på at når de begynte skolen ville alt være gratis og jeg sparte de pengene. 
Klag til kommunen. 

dagens beste.

Ikke glem penal, fargeblyanter, viskelær, blyantspisser, støvler, linjal etc..

Men Til Ts: ettervært kommer også: x antall kroner til klassetur, x antall kroner for å gi lærere gave, x antall kroner fordi barnet vil kjøpe mat i kantina. Og ja hvis det er et opplegg på skolen for 17 mai, så koster det gjerne å kjøpe is/brus/kake + være med på noen aktiviteter.

Jeg vil også påpeke at det er synd at dere ikke tar med barnet ut i naturen. Hverken jeg eller mannen min er noe særlig glad i naturen selv, men vi er ute sammen med barnet all likevel fordi vi vet at både vi og han har godt av det. Det skaper også aktive og sunne barn. Det dere kan risikere ved å droppe all fysisk aktivitet på fritiden er en overvektig barn/ungdom som kun holder på med sittestillende aktiviteter hjemme. Barn tar ofte etter foreldrene sine vaner. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er kjerringa mot strømmen, og skjønner TS's tanke bak dette innlegget. For jeg også, som førstegangsforeldre, stiller meg undrende til alt skolen faktisk krever at barnet BØR ha. Ski, skisko og staver til skidager, akebrett til akedager, bakkedager (slalom/snowboard/hjelm/kjøp av dagskort), og så klart vinterklær. Turdager som inkluderer telt, sovepose, liggeunderlag, stormkjøkken, måltider for to overnattinger med eks antall matvarer og termos, goretex fjellsko og klær for alle årstider.

Svømmedager som er påbudt med svømmebriller og badehette. Egne innesko og gymsko, skolesekker etter veksten på barnet, og eks antal bager. Så er det alle dugnader for at barna skal få reise på klassetur, vi kjøper lodd, kjøper kveldsmat/ingredienser til bakst til møter og alle andre treff. Vi kjører hit og dit for at ungene skal selge ditt og datt av kalendere, årbøker, lodd, sokker, vaskekluter, dasspapir, støpte lys og lillebrors karamellblanding.

Vi skal være med på arrangement som ulike lag/komiteer finner på, og bidra med kjøring bygda rundt. Måtte betale 100,- kr i bompenger i fjor for å kjøre på fjellet og rydde en sti i skogen, etter forespørsel fra kommunen.

Det vil jo ingen ende ta... barn i vekst er det helt håpløst å kjøpe noe til. Og her har vi ikke slik utstyrsbank der man kan låne. Og ikke har man særlig til nettverk man kan spørre heller, da de gjerne faktisk trenger utstyret selv til sine egne barn. For de legger gjerne alle turer til samme uke her.

Puhh

Anonymkode: f8d26...bb7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kjerringa mot strømmen, og skjønner TS's tanke bak dette innlegget. For jeg også, som førstegangsforeldre, stiller meg undrende til alt skolen faktisk krever at barnet BØR ha. Ski, skisko og staver til skidager, akebrett til akedager, bakkedager (slalom/snowboard/hjelm/kjøp av dagskort), og så klart vinterklær. Turdager som inkluderer telt, sovepose, liggeunderlag, stormkjøkken, måltider for to overnattinger med eks antall matvarer og termos, goretex fjellsko og klær for alle årstider.

Svømmedager som er påbudt med svømmebriller og badehette. Egne innesko og gymsko, skolesekker etter veksten på barnet, og eks antal bager. Så er det alle dugnader for at barna skal få reise på klassetur, vi kjøper lodd, kjøper kveldsmat/ingredienser til bakst til møter og alle andre treff. Vi kjører hit og dit for at ungene skal selge ditt og datt av kalendere, årbøker, lodd, sokker, vaskekluter, dasspapir, støpte lys og lillebrors karamellblanding.

Vi skal være med på arrangement som ulike lag/komiteer finner på, og bidra med kjøring bygda rundt. Måtte betale 100,- kr i bompenger i fjor for å kjøre på fjellet og rydde en sti i skogen, etter forespørsel fra kommunen.

Det vil jo ingen ende ta... barn i vekst er det helt håpløst å kjøpe noe til. Og her har vi ikke slik utstyrsbank der man kan låne. Og ikke har man særlig til nettverk man kan spørre heller, da de gjerne faktisk trenger utstyret selv til sine egne barn. For de legger gjerne alle turer til samme uke her.

Puhh

Du kan jo flytte til Afrika eller Sør-Amerika til et område hvor folk går kledd med kun lendeklede hver dag hele året. Billig og bra.

Anonymkode: 2b807...37c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 8.27):

Bare vent til skidagene. På noen timers varsel er det forventet å skaffe ski som passer til alle skolebarna du har. Med mine tre, som ikke er det fnugg skiinteresserte ble det alltid styr! 

Anonymkode: d9b60...0e1

På vår skole kunne de som foretrakk heller ake, og skolen har både akebrett og noen ski og skisko til låns.

Anonymkode: ccd80...5e4

• Hjerte 1
Skrevet

Og pc..

Anonymkode: 68add...689

• Liker 1
Skrevet

Puhh

Du glemte forkle.

Anonymkode: 68add...689

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjekke på arvesider om noen har? Ellers er jo det der ting de må ha i barnehagen også

Anonymkode: e3f89...e04

Skrevet

Og kantinedager hvor barna kan kjøpe pizza!  Husk kantinedag og ta med penger, skriver lærer.  
Og Tine-automat i gangen hvor barna kan abonnere eller kjøpe diverse yoghurt og drikke! 

Det er utrolig at skolen tillater dette.  Man skulle tro at en skoleledelse forsto at ikke alle familier har råd til sånt.  Barn bør forskånes for ulikhet så lenge som mulig, synes jeg.    

• Liker 4
Skrevet

Puhh

Alt det du nevner er ting som barna mine har, og som jeg mener de bør ha, helt uavhengig av skolen. Sykler og ski som passer (og t.o.m staver som passer….) vintertøy og svømmetøy og klær og utstyr til friluftsliv. (Telt og stormkjøkken har jeg aldri hørt om at skolen krever av noen? Men vi har det). Badehette trenger vi et basseng vi av og til er i. Eneste pengeinnsamlingsdugnaden vi har for skolen, er 17.mai-arrangementet ett år (av 10). Det går til leirskole. Jeg betaler hvert år for at barna skal dra på diverse sommerskolen og turer helt utenom skolen. Og har min andel dugnader fir diverse fritidsaktiviteter. Men aldri skolen.
Hvis dere holdt hjemmeskole år etter år, måtte ikke barna deres hatt flere par sko og en bag og en ransel? Klær etter alle årstider? Er det skolen som krever sko som egner seg til å gå på tur med, måtte dere ikke gått tur hvis dere selv stod for all undervisning og sosialisering og gym og variasjon, og fritid? 
Det loddsalget osv du nevner, det syns jeg høres mye ut, hvis det er skolen som legger opp til det. Men meldt deg inn i fau og få en slutt på det da vel? Blir sikkert slutt på klasseturer også men… (vi har aldri klasseturer, kun en leirskole). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 19.40):

Samme med sykkel og langrennsski også! 

Det er faktisk ikke alle familier som har råd til å hele tiden kjøpe nye sånne ting. Det koster jo selvfølgelig en del hver gang man skal kjøpe dette. Helst burde dette selvfølgelig byttes ut med noen få års mellomrom, avhengig av hvordan barnet vokser.       

Anonymkode: 1baeb...94e

Det finnes veldig mye billig skiutstyr og skisko til en billig penge på Finn, og det er gjerne veldig lite brukt. I tillegg kan man låne slikt gratis på Skattkammeret eller tilsvarende.

Man kan faktisk gi beskjed til skolen om man ikke har slikt utstyr og barna trenger det på skolen. Man gir selvfølgelig beskjed i god tid (ikke kvelden i forveien) slik at skolen rekker å ha det klart.

Sykkel mener jeg dog at alle barn bør ha. Trenger absolutt ikke være ny, men alle barn bør ha en sykkel.

Anonymkode: ac167...6a5

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (På 20.9.2022 den 13.49):

dagens beste.

Ikke glem penal, fargeblyanter, viskelær, blyantspisser, støvler, linjal etc..

Men Til Ts: ettervært kommer også: x antall kroner til klassetur, x antall kroner for å gi lærere gave, x antall kroner fordi barnet vil kjøpe mat i kantina. Og ja hvis det er et opplegg på skolen for 17 mai, så koster det gjerne å kjøpe is/brus/kake + være med på noen aktiviteter.

Jeg vil også påpeke at det er synd at dere ikke tar med barnet ut i naturen. Hverken jeg eller mannen min er noe særlig glad i naturen selv, men vi er ute sammen med barnet all likevel fordi vi vet at både vi og han har godt av det. Det skaper også aktive og sunne barn. Det dere kan risikere ved å droppe all fysisk aktivitet på fritiden er en overvektig barn/ungdom som kun holder på med sittestillende aktiviteter hjemme. Barn tar ofte etter foreldrene sine vaner. 

Bare vi som får dekket skrivesaker? Ventet med å kjøpe inn pennal, for min søster, som er lærer og jobber i en annen kommune, sa at førsteklassingene bruker ikke pennal hjemmefra, for det er så distraherende. De har fått et enkelt pennal her i første klasse i høst, med skrivesaker og fargeblyanter, noe jeg synes er helt greit. For da slipper vi konkurransen om å ha det kuleste pennalet. Og de slipper også å dra pennalet fram og tilbake. (De store med flere lag er skikkelig tunge og koster 400 kr 😬) Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet, fikk vi ha pennal med hjemmefra, men skolen dekket basis-skrivesaker, så vi fikk viskelær, blyant og en sånn tjukk fargeblyant med  rød og blå. Trodde det var vanlig. 

Anonymkode: 572e0...f35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes veldig mye billig skiutstyr og skisko til en billig penge på Finn, og det er gjerne veldig lite brukt. I tillegg kan man låne slikt gratis på Skattkammeret eller tilsvarende.

Man kan faktisk gi beskjed til skolen om man ikke har slikt utstyr og barna trenger det på skolen. Man gir selvfølgelig beskjed i god tid (ikke kvelden i forveien) slik at skolen rekker å ha det klart.

Sykkel mener jeg dog at alle barn bør ha. Trenger absolutt ikke være ny, men alle barn bør ha en sykkel.

Anonymkode: ac167...6a5

Jeg tror ikke du tar poenget.  TS innspill dreier seg ikke om hva hver av oss har råd til og hvor flinke vi er til å kjøpe brukt. 

Poenget er at skolen skal være gratis for barn.  Det er politisk bestemt at barn skal oppleve skolen likt, uavhengig av hvilket hjem de kommer fra.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...