Gå til innhold

Gratisprinsippet i skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Innesko, gymsko, tursekk, termos, regntøy osv... 

Vi er ikke noe friluftsmennesker, så vi har ikke slike ting. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Anonymkode: 3aa0a...781

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: ee16f...13e

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal være gratis å ha barna på skolen. Men nå renner det inn med beskjeder om ting barnet mitt må ha på skolen. 

Jeg trodde at barna skulle være på skolen, ikke fly i skogen 1-2 dager i uka. Da må jo skolen skaffe disse tingene.  

Han har et par joggesko,  tenkte at det måtte gå bra til gymsko... Men nei, kan ikke bruke de samme som han bruker ute. Han tørker jo godt av seg før han går inn.  Hvordan kan de forvente at barn skal ha tre par sko? 

Det er sånn man tenker alle barn har altså

Anonymkode: 367cd...2ce

• Liker 30
Skrevet

Det er ingen ting i livet som er gratis.

Dette er utstyr som er forventet at alle barn har. 

Har man ikke råd, har de fleste kommuner steder som man kan "få" eller kjøpe klær/utstyr for en rimelig penge

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ganske mange utgifter skolen dekker da. Ser ikke problemet med at foreldrene kjøper inn friluftsutstyr.

• Liker 9
Skrevet

Dette er ting du bare må finne deg i og kjøie forsdi det er ting barnet trenger uansett. Å ha tøy og utstyr å være ute i og å trene i er et minimum.

Har dere ikke hatt barnet i barnehage eller på noe fritidsaktiviteter til nå? 

Anonymkode: b6b69...da0

• Liker 18
Skrevet

Noen kommuner låne ut turutstyr. Sjekk med din kommune.

Anonymkode: e7df2...d54

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Finn.no 

Anonymkode: 3daa0...178

• Liker 3
Skrevet

Hvordan har du kommet deg helt til skolealder uten regntøy? 

Anonymkode: e5902...27f

• Liker 43
  • Nyttig 2
Skrevet

Forresten:

tursekk - ta ut bøker av skolesekken

termos - ikke påkrevd, men hyggelig for barnet ditt. 

sko og klær - må ungen ha uansett. 

Og det er bare å glede seg til vegen videre… er dette ille har du 10 lange år foran deg som skoleforelder. 

Anonymkode: e5902...27f

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn trenger klær  etter vær og i Norge er det mye være. Trenger ikke å være friluftsmenneske og fly på skogen for å forstå at man blir våt og kald av regne. Og når vintern kommer trenger barnet enda noen klær og sko. Et par joggesko, stuser jeg på. Er barne aldti ute? Er jo på grensen av ...... vis barne har vært holdt inne store deler av sin barndom, hva med barnehage? Eller er derre akurat kommet til Norge fra varmer land?

Anonymkode: f39f9...6b1

• Liker 5
Skrevet

Bruk skolesekken! Termos kan du kanskje låne ett sted? Ellers deler de ut gratis termoser. Vi har fått flere! 

Regntøy må barn ha!

Anonymkode: e80cf...55d

• Liker 2
Skrevet

Samme med sykkel og langrennsski også! 

Det er faktisk ikke alle familier som har råd til å hele tiden kjøpe nye sånne ting. Det koster jo selvfølgelig en del hver gang man skal kjøpe dette. Helst burde dette selvfølgelig byttes ut med noen få års mellomrom, avhengig av hvordan barnet vokser.       

Anonymkode: 1baeb...94e

• Liker 1
Skrevet

Termos MÅ man ikke ha, men dette får du til 20 kr på en bruktbutikk.

Tursekk? Bruk skolesekken. 

Tursko og klær: Bruk joggesko om sommeren når det er tørt, på høsten når det er vått; støvler. Vinterstøvlene kan også brukes om høsten om man vil slippe å gå i gummistøvler. 

Om det er varmt og tørt, holder det med joggebukse, tskjorte og en lett jakke. Våt høst: regnklær, lue, votter, ev skjerf, ekstra sokker. Vinter: vinterklæ. Alt dette har du vel fra før. Vi bor i Norge. 

Anonymkode: 36a25...c1c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samme med sykkel og langrennsski også! 

Det er faktisk ikke alle familier som har råd til å hele tiden kjøpe nye sånne ting. Det koster jo selvfølgelig en del hver gang man skal kjøpe dette. Helst burde dette selvfølgelig byttes ut med noen få års mellomrom, avhengig av hvordan barnet vokser.       

Anonymkode: 1baeb...94e

Lurt å tenke på før man får barn.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

da har du ekstrem dårlig råd. slik er det på alle skoler

Anonymkode: bda48...7f5

• Liker 1
Skrevet

Innesko trenger ikke være joggesko, det kan være billig slippers (hvis brannalarmen går midtvinters må alle ut og får ikke lov å ta på seg utesko så hvis barnet ditt ikke har innesko må det tasse ut i snøen og 15 minusgrader på sokkelester, tipper du synes det å slippe dette er verdt en hundrelapp), regntøy kan kjøpes brukt på Finn, hvis du ikke har råd til gymsko kan du gå for gymsokker (Man skal selvfølgelig ikke bruke utesko inne i en gymsal, både fordi de ikke blir rene av å tørkes av og fordi sko laget for utebruk setter merker på gulvet.), termos får du billig på Clas Ohlson, barnet kan bruke skolesekk i stedet for tursekk. 

Anonymkode: c7493...201

• Liker 1
Skrevet

Nei gi deg nå. Dette er ting alle barn trenger på skolen. Skal de ikke ha gym da eller? Skal de ikke gå turer? Skal 6-7 åringer sitte inne hele dagen uten å få ut energien? 
Her bommer du altså. 

Anonymkode: 70aae...87e

• Liker 2
Skrevet

Alle tingene på listen er noe man forventer at man har. Mange har ting i overflod av sekker/flasker osv.  Tror vi har fått 10-15 små sekker på fotballskoler/17. mai gevinster/jobbarrangement som ungene bruker til tur og trening. Samme med vannflasker. Termoser kan holde seg lenge og kan lett kjøpes brukt. Barn vokser fort i beina så lett å gå tak i tursko som er lite brukt også. Finnes billig turklær og ulltøy også.  Friluftsliv er pensum i gym 1-10 trinn. Har man barn må man kunne kle de til vær og vind…

Anonymkode: 3b4a0...13c

• Liker 1
Skrevet

Tips: Bruk de samme skoene til innesko og gymsko. Det stod på ukesplanen at det er lurt å gjøre. Innesko var det eneste vi ikke hadde fra før, men det var overraskende billig. Termos blir vel ikke så ofte brukt? Eller fylles denne på skolen før de drar ut på utedagene? 

Synes det er flott at barna er mye ute, og at de har en turdag i uka. Jeg klarte meg faktisk greit uten regntøy da jeg var liten (dette var på 80-tallet da regntøyet var stivt og ikke særlig tett). Er ikke friluftsmenneske jeg heller men er glad det er så mye godt og ofte rimelig vanntett yttertøy å få tak i nå. 

Anonymkode: 572e0...f35

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...