AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #1 Skrevet 19. september 2022 Har hatt hund før med kjæresten, en kul ferdig opplært en. Nå har vi sammen skaffet en valp. Den skjønner selvsagt ikke så mye. Den har gjort seg avhengig av kjæresten. Må si selvsagt der også. Hun har dullet mest med den og har oftest gitt den mat og flest turer. Jeg kjenner ofte på demotivasjon, og jeg misliker i større grad tilværelsen med denne valpen. Den piper ustanselig når kjæresten drar ut når jeg er alene med den. Jeg har gjort noe av det styggeste, stengt den inne på et rom ved anledninger.. har ikke brukt vold, men kjenner at jeg klikker på den innimellom. Jeg er psykisk syk men går på medisiner. Dette er ikke rettferdig overfor valpen, den kan jo bli generelt nervøs av dette. Kjæresten vet ikke om denne situasjonen. Tenker det er best om jeg forsvinner/går for en omplassering av meg selv i dette forholdet Det vil sikkert være det mest rettferdige her. Dere vil sikkert være enige. Tenker jeg må ta opp dette med samboer ganske umiddelbart da dette kan gå ut over hunden. Bare så det er sagt. Den går ikke rundt alene i leiligheten med meg og er livredd. Tror den er litt robust i hodet. Samboer kommer derimot til å gå helt i grus pga dette, jeg vet nemlig at hun elsker meg svært høyt. Vet det høres utrolig ut.. Anonymkode: 36079...90b 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #2 Skrevet 19. september 2022 Det forstår jeg. Jeg liker hunder men takler ikke å ha en selv sånn som du blir fort irritert og lei. Du burde si eet som det er ja for en dag kan du miste kontrollen. Jeg hadde aldri bodd med noen som har hund pga dette. Anonymkode: c154d...c0d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #3 Skrevet 19. september 2022 Hvor gammel er valpen? Det er jo vanlig at man lar valp være alene litt, så ser ikke at det skal være så fælt å la den være alene i et annet rom en stund. Piper den konstant når den er innestengt, eller finner den roen? Anonymkode: 0c79e...b66
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 At du er psykisk syk og går på medisiner er helt irrelevant. Du er uempatisk - det er jo det viktigste å poengtere her. Du er bevisst på at handlingen din kan skade dyret følelsesmessig, men du gjør det for det. Dette er dyreplageri, og bare mennesker som ikke har empati holder på sånn. Anonymkode: 4f66e...470 13 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #5 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er valpen? Det er jo vanlig at man lar valp være alene litt, så ser ikke at det skal være så fælt å la den være alene i et annet rom en stund. Piper den konstant når den er innestengt, eller finner den roen? Anonymkode: 0c79e...b66 Man skal trene opp en valp/hund til å være alene, men ikke på den måten TS gjør. Det er jo dyreplageri, hunden er bare en baby. Anonymkode: 4f66e...470 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #6 Skrevet 19. september 2022 Bare si det som det er. Og forsøk å delta mer med hunden så den ikke blir så avhengig av henne? Men hun kan dessverre ikke overlate den til deg enda om den piper konstant bare hun går ut døra. Sånn er det med valp. Anonymkode: 4becc...7af 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #7 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man skal trene opp en valp/hund til å være alene, men ikke på den måten TS gjør. Det er jo dyreplageri, hunden er bare en baby. Anonymkode: 4f66e...470 Spørs jo helt hvordan han gjør det. Om han tar den rolig inn i rommet, sier ha det og går ut, er det jo helt greit. Anonymkode: 0c79e...b66
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #8 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spørs jo helt hvordan han gjør det. Om han tar den rolig inn i rommet, sier ha det og går ut, er det jo helt greit. Anonymkode: 0c79e...b66 Nei? Kan man trene opp en hund til å være alene, så skal man starte sakte - og det kan ta lang tid. Man starter først i et par sekunder (går alltid inn før hunden rekker å bjeffe eller pipe). Slik at hunden forstår at man kommer tilbake. Deretter øker man lengden man er ute av rommet/døren, alt fra 20 sek,1min, 3 min osv . Slik trener man opp en hund som skal bli totalt trygg på å være alene, og på eieren sin. Lukker man bare døra og chillern i stua så lenge man vil, imens man hører hunden piper og er redd/lei seg - da skaper man ikke er trygt bånd mellom dyret og eieren, og man får en utrolig utrygg hund. Anonymkode: 4f66e...470 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #9 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei? Kan man trene opp en hund til å være alene, så skal man starte sakte - og det kan ta lang tid. Man starter først i et par sekunder (går alltid inn før hunden rekker å bjeffe eller pipe). Slik at hunden forstår at man kommer tilbake. Deretter øker man lengden man er ute av rommet/døren, alt fra 20 sek,1min, 3 min osv . Slik trener man opp en hund som skal bli totalt trygg på å være alene, og på eieren sin. Lukker man bare døra og chillern i stua så lenge man vil, imens man hører hunden piper og er redd/lei seg - da skaper man ikke er trygt bånd mellom dyret og eieren, og man får en utrolig utrygg hund. Anonymkode: 4f66e...470 Mente SKAL. Anonymkode: 4f66e...470
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #10 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei? Kan man trene opp en hund til å være alene, så skal man starte sakte - og det kan ta lang tid. Man starter først i et par sekunder (går alltid inn før hunden rekker å bjeffe eller pipe). Slik at hunden forstår at man kommer tilbake. Deretter øker man lengden man er ute av rommet/døren, alt fra 20 sek,1min, 3 min osv . Slik trener man opp en hund som skal bli totalt trygg på å være alene, og på eieren sin. Lukker man bare døra og chillern i stua så lenge man vil, imens man hører hunden piper og er redd/lei seg - da skaper man ikke er trygt bånd mellom dyret og eieren, og man får en utrolig utrygg hund. Anonymkode: 4f66e...470 TS kort her. Dessverre gjør jeg det i nærheten av din siste beskrivelse. Ikke bra i det hele tatt, men orker ikke høre på pipingen. Dyreplageri? I hvert fall skaper jeg usikkerhet hos en 5,5 mnd valp.. Til syvende og sist er jeg ikke entusiastisk overfor dyret heller. Selvsagt kunne dette tenkes å forandre seg på sikt..Men jeg tipper hunden aldri vil vende seg til meg med tillit etter hvordan jeg opptrer nå. Men som sagt, jeg forteller dette til sambo snarest. Blir drama dette. Anonymkode: 36079...90b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS kort her. Dessverre gjør jeg det i nærheten av din siste beskrivelse. Ikke bra i det hele tatt, men orker ikke høre på pipingen. Dyreplageri? I hvert fall skaper jeg usikkerhet hos en 5,5 mnd valp.. Til syvende og sist er jeg ikke entusiastisk overfor dyret heller. Selvsagt kunne dette tenkes å forandre seg på sikt..Men jeg tipper hunden aldri vil vende seg til meg med tillit etter hvordan jeg opptrer nå. Men som sagt, jeg forteller dette til sambo snarest. Blir drama dette. Anonymkode: 36079...90b Støydempende hodetelefoner med god musikk, så slipper du å høre på pipingen. Litt kos, og så må valpen lære seg at den kan være sammen med deg også. Jeg og samboer er i tilsvarende situasjon. Og det er jo ikke så rart at en hund velger én person, når den andre engasjerer seg i veldig liten grad Anonymkode: 043d0...2c2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har hatt hund før med kjæresten, en kul ferdig opplært en. Nå har vi sammen skaffet en valp. Den skjønner selvsagt ikke så mye. Den har gjort seg avhengig av kjæresten. Må si selvsagt der også. Hun har dullet mest med den og har oftest gitt den mat og flest turer. Jeg kjenner ofte på demotivasjon, og jeg misliker i større grad tilværelsen med denne valpen. Den piper ustanselig når kjæresten drar ut når jeg er alene med den. Jeg har gjort noe av det styggeste, stengt den inne på et rom ved anledninger.. har ikke brukt vold, men kjenner at jeg klikker på den innimellom. Jeg er psykisk syk men går på medisiner. Dette er ikke rettferdig overfor valpen, den kan jo bli generelt nervøs av dette. Kjæresten vet ikke om denne situasjonen. Tenker det er best om jeg forsvinner/går for en omplassering av meg selv i dette forholdet Det vil sikkert være det mest rettferdige her. Dere vil sikkert være enige. Tenker jeg må ta opp dette med samboer ganske umiddelbart da dette kan gå ut over hunden. Bare så det er sagt. Den går ikke rundt alene i leiligheten med meg og er livredd. Tror den er litt robust i hodet. Samboer kommer derimot til å gå helt i grus pga dette, jeg vet nemlig at hun elsker meg svært høyt. Vet det høres utrolig ut.. Anonymkode: 36079...90b Du bør jo søke hjelp, du er sjalu på en hund og klarer ikke å håndtere det. Hva skjer senere når du blir sjalu mot et menneske og ikke klarer å håndtere det? de fleste mishandlinger mot mennesker starter med dyr, det har med å dehumanisere andre - når du senere får samme følelser mot et annet menneske er det kort vei til at du vil behandle dem og slik fordi du ikke klarer å håndtere det. Også kan du jobbe med å snu situasjonen for å håndtere det - det er bare du som kan endre på deg og se situasjoner på en annen måte, hunden kan ikke ta ansvar for noe - men dere kan lære hunden å ligge rolig en plass og lære den rutiner inne som gjør at du og kan takle den uten å bli gærn - men sjalusien din og at den bikker mot vold - den må du jobbe med. Anonymkode: cc9ad...a9f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Hunder velger seg gjerne ut ett menneske de knytter seg til mest, og det er den personen som fyller størsteparten av behovene deres, eller fyller de behovene hunden setter høyest i verdi. Gjør mer ting med valpen. Tren den med masse godbiter. Ta den med ut. Kos med den. Gi den oppmerksomhet og kjærlighet. Når kjæresten din går ut, finn frem godbitene/leke og bruk en god 10-15 minutter med valpen. Deretter gir du valpen noe digg å tygge på ved siden av hvor du sitter. Du bør bygge opp ditt eget bånd til valpen. Kanskje dere to kan ha deres egen greie? Agility? Nesearbeid? Og ja, du bør fortelle det til kjæresten din. Det er ikke uvanlig å føle en del frustrasjon under valpetiden. Hunden min var et mareritt som valp. Det skjedde noen ganger at jeg måtte stenge meg inne på badet og gråte mens valpen sto utenfor å pep, for jeg var så sliten, trøtt og frustrert. Det viktigste er at man ikke lar egne følelser gå ut over valpen. Anonymkode: b1fa5...252 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): At du er psykisk syk og går på medisiner er helt irrelevant. Du er uempatisk - det er jo det viktigste å poengtere her. Du er bevisst på at handlingen din kan skade dyret følelsesmessig, men du gjør det for det. Dette er dyreplageri, og bare mennesker som ikke har empati holder på sånn. Anonymkode: 4f66e...470 Det er jo ikke irrelevant. Egoistisk av ts kjæreste å skaffe seg en valp når hun vet mannen er psykisk syk! At folk ikke kan tenke lenger når det gjelder anskaffelse av dyr! Han er nødt til å prate med ts om dette slik at hun kan velge å flytte eller omplassere valpen. Dette er ikke bra! Anonymkode: 3cc7b...80f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): At du er psykisk syk og går på medisiner er helt irrelevant. Du er uempatisk - det er jo det viktigste å poengtere her. Du er bevisst på at handlingen din kan skade dyret følelsesmessig, men du gjør det for det. Dette er dyreplageri, og bare mennesker som ikke har empati holder på sånn. Anonymkode: 4f66e...470 For noe tull. Et menneske uten empati hadde overhode ikke reflektert over at det han/hun gjorde var slemt mot hunden! Anonymkode: 70005...ff1 2 2
lillevill Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 Jeg synes også TS viser empati som bekymrer seg over hunden. Dumt å hakke på TS fordi man synes synd på hunden, det er barnslig og ikke nyttig i det hele tatt. Men TS er det sånn at du ikke ønsker hund? Kansje du kan få din kjæreste til å ta større ansvar for hunden, frem til du har det bedre psykisk sett. Rart av henne å etterlate hunden med deg om hun vet at du er sliten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Syns Valpen har det bedre alene, enn å være sammen med noen som irriterer seg over den. Hunder kan lukte slikt, og vil føle seg utrygge. Syns ikke du bør være alene med den, men dere får finne en annen løsning. Husk også at den er en baby. Anonymkode: cc233...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 Ts her. Tok ikke samtalen igår. Gikk heller i meg selv for å få en bra morgendag med hunden. Samboer jobber. Hunden og jeg har hatt en kjempefin dag. Jeg har øvet litt utendørs øvelser med den, og ikke minst lekt. Til tross for at jeg har gjort mye dårlig og innimellom direkte slemt så klarer jeg tydeligvis å motivere den. Virker ikke som tilliten er borte forever.. Skjønner egentlig innerst inne at jeg er generelt mentalt tung for tiden. Bipolar. Men orker bare ikke tanken på samtaler om livets kvaler til en terapeut. Det har jeg gjort nok. Det er vel mange som har denne diagnosen, og hvor større deler av livet kan være preget av uforutsigbarheter. Skal det automatisk bety at alt av den type mennesker aldri bør ha ansvar for en hund? Har faktisk en følelse at en hund kan venne seg til visse doser av uforutsigbarheter, irritert eier m.m, men ikke utelukkende slik og total avvisning selvsagt. Og ikke fysisk vold... Anonymkode: 36079...90b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ts her. Tok ikke samtalen igår. Gikk heller i meg selv for å få en bra morgendag med hunden. Samboer jobber. Hunden og jeg har hatt en kjempefin dag. Jeg har øvet litt utendørs øvelser med den, og ikke minst lekt. Til tross for at jeg har gjort mye dårlig og innimellom direkte slemt så klarer jeg tydeligvis å motivere den. Virker ikke som tilliten er borte forever.. Skjønner egentlig innerst inne at jeg er generelt mentalt tung for tiden. Bipolar. Men orker bare ikke tanken på samtaler om livets kvaler til en terapeut. Det har jeg gjort nok. Det er vel mange som har denne diagnosen, og hvor større deler av livet kan være preget av uforutsigbarheter. Skal det automatisk bety at alt av den type mennesker aldri bør ha ansvar for en hund? Har faktisk en følelse at en hund kan venne seg til visse doser av uforutsigbarheter, irritert eier m.m, men ikke utelukkende slik og total avvisning selvsagt. Og ikke fysisk vold... Anonymkode: 36079...90b Så bra! Du har god selvinnsikt og empati. Kjenner du at du er stressa, så tar du deg en pause i dusjen eller slår på musikk og danser litt (veldig effektivt), før stresset går over til frustrasjon. Finn måter å "reset" deg selv på før du håndterer valpen. Får du knyttet ditt eget bånd til valpen, så vil det også bli lettere for deg. Når den blir eldre og roligere, så vil det igjen bli lettere. Valper er veldig villige til å tilgi og gå videre etter negative opplevelser- så lenge det ikke er noe som skjer ofte og over lang tid. Gi den masse positive opplevelser sammen med deg, så vil det gå veldig bra. Anonymkode: b1fa5...252 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så bra! Du har god selvinnsikt og empati. Kjenner du at du er stressa, så tar du deg en pause i dusjen eller slår på musikk og danser litt (veldig effektivt), før stresset går over til frustrasjon. Finn måter å "reset" deg selv på før du håndterer valpen. Får du knyttet ditt eget bånd til valpen, så vil det også bli lettere for deg. Når den blir eldre og roligere, så vil det igjen bli lettere. Valper er veldig villige til å tilgi og gå videre etter negative opplevelser- så lenge det ikke er noe som skjer ofte og over lang tid. Gi den masse positive opplevelser sammen med deg, så vil det gå veldig bra. Anonymkode: b1fa5...252 Takk for oppmuntrende og innsiktsfulle ord. I disse dager dager handler det for meg om en kombinert følelse av deprimerende dager/tanker, og jæ... dårlig samvittighet. Forferdelig slitsomt. Lysere idag heldigvis, for både dette dyret og mennesket. TS. Anonymkode: 36079...90b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå