Gå til innhold

Når blir valper tenåringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en 5 mnd gammel tispevalp som har begynt å bli litt frekkere og teste grensene mer, samt jokke på kosedyr... Er ikke det litt tidlig for en valp? Tenkte hun ville være valpete litt lengre altså. Eller er den en fase før hormonene tar over?

Anonymkode: 7da19...347

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Hunder kommer vanligvis i puberteten når de er rundt 6 måneder.  Så din hund kan ha blitt tenåring. 

Skrevet

Det er en gradvis overgang. De tester ikke grenser og er "frekke" slik vi tenker på det, de har økt nysgjerrighet- og utforskertrang og blir mer selvstendige og energiske. Det er en naturlig utvikling. 

Vi får også litt gratis med små valper fordi de helst vil holde seg nær oss. Dvs at mange av dem vil da gå fint i bånd og komme på innkalling helt av seg selv. Men etterhvert som valpene blir eldre og mer selvstendige så er det ikke fullt så avhengige av oss som de var og hvis vi da ikke har belønnet ting som kontakt og innkalling fra de var små, så vil vi nå se at de hører mindre på oss.

Det er derfor viktig at vi opprettholder belønning, gjerne hver gang vi roper på dem og de kommer eller når de tar kontakt med oss (ute) i denne fasen, slik at vi over tid bygger en forventning om at det er gøy og verdt det å ta kontakt med og komme til oss. Det vil være gull etterhvert som de vokser til. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja når valpene begynner å gjøre rampestreker, som i å stjele tørkerullen fra bordet mens de ser på deg i øyekroken, så vil jeg påstå den er både frekk og tester grenser ganske så bevisst. 😅 Ikke at jeg tror hun gjør noe av ond vilje, men en reaksjon vil hun ha og kanskje det er både lekelyst og humor inne i bildet.

Innkalling og annen grunnleggende trening har vi trent siden dag 1. Hun er likevel utvikla en døvhet som minner mistenkelig om mine snart-tenåringsbarn....

Det jeg egentlig altså lurte på er om 5 måneder er tidlig for pubertetsoppførsel? Og hvor lenge varer egentlig dette?

Anonymkode: 7da19...347

Skrevet

Rundt 6 måneder.

Skrevet

6-8 mnd, avhengig av rase. Små hunder og store hunder er gjerne litt forskjellige mtp når de blir modne.

Min hund har 38 cm mankehøyde og går for å være en middels liten hund. Hun var i puberteten da hun var 7 mnd, for da begynte hun plutselig å markere med tisset sitt ute. Fra å bare tisse EN gang en stor slump, begynte hun plutselig å porsjonere det ut i små skvetter her og der, mange ganger i løpet av en tur, for å markere at hun "hadde vært der". Husker ikke når hun fikk første løpetid, men det var ikke så altfor lenge etterpå, tror jeg.

Anonymkode: 4affc...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...