Gå til innhold

Feil farge på bil

Shantaram

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg hadde gitt blaffen hva farge bilen har

Anonymkode: 55d66...9dd

Det er du, og enig på noen bilmerker/modeller men på andre bilmerker/modeller er jeg uenig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man kjøper helt ny bil skal man selvfølgelig ha en fargen man ønsker. Farge er viktig. 

Anonymkode: d6767...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
Shantaram skrev (10 timer siden):

Korrekt.. opp til 6 prosent, noe 15 000 er innafor.  Derimot så setter de IKKE opp prisen på den blå, og gjør det på den røde til tross for at fargene er samme pris hvis jeg skulle kjøpt en nå. Eneste forskjell er tidspunktet kontraktene ble underskrevet på. Bil er ikke produsert enda.

Gjelder det både blå og rød? 

Hvis den blå er produsert og den rød ikke, kan det være forklaringen på hvorfor den blå ikke går opp i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Gjelder det både blå og rød? 

Hvis den blå er produsert og den rød ikke, kan det være forklaringen på hvorfor den blå ikke går opp i pris.

Nei. Kun rød gikk opp. Men jeg signerte endringskontrakten i juni lenge før den ble bygget.. om den blå er bygget i det hele tatt enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantaram skrev (5 minutter siden):

Nei. Kun rød gikk opp. Men jeg signerte endringskontrakten i juni lenge før den ble bygget.. om den blå er bygget i det hele tatt enda

Hva er forespeilet leveringstid og hva sier kontrakten om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
Shantaram skrev (6 minutter siden):

Hva med å spørre forhandler hvorfor den blå ikke går opp i pris? 

Ingen her vet hvorfor og etter det du skriver er prisøkningen på den røde innenfor det som står i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Hva med å spørre forhandler hvorfor den blå ikke går opp i pris? 

Ingen her vet hvorfor og etter det du skriver er prisøkningen på den røde innenfor det som står i kontrakten.

Gjort. De sier det er pga tiden gått fra kontrakt til endringskontrakt.

Mitt standpunkt er at jeg endret farge pga manglende info fra forhandler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her henger ikke helt på greip. I dag når du kjøper bil er SELVFØLGELIG farge en viktig egenskap på bilen du kjøper, det har med verdi på bilen og at du rett og slett skal få noe som er tilpasset deg i tillegg. Jeg har selv vært den som byttet ønske om farge på min bil, tre ganger hos to forskjellige forhandlere. Da skal det alltid en ny kontrakt på bordet fordi det også handler om hva som registreres siden det er import av en nytt kjøretøy etc. Prisen KAN justeres innen 5%, men det er så forbasket elendig salgs-stil å stå der og begynne kødde til prisen etter kontraktskriving.

Så stusser jeg veldig over at ikke selger vet hva som kan leveres med bilen og hva det koster. Dette går på databestilling hos selger til noesk importør og da vil det komme opp med en gang hvilke tilvalg og options man kan gjøre. Og pris. Jeg vet at et par kinesiske merker har rare løsninger hos importør, men det er sjeldent!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantaram skrev (2 minutter siden):

Gjort. De sier det er pga tiden gått fra kontrakt til endringskontrakt.

Mitt standpunkt er at jeg endret farge pga manglende info fra forhandler.

Men hva sier kontrakten om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shantaram skrev (På 17.9.2022 den 16.56):

Så.. jeg har kjøpt en ny bil. Den har en del fargevalg og jeg likte ett av dem med dual color blå og gull godt i starten. Jeg endte opp med å skrive kontrakt og sa jeg ønsket å ha den akkurat lik den i brosjyren.

Så noen mnd senere når jeg var innom for å høre om status. Da fikk jeg vite at dual color? Det var bare på toppmodellen så jeg får bare blå.

Da bad jeg om å endre farge. Og skrev under på kontrakt med en rød bil for samme prisen.

Så ett par mnd senere får jeg telefonen: du kan få bilen i rød men da blir den en mnd forsinket. Jeg velger likeså rød og venter videre

En uke senere? Ny telefon: ja.. du kab få bilen i rød men det blir 15000 dyrere og fremdeles forsinkelse. Ellers kan du få den i blå til opprinnelig pris.

Personlig føler jeg dette er svært irriterende for jeg bruker jo flere hundre tusen for en slik oppfølging? 

Hvis jeg går til forbrukerrådet . Har jeg en sak her? Er dette nok til å bare trekke seg?

Ønsker å holde forhandler per av nå anonym så derfor jeg verken nevnte det eller bilmerke

Jeg vil hevde dette er en mangel, så jeg ville tatt det til forbrukerrådet. 

Gitt forsinkelse og  prisøkning, går jeg ut fra at dette handler om avgiftsendring fra nyttår, så det kan være de har sitt legalt på det tørre. (avgiftene er ikke del av kjøpssummen kontrakten omhandler)

Men  det er mye leverandør kan gjøre for å prøve løse dette, og det virker ikke som de er ydmyke nok i forhold til feilene de har gjort. 

(Jada, det fremstår tåpelig å bry seg om farge på en bil, men dette er en vesentlig del av hva bilmerker prøver å selge. De prøver ikke selge bilens funksjon, men en emosjonell kobling til bilen, og der betyr faktisk farge noe. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvis til kontrakt om pris og til skriftlig kommunikasjon angående farge. Håper du har det skriftlig da. Det er uprofesjonelt av selger å fortelle om økt pris etter kontraktsignering og ikke informere samtidig som du ber om endring av farge. I tillegg burde selger visst at det kun var toppmodell som hadde den spesielle fargen. Sånn jeg ser det så har ikke selger hatt helt kontroll og da burde de 15000 ikke vært snakk om. Du skulle bare fått den fargen du har bedt om til avtalt pris uten noe snakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2022 at 4:56 PM, Shantaram said:

Hvis jeg går til forbrukerrådet . Har jeg en sak her? Er dette nok til å bare trekke seg?

Nei og Nei

Anonymkode: 7cc13...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...