Gjest Kjærlune Skrevet 28. november 2005 #1 Skrevet 28. november 2005 Nå er det vel en grense på hvor mye en arb.taker skal løfte med hendene. jeg mente det var 25 kilo hos menn. Så skulle vi flytte noe på jobben og jeg sa ifra at dette kan jeg ikke være med på. Vekten var 25 kilo. Da fikk jeg høre at det var grensen. Sjefen påsto at det gjalt både for kvinner og menn. Finner denne påstanden helt urimelig. Iallefall endte det med at jeg ble borte fra jobben en uke pga dette
Gjest LoisLane Skrevet 28. november 2005 #2 Skrevet 28. november 2005 Vi løfter i alle fall tyngre elever enn det på skolen. Vet ikke noe om grensen, men det høres helt urimelig ut at sjefen din krever at du skal løfte noe som du ikke klarer!
Gjest LoisLane Skrevet 28. november 2005 #4 Skrevet 28. november 2005 Så det skilles ikke mellom menn og kvinner, med mindre jeg skummet alfor fort over.
Gjest TomKrus Skrevet 28. november 2005 #5 Skrevet 28. november 2005 25 kg er jo ikke all verdens, og som du selv skrev så løfter dere tyngre barn på skolen (og de fleste foreldre hjemme).
Rav Skrevet 28. november 2005 #6 Skrevet 28. november 2005 Dersom du har en skade eller noe så sa du vel ifra om det? 25 kg er vel noe de fleste friske personer klarer å løfte uten å bli syke i en uke.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 25kg?? det er jo ikke stort. Har aldri hørt om noe vektregel jeg. Jobbet på et sykehjem, og tror nok det ble løftet ganske mye mer enn 25 kg der gitt. Hva gjør det, men husk på løfteteknikk!!! Vi fikk kurs i løfte og forflytningsteknikk. Jeg tok nesten ryggen en gang.. Løfter adskillig mer i min nye jobb. Det er jo bare noe som må gjøres. Og hvis man ikke kan klare det uten og bli syk, så har man ikke noe i den jobben og gjøre mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #8 Skrevet 28. november 2005 25 kilo, og særlig MER enn det, kan faktisk være veldig tungt avhengig av hvordan det er "pakket". Jeg har jobba i Posten, hvor de egentlig var veldig strenge på å ikke pakke sekker tyngre enn 25 kg, men innimellom kom det ting som veide kanske 35-40 kg og mer fordelt på en uhåndterlig postsekk. Noe som gjorde det ekstra "farlig" var at man ofte ikke så på vekta før man løftet - så man ikke tok forbehold. Jeg har også jobbet på sykehjem. Regelen gjelder her også, selv om folk selvsagt veier mer enn 25 kg. Her skal man bruke heiser, flytte ved hjelp av laken og hjelpe hverandre. Slik blir ikke belastningen "tilsammen" mer enn 25 kg hvis man gjr det riktig - noe det selvsagt syndes mot -jeg har selv vært med på å holde en pasient oppe på vei til og fra toalettet fordi h*n ikke kunne stå selv og etter sigende datt ut av alle heiser... og hjelp får man ikke alltid; for ikke å snakke om at vi ufaglærte ikke alltid får kursing i hva som er rett og galt å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #9 Skrevet 28. november 2005 ... og altså; når mer enn 25 kg skal løftes, så sier faktisk arbeidsmiljøloven at man skal bruke hjelpemidler. Man er etter min mening litt dum hvis man tror at ting bare "må løftes". Om ryggen ryker havner man kanskje på trygd resten av livet.
Rav Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Men siste gjest, du snakker vel om ting som faktisk veier mer enn 25 kg? Her veide det 25 kg. Selvfølgelig skal man ikke løfte hvis man ikke klarer det, men her har man vel et ansvar for å si ifra selv også?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #11 Skrevet 28. november 2005 Men siste gjest, du snakker vel om ting som faktisk veier mer enn 25 kg? Her veide det 25 kg. Selvfølgelig skal man ikke løfte hvis man ikke klarer det, men her har man vel et ansvar for å si ifra selv også? ← Trådstarter kjente etter hva jeg forstår ikke til grensa, som er de samme for begge kjønn. Jeg kommenterte mer alle innleggene som stiller seg tvilende til at 25 kg er tungt å løfte, og at det "må være greit" å løfte mer enn det også. For det ER faktisk ganske tungt, vhengig av hvordan vekta er fordelt (postsekker på 25 kg akkurat er sabla tunge de også, når man skal løfte 50-100 stk i løpet av en kveld) 25 kg kan som sagt være ganske tungt, men jeg er enig i at hvis trådstarter har en skade eller generelt problemer med å løfte tunge ting, må h*n si fra til sjefen om dette, så kan man enten bli enige om at h*n slipper, elelr h*n får et kurs i løfteteknikk.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #12 Skrevet 28. november 2005 Dersom du har en skade eller noe så sa du vel ifra om det? 25 kg er vel noe de fleste friske personer klarer å løfte uten å bli syke i en uke. ← unnskyld,men jeg blir ikke syk en uke sånn uten videre. Det er ikke snakk om en gjenstand som veier 25 kilo,men flere. Løfting av 25 kilo i 4 timer. Siden du kan så lite om slikt. Det skal faktisk atskillig mindre kilo før du kan få deg en skade. Har du ikke riktig teknikk, så kan det gå riktig galt.
Rav Skrevet 28. november 2005 #13 Skrevet 28. november 2005 Har du ikke riktig teknikk, så kan det gå riktig galt. ← Det vet jeg. Men hvis du vet dette, hvorfor ble du skadet da? unnskyld,men jeg blir ikke syk en uke sånn uten videre. Det er ikke snakk om en gjenstand som veier 25 kilo,men flere. Løfting av 25 kilo i 4 timer. Du skrev dette: Så skulle vi flytte noe på jobben og jeg sa ifra at dette kan jeg ikke være med på. Vekten var 25 kilo. Det kommer ikke så godt frem hvor omfattende dette var. Uansett så må du jo si ifra om du ikke klarer det - men det kan hende du gjorde? Ikke vet jeg. Siden du kan så lite om slikt. Det skal faktisk atskillig mindre kilo før du kan få deg en skade. Ja, jeg kan utrolig lite om slikt. Det er ingen sannhet at man får en skade av atskillig mindre kilo enn 25. Men om du fikk det er det selvfølgelig ille, men jeg synes det høres rart ut om sjefen din tvang deg til å løfte ting i 4 timer dersom du sa ifra at du ikke klarte det. Gjorde han det?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #14 Skrevet 28. november 2005 Det hørtes kjempetungt ut! Kvinner burde spares for slikt mannfolk-arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #15 Skrevet 29. november 2005 Det vet jeg. Men hvis du vet dette, hvorfor ble du skadet da? Du skrev dette: Det kommer ikke så godt frem hvor omfattende dette var. Uansett så må du jo si ifra om du ikke klarer det - men det kan hende du gjorde? Ikke vet jeg. Ja, jeg kan utrolig lite om slikt. Det er ingen sannhet at man får en skade av atskillig mindre kilo enn 25. Men om du fikk det er det selvfølgelig ille, men jeg synes det høres rart ut om sjefen din tvang deg til å løfte ting i 4 timer dersom du sa ifra at du ikke klarte det. Gjorde han det? ← Ja jeg vet dette. Det var grunnen til at jeg sa ifra også. Et kvinnfolk skal ikke løfte 25 kilo i fire timer. Dette kom i tillegg til en stressende dag. Da det gikk fire timer til dette ekstraarbeidet, så ble det ekstraarbeide i tillegg utover kvelden. Stress. Tydelig at du ikke vet hvordan det kan være på en arb.plass med fysisk tungt arbeide, hvor en i tillegg må følge klokken. Ingen sannhet i at man får skade med løft under 25 kilo? Hehe. Faktisk kan det være nok med 10 kilo om man er uheldig. Jo jeg vet mye om løfteteknikk, så hvorfor fikk jeg skade. ? Jeg hadde allerede hatt 6 timers dag i et j stress+en del tunge løft. Da må man si ifra. Det endte med at bedriften måtte betale alt av leger,røntgen,beh+sykepenger. vet du, om du går rundt med et frimerke på skulderen din en hel dag, så kan det være nok til at du får belastninger. Du skal holde frimerke på plass.Dette forklarte legen på avd. jeg var. Ble faktisk innlagt etter denne episoden Spørsmålet mitt var ang vekt. Og om det gjalt både kvinner og menn. jeg har fått en del svar fra verneombudet på jobben. Neste gang noen spør om noe her inne, så synes jeg du skal tenke deg om før du svarer.
Rav Skrevet 29. november 2005 #16 Skrevet 29. november 2005 Ja jeg vet dette. Det var grunnen til at jeg sa ifra også. Et kvinnfolk skal ikke løfte 25 kilo i fire timer. Det kommer nok helt an på kvinnfolket. Dette kom i tillegg til en stressende dag. Da det gikk fire timer til dette ekstraarbeidet, så ble det ekstraarbeide i tillegg utover kvelden. Stress. Tydelig at du ikke vet hvordan det kan være på en arb.plass med fysisk tungt arbeide, hvor en i tillegg må følge klokken. Jeg vet faktisk særdeles godt hvordan det er å jobbe med fysisk tungt arbeid. Men kanskje det er derfor jeg har så liten forståelse for at det var tungt for deg også - fordi jeg er vant til sånt. Ingen sannhet i at man får skade med løft under 25 kilo? Hehe. Faktisk kan det være nok med 10 kilo om man er uheldig. Med "ingen sannhet" så mener jeg at det ikke er en nødvendig følge, selv om det sikkert kan skje. vet du, om du går rundt med et frimerke på skulderen din en hel dag, så kan det være nok til at du får belastninger. Du skal holde frimerke på plass.Dette forklarte legen på avd. jeg var. Ble faktisk innlagt etter denne episoden Spørsmålet mitt var ang vekt. Og om det gjalt både kvinner og menn. jeg har fått en del svar fra verneombudet på jobben. Neste gang noen spør om noe her inne, så synes jeg du skal tenke deg om før du svarer. ← Vet du hva? Det synes jeg du også skal. Jeg skjønner ikke hvorfor du blir provosert over det jeg sier, jeg har da tatt forbehold om at du ikke tåler det, og spurte om du sa ifra. Jeg sier bare at jeg ikke er enig i at 25 kg generelt er for tungt "for damer", og jeg hadde ikke tatt det for gitt at enhver kvinnelig medarbeider ikke hadde klart det. Du må nesten tåle at jeg svarer som jeg mener når du spør om ting... Som sagt så er ingenting ment spydig.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #17 Skrevet 29. november 2005 Det kommer nok helt an på kvinnfolket. Jeg vet faktisk særdeles godt hvordan det er å jobbe med fysisk tungt arbeid. Men kanskje det er derfor jeg har så liten forståelse for at det var tungt for deg også - fordi jeg er vant til sånt. Med "ingen sannhet" så mener jeg at det ikke er en nødvendig følge, selv om det sikkert kan skje. Vet du hva? Det synes jeg du også skal. Jeg skjønner ikke hvorfor du blir provosert over det jeg sier, jeg har da tatt forbehold om at du ikke tåler det, og spurte om du sa ifra. Jeg sier bare at jeg ikke er enig i at 25 kg generelt er for tungt "for damer", og jeg hadde ikke tatt det for gitt at enhver kvinnelig medarbeider ikke hadde klart det. Du må nesten tåle at jeg svarer som jeg mener når du spør om ting... Som sagt så er ingenting ment spydig. ← poenget mitt var ikke at jeg ikke tålte et løft på 25 kilo,men da vi fokuserer stadig på belastningsskader osv,så var det på plass å si i fra. DET ER REGLER FOR TUNGE LØFT.OG EN GRUNN TIL DET. Det kommer an på kvinnfolket? Jøss, du er ikke sann. Kan opplyse deg om at jeg har hatt tungt fysisk arbeide i 25 år. Du virker jo frekk og "fordømmende" pga det gikk galt. Du har jo ikke snøring....... Når jeg sier 25 kilo i 4 timer, så gikk det i ett. "5 kilo ble levert med min mellomrom. Det skulle stables osv. (i høyde) (langvarig arb over skuldre skal unngås) Jeg gidder ikke gå nærmere innpå denne saken til deg. Du skal få rett i en ting og det var at det var min egen feil. Jeg skulle ha forlatt stedet og kontaktet verneombudet omgående. Det ble sak om det etterpå. Bedriften la seg flat. Sjef fikk seg en skrape osv.. Så kan du få mene akkurat hva du vil. Slike som deg skal holde seg vekke fra debatter de ikke har peiling på.
Rav Skrevet 29. november 2005 #18 Skrevet 29. november 2005 Du må ikke ta deg nær av slike ting. Jeg spurte deg angående sjefen din for å høre hvordan det var, ikke for å "ta deg". Det hørtes adskillig mer bagatellmessig ut i første post enn det som kom etterpå, og jeg svarte ut ifra den informasjonen jeg fikk. Jeg kan ikke være enig med deg i at jeg syntes det var generelt helt på trynet, men jeg forstår selvfølgelig at det var slik med tanke på situasjonen. Ellers synes jeg ikke at jeg er så veldig frekk, da det faktisk var du som begynte å si at jeg ikke hadde vært borti lignende. Det har jeg, og det er nå engang bare slik. Ikke tolk alt i verste mening, det var ikke hensikten å fornærme deg.
Gjest TomKrus Skrevet 29. november 2005 #19 Skrevet 29. november 2005 Det hørtes kjempetungt ut! Kvinner burde spares for slikt mannfolk-arbeid. ← Da må kvinner finne seg kvinnejobber.
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #20 Skrevet 29. november 2005 Du virker jo frekk og "fordømmende" pga det gikk galt. Du har jo ikke snøring....... Jeg gidder ikke gå nærmere innpå denne saken til deg. Slike som deg skal holde seg vekke fra debatter de ikke har peiling på. ← Hvem er det som er frekk her? Du fikk svar på spørsmålet ditt, så oppsto en diskusjon. Du trenger ikke ta alt som står der ille opp! Synes Rav har holdt en sakligere tone enn deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå