Gå til innhold

C hofter

AnonymBruker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde dere kjøpt valp om en av foreldrene har C hofter?

Anonymkode: 82f79...4ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke om dette var en vanlig hunderase. Om det var veldig sjelden rase som er umulig å få tak i, så ja. Hypotetisk sett. 

Når det finnes friske individer med A eller B-hofter, så syns jeg det blir uansvarlig avl å fortsette med avl på C-hofter og verre

Det finnes ingen garanti for hva valpen ender opp med, men blir jo større sannsynlighet å arve C-hoftene. Om du derimot ikke bryr deg stort (hunden skal ikke brukes mer enn "normalt") så kan du alltids ta sjansen. Hvis jeg skulle kjøpt valp, noe som er svindyrt, så hadde jeg heller valgt en annen.

Anonymkode: 71f30...c09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke. Jeg har en hund med HD, hadde aldri tatt den sjansen igjen.

Anonymkode: a384e...62d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg hadde kjøpt det så hadde det vært kastrering så fort som mulig. Da hadde det ikke vært sjans for vider avl. Skal jeg bruke hunden til noe mer enn bare kos så ville jeg valgt en annen.

• Liker 1
Skrevet

Skal bruke hunden til utstilling. Er det dumt da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan være dumt ja. Hadde vært trist å ende opp med dårlige hofter når den må løpe i ringen, stå pent, og stelles mer enn vanlig

Anonymkode: 71f30...c09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er vitsen med å stille en hund det ikke skal avles på? Med mindre det er snakk om en bevaringsverdig rase, da kan jeg til nød forstå hvorfor genene må videreføres. 

• Liker 5
Skrevet

Skal også trene lydighet og en familiehund. Skal gå mye turer i skogen.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet nei. Hvis det er sjelden rase og stamtavlen ellers ser bra ut, der blant annet søsken til hunden med C hofter er fri, kunne jeg vurdert det. Men hadde da vært uaktuelt å avle videre. 

• Liker 3
Skrevet

Nei

Anonymkode: f37df...a93

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Hva er vitsen med å stille en hund det ikke skal avles på? Med mindre det er snakk om en bevaringsverdig rase, da kan jeg til nød forstå hvorfor genene må videreføres. 

Fordi det er gøy🎉🥳😄

Anonymkode: 278ab...44e

Skrevet

Indexen er viktigere enn det enkelte individet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det hadde jeg. Om en av foreldrene har c-hofter er ubetydelig, for det er så mildt. Jeg hadde en hund med c-hofter og ønsket bruke han i avl, det var ifølge en av Norges fremste ortopeder på smådyr helt problemfritt så lenge han ble parret med A eller B. 

Det skulle så lite til for å få C at det kan feilaktig stilles og de fleste hundene med C har ikke nevneverdige forkalkninger eller kunne senere vise seg å ha perfekte hofter.

Så ved å ekskludere alle med c, så luker du ut ekstremt mye godt materiale og mange raser vil få mye innavl. 

Alle de tre kullene etter hunden fikk hadde mindre  c,d og e hofter enn gjennomsnittet for rasen. 

Anonymkode: 82df7...cef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi det er gøy🎉🥳😄

Det er bare ett av leddene i et avlsprogram. Har du lyst å stille, kjøp hund etter friske dyr med gode linjer...

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Det er bare ett av leddene i et avlsprogram. Har du lyst å stille, kjøp hund etter friske dyr med gode linjer...

Du spurte hvorfor man skal stille en hund det ikke skal avles på, og da sier jeg at man kan fint gjøre det fordi det er gøy å stille hund! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du spurte hvorfor man skal stille en hund det ikke skal avles på, og da sier jeg at man kan fint gjøre det fordi det er gøy å stille hund! 

Oj, så kult å stille en hund som du vet har feil. Det gjør jo ikke utstilling til noe useriøst noe....🙄 

Ja, jeg vet at folk stiller "for gøy". Men det er en uting og NKK burde bli strengere på hvem som har lov å stille. Hunder med åpenbare (målbare) feil, som feks HD-C og verre (med mindre det er en bevaringsverdig rase), for høye hunder osv, bør forbys. Utstillinger må tilbake til det det opprinnelig er ment som; et avlsverktøy hvor kun hunder innenfor rasestandarden blir premiert. Nå har dommerne for mye makt og "syner" og "mener" i sin bedømmelse. Slike dommere er en skam for hundeverdenen og bør fratas dommer tittelen. Få inn dommere som tar frem målebånd og har rasestandarden og videreføring av denne, som mål. 

I tillegg bør det innføres obligatoriske brukskrav til brukshunder, ikke fjerne kravene, slik flere raseklubber har gjort. Bare for at det skal bli lettere å få gode premieringer. 

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Oj, så kult å stille en hund som du vet har feil. Det gjør jo ikke utstilling til noe useriøst noe....🙄 

Ja, jeg vet at folk stiller "for gøy". Men det er en uting og NKK burde bli strengere på hvem som har lov å stille. Hunder med åpenbare (målbare) feil, som feks HD-C og verre (med mindre det er en bevaringsverdig rase), for høye hunder osv, bør forbys. Utstillinger må tilbake til det det opprinnelig er ment som; et avlsverktøy hvor kun hunder innenfor rasestandarden blir premiert. Nå har dommerne for mye makt og "syner" og "mener" i sin bedømmelse. Slike dommere er en skam for hundeverdenen og bør fratas dommer tittelen. Få inn dommere som tar frem målebånd og har rasestandarden og videreføring av denne, som mål. 

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Utstilling er, i tillegg til å være et avlsverktøy, en arena for å vise bredde i rasen. Hvis kun perfekte individer har tilgang er jo bedømmelsen fullstendig overflødig og da lærer man jo ingenting om standard. For å vite hva som er bra må man ha noe mindre bra å sammenligne med.

Og det er da virkelig ingenting "bevaringsverdig" med en rase som har så dårlige hofter at man må avle på dysplasi.

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (11 minutter siden):

I tillegg bør det innføres obligatoriske brukskrav til brukshunder, ikke fjerne kravene, slik flere raseklubber har gjort. Bare for at det skal bli lettere å få gode premieringer. 

Hvorfor er det en uting at folk stiller for gøy? Er det en uting at folk stiller på jaktprøver uten å ha planer om å jakte også da eller? 

Forøvrig har tispa mi ingen feil som jeg er klar over ennå, øyelyst fri, A-hofter og 0 ad. Oppdretter synes det er topp med alle som stiller, for det gir han et større innblikk i hvordan det har gått med hele kullet, og ikke bare et individ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Utstilling er, i tillegg til å være et avlsverktøy, en arena for å vise bredde i rasen. Hvis kun perfekte individer har tilgang er jo bedømmelsen fullstendig overflødig og da lærer man jo ingenting om standard. For å vite hva som er bra må man ha noe mindre bra å sammenligne med.

Og det er da virkelig ingenting "bevaringsverdig" med en rase som har så dårlige hofter at man må avle på dysplasi.

Nei, du må gjerne ha din mening. Men fakta er at da vil det bare bli enda verre enn det det har gjort de siste 50 årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det en uting at folk stiller for gøy? Er det en uting at folk stiller på jaktprøver uten å ha planer om å jakte også da eller? 

Forøvrig har tispa mi ingen feil som jeg er klar over ennå, øyelyst fri, A-hofter og 0 ad. Oppdretter synes det er topp med alle som stiller, for det gir han et større innblikk i hvordan det har gått med hele kullet, og ikke bare et individ. 

Da er jo ikke du innenfor grupperingen jeg snakker om og du kan da se bort fra å ikke stille. Den ser du vel? 

Og vedrørende jaktprøver, så viser det en hunds evner, selv om den ikke skal jakte. Regner med du òg ser den? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...