AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #1 Skrevet 17. september 2022 Hvilke hunderase er mild, lettlært og TRYGG? Jeg har hatt mellompuddel og collie tidligere. Begge milde, fine familie hunder, men også redde og usikre. Så hadde jeg en weimaraner, men den var alt for sterk mentalt (og fysisk) og ekstremt tøff å jobbe med. Tenker på langhåret dachs nå. Noen som har erfaring med dem? Evt andre raser? Vil egentlig helst ikke ha for mye jakt innstinkt, selv om jeg er klar over at dachs er en jakthund Anonymkode: 36c04...98e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #2 Skrevet 17. september 2022 Dachshund er liten og søt, men absolutt ingen lett hund. Den er sta, med en god porsjon egenvilje samt jaktinstinkt så det synger. Du kan aldri ha den løs, og med mindre du driver med jakt blir det nok utelukkende en selskapshund- den er ingen trikserase. Jeg forstår at denne anbefalingen kan virke gørrkjedelig, men det er absolutt den BESTE hunderasen for familier som ønsker en selskapshund som er trygg, ekstremt lettlært, god å kose på og snill mot alt og alle. Du har sikkert gjettet allerede at jeg snakker om Golden Retriever. Ikke at jeg eier en selv (Labrador), men utifra det du beskriver har du ikke behov for en hund som må gres hver dag (Polarhunder), stimuleres ekstremt hver dag (Gjeterhunder), eller en hund som du alltid må passe på og ikke kan ta med på besøk til familie med feks katt (Jakthunder). Golden Retriever er på papiret en jakthund men skal verken jage eller støte bytte, bare hente det, noe som gjør den ypperlig til alle slags hundesporter samt familietilværelse. Anonymkode: c9715...51f 5 1
Embla Othea Skrevet 17. september 2022 #3 Skrevet 17. september 2022 Jaktcoccere. Ekstremt samarbeidsvillige, lettlærte og snille.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #4 Skrevet 17. september 2022 Labrador Anonymkode: adc1a...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 Etter å ha hatt en hund med ryggproblemer skal jeg aldri ha dachs eller corgi, som er spesielt utsatt for akkurat det. Det er så fælt å se at hunden har det vondt, pluss at det er ekstremt dyrt med operasjoner og opptrening. Anonymkode: 2d6a3...231 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 Jeg har Lagottovalp som er en super familiehund. Lettlært, mild og trygg kombinert med en dose stahet uten at det blir uhåndterbart. Hun er derimot FORSIKTIG, noe mange tolker som redd og utrygg, men egentlig bare vurderer hun situasjoner og hunder før hun begir seg løs. Det ser jeg godt på valpekurset der det er flere Labrador og goldenvalper, de er ganske hodeløst ville og voldsomme i forhold til andre valper altså. Dachs er skjønne, men veldig egenrådige... Du vi ikke vurdere puddel igjen? Jeg kjenner flere pudler som er trygge og uredde, så jeg synes det høres utypisk ut med redd og engstelig puddel. Anonymkode: d917b...937 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 Dachs er den hunden som statistisk sett biter mest. Ikke akkurat en ideell familiehund. Anonymkode: 13c48...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Alle hunder har potensiale til å være fine familiehunder gitt at man velger valp etter riktige foreldre/linjer. Har møtt mange fine dachshunder som var rolige og forsiktige rundt barn. Disse kunne gå løs uten å stikke av også. Gemyttet er kanskje det som spørs mer på linjene enn rasen. Noen raser har jo blitt litt ødelagt i den forstand at folk avler på hunder med nervøsitet og slikt.... Labrador og golden er ganske hypre og har en tendens til å bruke munn en god del, spesielt når de er unge. Enkelte er også ganske klumsete rundt barn. De er lette å trene ettersom at de er svært matmotivert, så du har potensiale til å forme dem slik du ønsker, og er derfor de regnes som fine førstegangs- og familiehunder. Kjenner noen med småbarn, fugl og katt som har dobermann. Veldig myk og god tispe, men kan bli litt frustrert når hun ikke får "kontrollert" ungen. Hun går så og si alltid løs hjemme hos seg (uten inngjerdet tomt) og holder seg nære. Har heller aldri bitt eller jaktet på andre dyr. Leker fint med andre hunder, er rolig og avslappet inne, og koser mye med eierne. Vokter lite grunnet oppdragelsen. Tiden du legger inn i oppdragelse av valp er nok det som teller mest, i tillegg til å velge rett hund. En nevrotisk labrador er ikke bedre enn en rolig schæfer. Hvis du har tenkt på barn så ville jeg vært bittelitt forsiktig med hunder som har korte bein og lang rygg, da ryggen trenger litt mer oppmerksomhet... Spets, f.eks. islandsk fårehund, finsk lapphund, eller mittelspitz, kan være fine alternativer om du ikke har noe imot litt lyd. Pelsen trenger ikke mye stell, børsting 1-2 ganger i uka holder (ved mindre de griser seg til selvfølgelig). Pelsen er også enklere å fjerne enn på korthåra hunder Pinscher er ikke ille heller, du som har hundeerfaring fra før kan lett forme dem slik du ønsker. Finnes også newfoundlands, leonberger og borzoi som kan være aktuelt om du ikke har noe imot størrelsen - blir jo mer av alt når man går opp i størrelse hahah Anonymkode: 6f38e...d75
Tanuki Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Vi ha en bichon frise, til tross for at den ble mishandlet (slått og tvunget i alkohol), så er det den snilleste hunden jeg noensinne har mått. Elsker barn, litt utrygg på voskne menn, men veldig hengiven og kosete. Lærer veldig fort, kan være sofagris men elsker også lengre turer. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Vi har Bichon Havanais. Vår er bare valp foreløpig, men de skal være lettlærte, vennlige, blide og familievennlige hunder. Har møtt noen, og de er nydelige, trygge og sosiale hunder. Vår er kjempeglad i barn, veldig lettlært og veldig trygg i alle miljøer. Finner roen overalt, selv på nye steder. Fordi de er så sosiale, kan det å være alene hjemme være mer utfordrende, men det er visst mange som synes det også er helt OK. 😊 Anonymkode: b5312...01d 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #11 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 8.59): Dachshund er liten og søt, men absolutt ingen lett hund. Den er sta, med en god porsjon egenvilje samt jaktinstinkt så det synger. Du kan aldri ha den løs, og med mindre du driver med jakt blir det nok utelukkende en selskapshund- den er ingen trikserase. Jeg forstår at denne anbefalingen kan virke gørrkjedelig, men det er absolutt den BESTE hunderasen for familier som ønsker en selskapshund som er trygg, ekstremt lettlært, god å kose på og snill mot alt og alle. Du har sikkert gjettet allerede at jeg snakker om Golden Retriever. Ikke at jeg eier en selv (Labrador), men utifra det du beskriver har du ikke behov for en hund som må gres hver dag (Polarhunder), stimuleres ekstremt hver dag (Gjeterhunder), eller en hund som du alltid må passe på og ikke kan ta med på besøk til familie med feks katt (Jakthunder). Golden Retriever er på papiret en jakthund men skal verken jage eller støte bytte, bare hente det, noe som gjør den ypperlig til alle slags hundesporter samt familietilværelse. Anonymkode: c9715...51f Det at du aldri kan ha en dachs løs er feil. Mine foreldre har dachs og den går mye løs. Den er over 10 år og har aldri stukket av(men kommer ikke alltid på innkalling da). Ellers er dachs slik som du beskriver: Ekstremt sta, viljesterk, den gneldrer noe så inn i helvete og det er ekstremt høy lyd, den er ikke lettlært og den kan bli ganske aggressiv selv med god oppdragelse. Jeg ville sett på papillon eller tibetansk spaniel(minus lettlært). Eller kanskje en bichon frisé eller coton de tulear? Anonymkode: c5448...66e
Troyamin Skrevet 18. september 2022 #12 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det at du aldri kan ha en dachs løs er feil. Mine foreldre har dachs og den går mye løs. Den er over 10 år og har aldri stukket av(men kommer ikke alltid på innkalling da). Ellers er dachs slik som du beskriver: Ekstremt sta, viljesterk, den gneldrer noe så inn i helvete og det er ekstremt høy lyd, den er ikke lettlært og den kan bli ganske aggressiv selv med god oppdragelse. Jeg ville sett på papillon eller tibetansk spaniel(minus lettlært). Eller kanskje en bichon frisé eller coton de tulear? Anonymkode: c5448...66e Du motsier deg selv her. Kommer ikke hunden på innkalling, kan du heller ikke ha den løs. Dachs er en jakthund. Uansett om det er kanindachs eller strihåret dachs. Forskjellen er hvor stor jakt/byttedrift hunden har. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #13 Skrevet 18. september 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Du motsier deg selv her. Kommer ikke hunden på innkalling, kan du heller ikke ha den løs. Dachs er en jakthund. Uansett om det er kanindachs eller strihåret dachs. Forskjellen er hvor stor jakt/byttedrift hunden har. Den stikker aldri av. Om vi ignorerer den og bare går så kommer den løpende. Joda, den går løs hele tiden. Fullstendig klar over at det er en jakthund, den blir også brukt til det formålet, men kan altså gå løs. Da gjør den bare sin egen greie. Anonymkode: c5448...66e
Troyamin Skrevet 18. september 2022 #14 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den stikker aldri av. Om vi ignorerer den og bare går så kommer den løpende. Joda, den går løs hele tiden. Fullstendig klar over at det er en jakthund, den blir også brukt til det formålet, men kan altså gå løs. Da gjør den bare sin egen greie. Anonymkode: c5448...66e La meg omformulere, kommer den ikke på innkalling, skal den ikke være løs. Et av villkårne for å la hunden være løs, er at den er under kontroll. Og dersom den ikke kommer på innkalling, er den da ikke under kontroll. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #15 Skrevet 18. september 2022 Støtter golden retriever! Har en selv og er på trening ukentlig med mange andre goldner, fine, trygge hunder, som tåler roligere dager og elsker å trene! Frøkna mi lærte «snurr rundt» på en kveld, og slalom mellom beina på noen dager. Anonymkode: 4f869...48b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå