AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 I vår vennegjeng er det ei som er veganer og brenner for dette, og hennes barn har også vært veganere helt siden unnfangelsen. Ingen har reagert på dette. Nå er jeg gravid og denne venninnen prøvde å overtale meg til å spise vegansk som hun alltid gjør med oss alle. Hun er superhyggelig og det tas opp i en hyggelig og litt spøkefull måte, og vi har alle bare godtatt at det er sånn hun er så vi er vant med det. Jeg sa at ost og kjøtt er noe jeg aldri kan klare å gi opp, men jeg kunne tenke meg at babyen blir veganer (på spøk). ALLE de andre reagerte ganske kraftig på det og sa at det var skikkelig ugreit å tvinge ungen til å spise vegansk når jeg selv ikke gjorde det. Nå skal jeg ikke gjøre dette, men det fikk meg til å tenke. Hvorfor er det greit at en veganer velger vegansk kosthold til sine barn, men det er barnemishandling om en ikke-veganer gjør det samme? Jeg kjenner også til vegetarianere som gir kjøtt til sine barn og dette stiller ingen spørsmålstegn ved. Anonymkode: 35ce7...d28
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Det er bare det at de ikke tør å fordømme henne åpent. Men egentlig er det like ille at hun gjør det. Anonymkode: 6df83...865 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Jeg ville tenkt at en som selv er veganer, og har vært det over mange år, har den nødvendige kunnskapen. Men en som ikke lever slik selv vil slite med å vite hva barnet trenger i et slikt kosthold, uansett boklærdom. Derfor ville jeg reagert. Anonymkode: 884c0...454 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Vegansk kosthold er ikke bra for et menneske. Anonymkode: 73e3a...9d9 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Hvis man ønsker et kortere og mindre intelligent barn er det jo bare å kjøre på med vegansk kosthold. Barnemishandling. Anonymkode: 8c125...51b 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vegansk kosthold er ikke bra for et menneske. Anonymkode: 73e3a...9d9 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man ønsker et kortere og mindre intelligent barn er det jo bare å kjøre på med vegansk kosthold. Barnemishandling. Anonymkode: 8c125...51b Jeg er kjøtteter selv, for å si det først. Disse kommentarene viser et vanvittig lavt kunnskapsnivå. Med riktig kunnskap, tilskudd, med mer, er det fullt mulig. Uten påvirkning på vekst eller intelligens. Anonymkode: 884c0...454 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Syntes det er helt hårreisende når folk syntes at det er dyremisbruk å tvinge en veganerdiett på katt, hund osv men ikke når det gjelder barn også. Det er mange viktige næringsstoffer et barn vil gå glipp av på en slik diett, og jeg syntes heller at en veganerforelder burde ha fokusert på å gi barnet sunn men riktig mat. Veganere som vokser opp på dietten har problemer med å justere seg til å spise kjøtt når de er eldre, et valg de kan ha blitt frastjålt. Samme dilemma som blodoverføring til jehovas vitner barn syntes jeg. Anonymkode: a340b...413 3 2
Togpendler Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vegansk kosthold er ikke bra for et menneske. Anonymkode: 73e3a...9d9 Vel det er så ( din mening) men jeg har aldri hatt så bra helse etter at jeg sluttet med kjøtt fra fugl, svin, storfe, fisk, og alle prøvene mine er bra. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er kjøtteter selv, for å si det først. Disse kommentarene viser et vanvittig lavt kunnskapsnivå. Med riktig kunnskap, tilskudd, med mer, er det fullt mulig. Uten påvirkning på vekst eller intelligens. Anonymkode: 884c0...454 Nei. Anonymkode: 8c125...51b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Anonymkode: 8c125...51b Topp argument 😜 Anonymkode: 884c0...454 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Jeg synes det er feil å påtvinge et annet kosthold på barn. Selv har jeg allergibarn, og det er svært vanskelig og sårt for dem når venner kan velge fritt i isdisken og på godterihylla. Jeg fatter ikke at noen ønsker barnet sitt den følelsen av urettferdighet og utenforskap. Jeg skulle gjort alt for å slippe å oppleve at barna mine blir skuffa igjen og igjen over at vi ikke kan gå på kafé (for her var det jo melk/smør i alt), eller at de ikke kan få is (for alle vannisene de hadde igjen hadde sjokoladetrekk med melk i).. At man spiser vegansk hjemme er nå så. Men for barn er det sårt å ikke spise kake med venner. Det er sårt å alltid skille seg ut. Anonymkode: 9f467...089 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Her er hverfall noen grunner fra fagfolk til å ikke hoppe helt ukritisk på et vegansk kosthold for babyer. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8m1wRw/vegansk-kosthold-kan-vaere-skadelig-for-gravide-og-smaa-barn-fem-ernaeringsfysiologer-og-to-barneleger Sånn personlig syns jeg heller ikke at man skal legge store restriksjoner rundt barns kosthold hvis det ikke er medisinsk begrunnet. Tenk så kjipt for et barn å alltid måtte spørre om hva maten inneholder hvis du blir tilbudt mat på besøk hos en venn. Anonymkode: e101d...bf7 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Topp argument 😜 Anonymkode: 884c0...454 Det finnes en mengde materiale du kan lese deg opp på. Anonymkode: 8c125...51b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Kanskje de reagerte på dobbeltmoralen i det? Om det hadde vært for dyrevern/miljøgrunn til at du ønsket at ditt barn skulle spise vegansk, men du ikke gjør det selv? Hadde nok stusset litt over det der jeg også Selv ble jeg jo "påtvunget" et visst kosthold av mine foreldre jeg også. Ærlig talt, de fleste barn hadde vel levd på pupp og sand om de fikk bestemme 😅 Da jeg ble 12 år nektet jeg plent å spise kjøtt og det ble stor ståhei i hjemmet. Dette var over 20 år siden og ingen veganske produkter å finne. Kvasir.no ble min hjelp til å finne ut av egne oppskrifter, for denne galskapen ville mine foreldre ha seg frabedt. Innen et par år, trengte vi ikke lage forskjellige middager i huset, mamma og pappa spiste heller det jeg laget fra bunnen enn fiskepinnene og kjøttkakene sine. Nå spiser de vel plantebasert rundt 80% av tiden. Egne barn er fortsatt så unge at de ikke har tatt et aktivt valg selv. De spiser vegansk hjemme og det de får servert borte. De er friske og alle målinger er gode. Jeg venter fortsatt på den dagen jeg skal falle død om av veganisme (må vel være hvert øyeblikk ifg KG ), imens hygger jeg meg med god mat og utmerket helse. Selv koronaen ville ikke ha med meg å gjøre. Anonymkode: 53f90...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Tenker de innerst inne reagerer kraftig på deres felles venninne, men at det var enklere å reagere mot deg som tullet om temaet. Det å sette en baby på 100% vegansk kosthold er ikke bra, og det er forsket MYE på at man ikke får i seg alt man trenger av et vegansk kosthold. Spiser man 100% vegansk lenge nok, så kommer man til å få problemer med både tarmer og fordøyelse, dette er ikke nytt. Syntes det er uansvarlig av venninnen din å velge slik for babyen, det viser at hun er ganske ukritisk og kunnskapsløs, og langt ifra ydmyk. Anonymkode: 96f8a...b2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes det er feil å påtvinge et annet kosthold på barn. Selv har jeg allergibarn, og det er svært vanskelig og sårt for dem når venner kan velge fritt i isdisken og på godterihylla. Jeg fatter ikke at noen ønsker barnet sitt den følelsen av urettferdighet og utenforskap. Jeg skulle gjort alt for å slippe å oppleve at barna mine blir skuffa igjen og igjen over at vi ikke kan gå på kafé (for her var det jo melk/smør i alt), eller at de ikke kan få is (for alle vannisene de hadde igjen hadde sjokoladetrekk med melk i).. At man spiser vegansk hjemme er nå så. Men for barn er det sårt å ikke spise kake med venner. Det er sårt å alltid skille seg ut. Anonymkode: 9f467...089 Hadde jeg vært veganer så hadde jeg aldri påtvunget baby eller barn til det. De skulle ha spist normalt, og kunne velge selv når de ble store nok. Helt enig med utenforskap, og i verstefall får barnet en sår følelse av å være annerledes osv.. Det er ikke nytt at det er forsket mye på vegansk kosthold, og alle konklusjonene viser at det ikke lønner seg i lengden. Så det viser bare at venninnen til TS er ganske ukritisk, og .. arrogant (tror hun har svaret, ikke åpen for andre ting/ydmykhet). Anonymkode: 96f8a...b2e 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Jeg har satt meg grundig inn i dette. Og jeg har kuttet ut kjøtt (all kjøtt fra dyr) - for det er faktisk ingen næringsstoffer i kjøtt som man ikke kan få fra andre kilder! Og kjøtt er dårlig for helsa, innebærer mye lidelse for dyr og er klimaversting. Jeg har derimot beholdt økologiske egg, fisk og skalldyr (ikke oppdrettslaks) og økologiske melkeprodukter i begrensede mengder. Dette fordi jeg vil ha alle næringsstoffene jeg trenger gjennom maten og ikke ta tilskudd. For eksempel jod og B12 er noe man får fra disse. Jeg velger økologisk for dyrevelferd. Helsa mi er bedre enn aldri før. Jeg er 35, og ALLE plager jeg har hatt tidligere i livet (mageproblemer og allergi) har forduftet. Så jeg har funnet min gylne middelvei. Og jeg kan leve med bedre samvittighet enn de fleste nordmenn. Jeg ønsker veldig sterkt at mine barn skal følge samme diett. Jeg kommer ikke til å nekte barna å spise pølser i barneselskap, men hjemme blir det slik. Bearbeidet kjøtt er ikke bra for en barnekropp, og jeg vil at de barna jeg setter til verden skal være en pluss for verden, ikke et minus. Så jeg vil ikke at de skal legge til belastningen på miljøet (mer enn nødvendig) og støtte den grusomme kjøttindustrien.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det finnes en mengde materiale du kan lese deg opp på. Anonymkode: 8c125...51b Ja, nettopp. Om man vet hva man holder på med er vegansk kosthold helt fint for barn. Anonymkode: 884c0...454
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker de innerst inne reagerer kraftig på deres felles venninne, men at det var enklere å reagere mot deg som tullet om temaet. Det å sette en baby på 100% vegansk kosthold er ikke bra, og det er forsket MYE på at man ikke får i seg alt man trenger av et vegansk kosthold. Spiser man 100% vegansk lenge nok, så kommer man til å få problemer med både tarmer og fordøyelse, dette er ikke nytt. Syntes det er uansvarlig av venninnen din å velge slik for babyen, det viser at hun er ganske ukritisk og kunnskapsløs, og langt ifra ydmyk. Anonymkode: 96f8a...b2e Ikke spist kjøtt på over 20 år, veganer i over 10 år..når kommer alle disse problemene? Tok nye målinger for 1 uke siden og alt er tipp topp. Kan godt sende deg prøveresultater på PM Folat, homocystein, jern, kalsium, vitamin A, K, D, E, B12 er helt perfekt. Til info så kan man være usunn både som veganer og ikke-veganer, akkurat som at man kan være sunn også. Rart at de på helsenorge ikke har fått med seg at det er forsket MYE på vegansk kosthold men likevel skriver: Med kunnskap om kosthold og god planlegging kan man sette sammen et balansert og næringsrikt plantebasert kosthold til spedbarn. Vegetarkost og vegankost: Spedbarn 0-1 år - helsenorge.no Anonymkode: 53f90...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 Kvinne87Rogaland skrev (33 minutter siden): Jeg har satt meg grundig inn i dette. Og jeg har kuttet ut kjøtt (all kjøtt fra dyr) - for det er faktisk ingen næringsstoffer i kjøtt som man ikke kan få fra andre kilder! Og kjøtt er dårlig for helsa, innebærer mye lidelse for dyr og er klimaversting. Jeg har derimot beholdt økologiske egg, fisk og skalldyr (ikke oppdrettslaks) og økologiske melkeprodukter i begrensede mengder. Dette fordi jeg vil ha alle næringsstoffene jeg trenger gjennom maten og ikke ta tilskudd. For eksempel jod og B12 er noe man får fra disse. Jeg velger økologisk for dyrevelferd. Helsa mi er bedre enn aldri før. Jeg er 35, og ALLE plager jeg har hatt tidligere i livet (mageproblemer og allergi) har forduftet. Så jeg har funnet min gylne middelvei. Og jeg kan leve med bedre samvittighet enn de fleste nordmenn. Jeg ønsker veldig sterkt at mine barn skal følge samme diett. Jeg kommer ikke til å nekte barna å spise pølser i barneselskap, men hjemme blir det slik. Bearbeidet kjøtt er ikke bra for en barnekropp, og jeg vil at de barna jeg setter til verden skal være en pluss for verden, ikke et minus. Så jeg vil ikke at de skal legge til belastningen på miljøet (mer enn nødvendig) og støtte den grusomme kjøttindustrien. Jeg er så enig. Dette blir en avsporing. Men forklarer også at jeg som kjøtteter forsvarer vegansk kosthold. For meg handlet det om dyrevelferd, og miljø. Det er helt forferdelig hva dyr blir utsatt for, av tvungen foring, bli tatt fra mor, transport, stress. Jeg fikk gjennom det mye kunnskap om vegetariansk og vegansk kosthold. Personlig følte jeg det ble for begrensende. (understreker begrensende, ikke umulig, og ikke noe som gikk ut over helsen.) Nå spiser jeg det meste, så lenge det er kortreist, og fra gårder jeg vet hvordan drives. Jeg spiser nesten utelukkende dyr som har levd i det fri, og hatt gode vilkår. Og dyr som er slaktet på gårdsslakeri, eller fra jaktlag. Og det å spise kortreist vilt/sau på den måten er mer miljøvennlig enn mye av importert mat. Samt å spise sesongbasert. Kjøper også mye fisk og skalldyr rett fra båt. Er også enig i det du skriver. At vi ikke er helt firkantet. Jeg spiser det som blir servert, og forhører heller ikke kelneren om vi er ute på restaurant. Anonymkode: 884c0...454
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå