Gå til innhold

Hvordan løse problemet katt-Hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi overtok for ca 7 mnd siden en kattunge som da var ca 3-4 mnd gammel. Hun var vokst opp med en haug med hunder, da eier hadde 10 av de. 

Vi har passet mamma sin hund fra tid til annen og når hn er her så ligger hu den første par timene øverst i trappa og så går det fint. Men han er 9 år og liten, men i  går fikk vi inn en hund i huset, hvor eier bare leverte den og sa at gjør som du vil med den  jeg gidder ikke mer. Hunden er ca 13 mnd gammel og vokst opp på gård så han e vant til katter. Problemet er at vår katt gjemmer seg og kommer knapt inn. Ja jeg vet det er gått bare 1 døgn og at det vil ta tid.  Men i mellomtiden, hvordan løser vi dette?

Å levere hunden er egentlig ikke et tema det heller da det er en fantastisk hund, som vi håper å kunne beholde til tross for at han markerer inne. Men katten var her først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold katten inne en stund. Sett opp en grind katten kan være trygg bak. Ha hunden i bånd inne og jobb med de sammen.

Hunden skal lære å overse katten (kinderegg/sladretrening), og katten skal lære at hunden ikke er farlig (godbit når katten ser på hunden etc) 

Anonymkode: a1d51...88f

Skrevet

Det er viktig å huske at hunder og katters kroppsspråk er grunnleggende forskjellig, så hundens hils og lekekroppsprpk oppfattes som aggressivt av katter. Her har vi 3 katter og valp, så i tillegg til godbiter, så lærte vi valpen å legge seg ned og ikke løpe til kattene for å leke og hilse. Etterhvert har de blitt vant til hverandre og kroppsspråket, så nå skjønner de at hunden ikke er sint når hun vifter med halen. 

Anonymkode: b5d02...db1

• Liker 1
Skrevet

Det tar bare litt tid :) Forandringer i hjemmet. Sørg for at pus har steder den føler seg trygg og kan trekke seg tilbake. Prøv og sitt litt med den også og gi den kos. De finner hverandre når de er klare for det!

Anonymkode: 56d34...67e

Skrevet

Jeg lagde et eget katterom med alt kattene måtte ønske. Satte en grind i døra slik at kattene kunne gå ut og inn som de ville, men hunden kunne ikke gå inn. Så tok jeg tiden til hjelp. Var selv mye på rommet sammen med kattene også. 

Nå er det gått et halvt år og kattene og hunden har akseptert hverandre. Kattene har fremdeles rommet sitt, men det er nå mest for at de skal ha maten sin i fred. Ellers er vi alle en samlet flokk, mest i stua.

Anonymkode: cd8e3...513

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...