Gå til innhold

Mat før løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter med å finne tidspunkt for mat før joggetur og å planlegge godt nok. Har lest at 2,3 timer før er greit, men så skjer det ting i hverdagen som gjør at det blir vanskelig å planlegge og opprettholde den planen. Går det da for lang tid blir det hardt pga for lav energi. 

Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: ae8e6...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg må spise litt for tett opp mot joggeturen tar jeg en banan eller noe, og så spiser jeg heller et helt måltid etterpå.

Anonymkode: 43fc0...765

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lett sting dersom jeg spiser/drikker noe særlig rett før løping. En neve nøtter etc går ann, og det har jeg gjort før større løp for å få energi. (Og større måltider minst 3 timer før) 

Anonymkode: 271ad...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis jeg må spise litt for tett opp mot joggeturen tar jeg en banan eller noe, og så spiser jeg heller et helt måltid etterpå.

Anonymkode: 43fc0...765

Den bananen går bra å spise uten at du får sting/hold da? Det har jeg en tendens til å få dersom det går for tett mellom måltid og trening.

Anonymkode: ae8e6...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare dropper mat jeg. Liker heller ikke å spise før minst et par timer etter løping heller. Spiser heller mer jevnt når jeg ikke har løpedag. 

Anonymkode: bb11e...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sliter med å finne tidspunkt for mat før joggetur og å planlegge godt nok. Har lest at 2,3 timer før er greit, men så skjer det ting i hverdagen som gjør at det blir vanskelig å planlegge og opprettholde den planen. Går det da for lang tid blir det hardt pga for lav energi. 

Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: ae8e6...673

Maraton-løpere spiser 1 ss honning rett før. Selv ville jeg ha spist en banan, eple med peanøttsmør eller litt havregrøt. Ikke fet mat, spis mat som legger seg «lett» i magen.

Endret av Embla Othea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg spiser noe med sukker eller fint hvetemel 2,5 time eller mindre før jeg løper får jeg veldig sting/hold. Mens feks egg eller havregryn går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjenne på hva som passer for deg. 

Jeg har ikke noe problem med å løpe på helt tom mage (som i at jeg løper om formiddagen, uten å ha spist noe siden kvelden før). Ei heller har jeg noe problem med å løpe rett etter middag. 

Mens mannen min må spise noe lett rett før han løper, ellers går han tom og blir dårlig. 

Anonymkode: f23a1...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang løpetur er det snakk om? Jeg blir litt "tung" om jeg spiser tettere en  en time før. Men bare sånn til hverdags, og trening, så tenker jeg ikke noe på mat, og spiser som vanlig. Før et løp spiser jeg en god frokost, og så kanskje en mellombar, en yoghurt eller litt sjokolade ca 1 time før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 er for kort tid for meg. Jeg pleier å vente 4-5 timer etter et måltid for å fungere best på løpetur. Spiser en stor lunsj kl.12 så løper jeg rett etter jobb kl.17.00 ish. I helgen løper jeg fastene på morgenen. Glykogenlagrene gir kroppen energi i 24 timer, man trenger ikke småspise for å ha energi til løping. 

Anonymkode: 501d1...f5a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et større problem å gå tom enn å få hold, så jeg spiser helst ikke alt for lenge før. Eller et par timer før er optimalt for meg og så spiser jeg gjerne en neve nøtter og et eple rett før. Det kommer også an på hvor og hvor langt jeg løper. Før løp jeg ofte en runde på asfalt og grus om morgenen med bare litt stigning, men en del flatt. Da løp jeg gjerne på tom mage eller bare et glass juice og litt nøtter. Men nå løper jeg ofte lengre og/eller mer kupert med en del stigning. Da har jeg noen ganger blitt skikkelig kvalm og svimmel når jeg er ferdig, men blitt helt fin igjen etter å ha spist noe. Hvis jeg vet jeg skal være ute i mer enn 1,5 time har jeg med meg saft og gjerne noen sjokoladebiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper helst på tom mage, altså før frokost. Evnt rett etter jobb, og da er det akkurat fire timer siden lunsj. Drikker en monster eller lignende for energi. Etter middag klarer jeg ikke, uansett hvir mange timer det blir, får både sting/hold og er helt slapp og null energi, ofte må jeg akutt på do også sånn ca halvveis i økta, og da blir den jo ødelagt.

Anonymkode: 8a866...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...