Gå til innhold

Forhudbetennelse - kjemisk kastrering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en to år gammel veldig trivelig retrieverhanne, med et helt prima lynne. Snill med alt og alle. Han har dog voldsom forhudsbetennelse, som vi har vært flere ganger til veterinær med. Skylling og rensing er blitt prøvd utallige ganger med forskjellige preparater, men uten at det har varig eller merkbar effekt. 

Vi har to barn hjemme, og tredjemann rett rundt hjørnet. Nå ser jeg det rett og slett ikke for likt å ha han gående hjemme å dryppe såpass mye som han gjør lengre. Barna er små og kryper rundt på gulvet, og med enda en baby som etterhvert skal åle seg rundt og smake på alt synes jeg rett og slett at det blir for uhygienisk å ha hunden i den tilstanden han er i. Vi har prøvd å bruke truse på han, vi er konstant på vakt med vaskekluten og tørker stellet hans ofte - men nå begynner vi å bli rimelig lei av å konstant måtte passe på. Det er snakk om ganske store mengder gulgrønt puss, og veterinær har konstantert flere ganger at dette er helt normalt og ingenting annet som plager hunden.

Nå har veterinær foreslått kjemisk kastrering som en mulig løsning for oss. Er det noen som har erfaringer? Jeg konkurrerer aktivt med hunden, men det neste året befinner jeg meg nok i babybobla/familiebobla så det er egentlig et høvelig tidspunkt å prøve det ut på.

Vi gjør det ikke av adferds-årsaker, men helsemessige. 

Anonymkode: 3894c...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden hunden er to år og dermed over de fleste modningen fasene, ville jeg vurdert kjemisk kastrering. Jeg ville vurdert å tatt en MH (mentaltest) av hunden først. Da får du sett de grunnleggende psykiske karakterene som ligger i hunden. Dette gir deg en pekepinn på om hunden vil takle å bli kjemisk (etterhvert fysisk?) kastrert. Sjekk terminlistene  til Norsk Kennel Klub, så får du oversikt over hvor og når det avholdes MH. MH koster ca 450-500,-.

• Liker 1
Skrevet

Hunden var gjennom MH før fylte to år. Bare velstand der. VI plages som sagt på ingen måte med oppførsel eller ønsker å endre noe av det - det eneste vi ønsker å bli kvitt er forhudsbetennelsen. 

Skrevet

Æsj fytti helvete. Det er det ekleste jeg har hørt! Hvorfor holder folk ut med sånt? Og med små barn også?? 🤮🤮🤮

Anonymkode: 895ea...c16

• Liker 2
Skrevet
ThessyB skrev (1 time siden):

Hunden var gjennom MH før fylte to år. Bare velstand der. VI plages som sagt på ingen måte med oppførsel eller ønsker å endre noe av det - det eneste vi ønsker å bli kvitt er forhudsbetennelsen. 

Jeg leste at dere ikke hadde problemer ned oppførsel. Poenget mitt var at dersom hunden hadde dårlig psyke, ville jeg unngått å engang forsøke kjemisk kastrering. Men nå sier du at alt er bra, da er det bare å kjøre  på. 

Skrevet

Kjemisk kastrering er eneste som hjelper på min når det kommer til forhuds betennelse. Første tegn på at  chippen begynner å gå ut, er at han starter å dryppe igjen. Har ikke merket noen forskjell på oppførselen han, annet enn at han ikke er så ekstremt opptatt av å snuse ute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...