Gå til innhold

Gir du til rumenske tiggere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hareena skrev (2 minutter siden):

Alle som gir til disse bør se denne dokumentaren

https://tv.nrk.no/se?v=MDDP11000617&autoplay=false

Dette gjelder ikke alle. Vi har noen faste her i byen som har vært her i årevis, året rundt. De gir jeg kaffe og sigg når vi treffes. Han ene er en jævel på trekkspill, han kan ALT du måtte ønske å høre. 

Anonymkode: 09433...492

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Embla Othea skrev (58 minutter siden):

Se tittel.

Nei. 
Kapitalismen funker slik at man kjøper ting man liker, fordi man ønsker at bedriften skal bestå. Jeg ønsker ikke tiggere i gatene, ergo ønsker jeg at tigging skal være ulønnsomt. Ergo gir jeg aldri noe. Uavhengig av nasjonalitet. 

Jeg gir penger til gatemusiker som er dyktige. Igjen etter samme logikk - jeg liker god gatemusikk. Det er et tegn på en urban og velfungerende kultur. 

Anonymkode: 7490f...f7e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder ikke alle. Vi har noen faste her i byen som har vært her i årevis, året rundt. De gir jeg kaffe og sigg når vi treffes. Han ene er en jævel på trekkspill, han kan ALT du måtte ønske å høre. 

Anonymkode: 09433...492

Hvis de har vært i byen i årevis så er det jo betenkelig at de ikke jobber... 

Dette er ikke fattige mennesker og tiggingen er selvvalgt, det er rett og slett kulturen deres og sånn har det vært i hundrevis av år. De vil ikke jobbe eller leve på samme måten som resten av samfunnet.

Anonymkode: c46fb...96c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

gir ikke noe penger til tiggere. men har gitt mat og røyk i gamle dager. men det var før romfolk. typ uteliggere og narkomane.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Mamajune11 skrev (20 minutter siden):

De som står uttafor vår lokale Kiwi har vipps. Kan du tenke deg…

Veldig mange har aldri lært å lese skrive. Vips er da uaktuelt. Jeg jobbet på overnattingssted for fattige tilreisende. De måtte betale 15 kroner for hver natt. Veldig få hadde leseferdigheter.  Men da er det vel noen i miljøet som håndterer det teknologiske og som tar ut penger og handler for dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei. 
Kapitalismen funker slik at man kjøper ting man liker, fordi man ønsker at bedriften skal bestå. Jeg ønsker ikke tiggere i gatene, ergo ønsker jeg at tigging skal være ulønnsomt. Ergo gir jeg aldri noe. Uavhengig av nasjonalitet. 

Jeg gir penger til gatemusiker som er dyktige. Igjen etter samme logikk - jeg liker god gatemusikk. Det er et tegn på en urban og velfungerende kultur. 

Anonymkode: 7490f...f7e

Jeg sier meg enig i dette. Jeg har kjøpt noe fra rumenske bladselgere én gang; det var et hefte med folkeeventyr. Jeg kjøpte det fordi jeg liker eventyr, kun derfor. 

Anonymkode: 75ab2...6ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sier meg enig i dette. Jeg har kjøpt noe fra rumenske bladselgere én gang; det var et hefte med folkeeventyr. Jeg kjøpte det fordi jeg liker eventyr, kun derfor. 

Rumenere eller Romfolk?.

Skrevet

Nei. Anser det som like dumt som å gi alkohol til ungdom under 18, det kommer i tillegg til alt de karrer til seg utenom. 

Anonymkode: d4c58...4f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 11.35):

Rumenere eller Romfolk?.

Et betimelig spørsmål. 😊

For å spesifisere, er det snakk om sigøynereventyr.

• Hjerte 1
Skrevet

Aldri. Jeg gir heller ikke til idrettslag som vil på treningsleir til Spania, eller topp-tunge veldedige organisasjoner.

Anonymkode: c5e7d...f39

• Liker 1
Skrevet

Nei, gir ikke til noen utenlandske tiggere. Det er bakmenn bak, det er ikke synd på dem, pluss de er pågående og irriterende. Jeg gir til hjemløse og narkomane noen ganger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri i verden! Var dum nok i fjor til å gi 200 kr til en kjerring som lurte meg til å tro at pengene var til hennes sønn, etter at gribben fikk, så ble hun bare mer pågående og ba meg gi mer og mer, og spurte til og med om jeg ville bli med for sex. Noen dager senere kom hun bort til meg og lot som hun var en søster som ville ha 200 kr jeg liksom hadde lovt de andre å gi. De er ikke grenser til frekkhet fra dem! Måtte riste henne av meg.

Anonymkode: a4fe7...d56

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, men kan fint kjøpe mat/røyk til en narkis

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 13.31):

Nei. Anser det som like dumt som å gi alkohol til ungdom under 18, det kommer i tillegg til alt de karrer til seg utenom. 

Anonymkode: d4c58...4f1

Jeg fikk alkohol hjemme før jeg var gammal nok men det gjorde bare sånn at jeg drakk mindre enn mine venner. Var ikke like spennende så da ble det ikke like ,,gøy’’

Skrevet

Klart jeg gir

Anonymkode: 880a0...4be

Skrevet
Peanut skrev (På 15.9.2022 den 10.49):

Nei. 
Jeg har brent meg før. 

Ja, samme her. Har brent meg på det. 

Fint å se dokumentaren som er lagt ut her. Fikk en forståelse nå. 

Anonymkode: 83664...6b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri i verden! Var dum nok i fjor til å gi 200 kr til en kjerring som lurte meg til å tro at pengene var til hennes sønn, etter at gribben fikk, så ble hun bare mer pågående og ba meg gi mer og mer, og spurte til og med om jeg ville bli med for sex. Noen dager senere kom hun bort til meg og lot som hun var en søster som ville ha 200 kr jeg liksom hadde lovt de andre å gi. De er ikke grenser til frekkhet fra dem! Måtte riste henne av meg.

Anonymkode: a4fe7...d56

Har samme erfaring. De blir pågående og forteller om sykdommer i familien. 

• Liker 1
Skrevet

Det som er synd at Norge tillater slikt gate bilde.

• Liker 2
Skrevet

Nei, aldri.

Anonymkode: 8ef9f...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...