Gå til innhold

Er øyegugg hos hund vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden min er nå 13 måneder, og siden jeg fikk han som 3 måneder har han hver dag våknet opp med øyegugg/øyebæsj/søvn i begge øyekroker. Har aldri hatt hund før, så tenkte det var normalt å fjerne dette hver dag, men ble plutselig usikker da jeg finner lite om dette på nettet. Guggen er gjennomsiktig/svart/brun (lagt ved bilde), og det virker ikke som hunden har noen problemer med dette. Øynene er ikke nevneverdig rød. Han har hatt øyebetennelse, så vet hvordan det så ut for han, da var guggen grønn/gul, det var mere og øynene var blodrøde.

Rasen er toypuddel og han har en del pels rundt øynene. Bor midt i byen og er relativt mye ute, så kan være støv og skitt kanskje? Han har vært hos veterinær mange ganger for andre ting, sist på ett års kontroll og dyrlege sa ingenting om øynene da, men jeg spurte heller ikke spesifikt om dette.

Er det noe å ta kontakt med dyrlege for, eller gjør alle hundeeiere dette hver dag?😅

Takknemlig for svar!

D916FCB9-1535-49A1-9FD5-1D80FA647ADC.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er helt normalt! Vi har to hunder, og den ene har ofte mer "øyebuser" enn den andre, så jeg tror det bare er individuelle forskjeller.

Anonymkode: 8034e...511

Skrevet

Veldig vanlig på de små pudlene, jeg ville likevel nevnt det for dyrlegen ved neste besøk, eller ta en tur om det blir verre. 

Min funker best med helt kort pels rundt øynene, så jeg barberer snute en gang i uka. 

Anonymkode: 66328...6a7

Skrevet (endret)

Så lenge øyet ikke er irritert eller gjenklistret, er det normalt. Men om det er normalt å være toypuddel, er en annen sak. (Jeg er ekstremt hissig på hvordan raser blir maltraktert i avl.)

Endret av klarinetta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...