Gå til innhold

Eks svigermor Overnatting!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har nylig fylt 2 år og eks svigermoren vil ha lille på overnatting besøk.

Jeg sa nei siden jeg ikke følger meg komfortabel med det. 

Jeg er ikke norsk men ifra utenlandsk opprinnelse. Derfor spør jeg er det vanlig å la barna ligge over så tidlig hos sin farmor? Selv om moren ikke er sammen med faren, jeg har også datteren min 100% så hun ligger heler ikke over hos sin far. 

Anonymkode: 2ae35...8bf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge svigermoren din er egnet burde det være helt uproblematisk 😊

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Helt normalt. Datteren din er stor nok til å overnatte hos far. Hvordan skal de få en relasjon hvis du nekter barnet tid med familien sin.

Anonymkode: 2dd49...7b2

• Liker 9
Skrevet

Vi har hatt barnebarnet på overnatting alene siden hun mindre enn ett år da hun fikk flaske.. Mine var på overnatting hos sine besteforeldre rundt ett år også.. For meg er det helt normalt. 

Anonymkode: b7d06...637

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt normalt. Datteren din er stor nok til å overnatte hos far. Hvordan skal de få en relasjon hvis du nekter barnet tid med familien sin.

Anonymkode: 2dd49...7b2

Jeg nekter ikke far overnatting? Han vil ikke ha hun på overnatting 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min datter har nylig fylt 2 år og eks svigermoren vil ha lille på overnatting besøk.

Jeg er ikke norsk men ifra utenlandsk opprinnelse. Derfor spør jeg er det vanlig å la barna ligge over så tidlig hos sin farmor? Selv om moren ikke er sammen med faren, jeg har også datteren min 100% så hun ligger heler ikke over hos sin far. 

Mitt barn var på sin første overnatting som 1 åring. Da hadde vi på forhånd hatt tett kontakt med besteforeldre. 

Anonymkode: 40c45...ffb

Skrevet

Vi hadde barnebarnet på overnatting før hun fylte to, var vel ett år og 10 mnd første gangen!

Skrevet

Nei, hvorfor skal hun det hvis du ikke har behov for det?

Anonymkode: 0f785...e1e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var de jeg tenkte på jeg har ikke behov. Også har jeg heler ikke et godt forhold til henne. Hun ser min datter veldig veldig sjeldent. Siden hun alltid er opptatt med å reise og feste.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er helt normalt at to-åringer har vært på overnatting hos omsorgspersoner de er trygg på, ja. 

Da også farmor. 

Så lenge barnet er trygt på farmor, så er det jo selvsagt helt ok? 

Anonymkode: 16147...dfd

• Liker 3
Gjest Hottentått
Skrevet

Spørs hvor nær kontakt dere/de har. Jeg lar ikke min 2 åring sove hos noen vi ikke er 100% trygge på. Samme hvilken relasjon vi har på papiret. Følg magefølelsen din du. Det er IKKE en selvfølge at overnatting er greit ☺️

Skrevet

Om du og farmor har en grei relasjon, eller du ønsker å få det, så kjør på. Besteforeldre er gull, plutselig en dag trenger du barnevakt og da er det fint med noen dere begge er trygge på, især om far ikke er en aktiv person i barnets liv. Kanskje du og farmor kan lære dere å kjenne på en bedre måte nå :)

Anonymkode: c09e4...6fc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh, fordi farmor ønsker å knytte bånd til sitt barnebarn? 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Barnet må jo kjenne bestemor for at det skal være naturlig. Svigermor må skjønne at det er en prosess. Så er jo det vanskelig når dere naturlig nok ikke har mye med hverndre å gjøre. Hva om hun ba dere over til middag og lekte med en lille. Eller bare kaffe? Eller kom over til dere og og var litt sammen med den lille? Tok henne et par timer? Det er jo noe med at barnet skal bli fortrolig med henne. 

Så tenker jeg at det kan være en stor ressurs for deg hvis du har ei som kan steppe inn. Som kan hente i barnehagen, og der den lille har et voksenmenneske som hun føler seg nær. Det er jo kjekt for alle det. 

Endret av Mooza
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Må man virkelig ha et behov for overnatting for at besteforeldre skal ha barnebarna sine på overnatting? Ikke la ditt forhold til eks-svigermor ødelegge forholdet hennes til barnet ditt. Vær åpen og imøtekommende for barnets skyld. Jeg er voksen, og fikk sjelden være med farmor, fordi min mor og hun ikke kom godt overens, og jeg syns det er faktisk litt bittert at de voksne lot sin egoisme gå utover oss barna. 

Anonymkode: 09439...ecd

• Liker 7
Gjest Hottentått
Skrevet
Batteri skrev (6 minutter siden):

Det kan man gjøre på dagtid også. Ikke så greit å overnatte hos noen før man kjenner hverandre og er trygge på hverandre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var de jeg tenkte på jeg har ikke behov. Også har jeg heler ikke et godt forhold til henne. Hun ser min datter veldig veldig sjeldent. Siden hun alltid er opptatt med å reise og feste.

Da hadde jeg sagt nei også. Hvor ubehagelig er det ikke å måtte overnatte hos nærmest ukjente mennesker?! Det kan du bare si, at du syns at de bør først få et forhold til barnebarnet sitt på dagtid

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Batteri skrev (29 minutter siden):

Det gjør man FØR det er aktuelt å overnatte.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min sønn overnattet hos besteforeldre fra han var to, men da hadde vi først jobbet for å gjøre ham trygg der.

Han tilbrakte tid med besteforeldrene hver uke, når korona tillot det, fra han var noen måneder gammel. Enten trilletur, kaffebesøk, middagsbesøk og etterhvert skogstur. Vi tilbrakte også tid på samme hytte noen måneder før han var to, og da sto besteforeldrene opp med ham. Når han var 1,5 begynte bestemor å hente ham i barnehagen, og så tilbrakte han ettermiddagen der.

Når han var to startet tilvenning til overnatting. Først overnattet han noen ganger der med pappaen. Deretter med bestemor på samme rom. Nå er han tre, og det er ikke noe problem å overnatte der.

De andre besteforeldrene bor lengre unna, så de ser han sjeldnere. Det er derfor noen år til han er klar til å overnatte der.

Det er bedre for ts sin datter om hun får knytte bånd med bestemor på dagtid. La bestemor komme på besøk og drikke litt kaffe, til toåringen føler seg trygg. Deretter kan bestemor og jenta gå til en lekeplass, leke litt, og gå hjem igjen.

Alternativt kan jentas far ta ansvar. Dersom bestemor og mor har et dårlig forhold vil jenta merke det, og dermed ikke bli skikkelig trygg på bestemor. At bestemor prøver å presse moren vil da ikke hjelpe på tilknytningen til barnebarnet.

Anonymkode: 278eb...fa6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sov og var mye hos min farmor når jeg var liten, selv om foreldrene mine ikke var sammen. Er bare fint det? Barnet har rettigheter til å kjenne sine omsorgspersoner, og få så mye kjærlighet som mulig. 

Hvis ikke barnet kjenner farmoren sin fra før, så burde du og barnet dra på besøk til farmor - skap en relasjon med farmor, slik at barnet blir trygg og etterhvert kan overnatte. 

Anonymkode: 43064...7ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...