AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 https://www.vg.no/forbruker/i/dwOdEj/ny-studie-psykopater-har-ofte-denne-typen-humor Noen med VG+ som kan si hvilken humor det er snakk om? Anonymkode: 19487...ec3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Lurte jeg også på. Kan forestille meg nedrakking av andre Anonymkode: 21297...be0 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Forskerne fant at de som befant seg innenfor den mørke triaden, hadde en mørkere sans for humor enn andre, og at disse hadde tendenser til å engasjere seg mer i hån og latterliggjøring av andre. Psykopatens humorstil har ifølge studien den sterkeste koblingen til en hånende type av humor, som inkluderer satire, sarkasme og kynisme. En psykopat kan ta i bruk ondsinnet humor for å senke andres status, og tar ikke hensyn til andres følelser. Anonymkode: 3cb3b...61f 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Men forskeren sier også: Men han har en innvending: – Personlighetsforstyrrelse mener jeg er et feil begrep å bruke i denne sammenhengen. Det er bedre å kalle det for «en mørk personlighet», som ikke er basert på en diagnose. Anonymkode: 3cb3b...61f 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Overskriften og i grunn hele artikkelen er derfor totalt misvisende.. Anonymkode: 3cb3b...61f 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Eksen min har VELDIG sterke psykopatiske og narsissistiske trekk. Eksempel på hans humor var: "Og der er du stolt av, den drittbilen der? Bare hakket unna skrapen jo." Når han klemte meg "ååå kan ikke du få trent den ræva di for jeg får vondt i ryggen av å bøye meg ned for å ta på den der den henger" "Vet du hvorfor du liker sur fisk ( sur sild) fordi du er ei sånn sur fitte" Jeg spurte ham om han kunne ta med noe fra kjøkkenet, ja sa han. Så kom han i stua uten og stod der og lo mens han sa "jeg har ikke skiftet jobb enda, jeg er faen ikke din private butler" "Dette er så tynt grunnlag som håret ditt" "Hva var den lyden, tordnet det eller var det de tykke lårene dine som møttes?" Osv osv... Anonymkode: 4b3df...558 9 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #7 Skrevet 20. september 2022 Jeg har kjent til narsissister som både har lett humor og mørk humør, altså gjerne litt av begge deler. Men det er stor forskjell på hvor gode de er til å skjule sine indre onde tanker. Min mor lurte meg i mange, mange år..! Anonymkode: 6ca04...cf1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #8 Skrevet 20. september 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Eksen min har VELDIG sterke psykopatiske og narsissistiske trekk. Eksempel på hans humor var: "Og der er du stolt av, den drittbilen der? Bare hakket unna skrapen jo." Når han klemte meg "ååå kan ikke du få trent den ræva di for jeg får vondt i ryggen av å bøye meg ned for å ta på den der den henger" "Vet du hvorfor du liker sur fisk ( sur sild) fordi du er ei sånn sur fitte" Jeg spurte ham om han kunne ta med noe fra kjøkkenet, ja sa han. Så kom han i stua uten og stod der og lo mens han sa "jeg har ikke skiftet jobb enda, jeg er faen ikke din private butler" "Dette er så tynt grunnlag som håret ditt" "Hva var den lyden, tordnet det eller var det de tykke lårene dine som møttes?" Osv osv... Anonymkode: 4b3df...558 Fy faen, for en drittsekk! Anonymkode: c15bc...80c 17
Kullsyrevann Skrevet 20. september 2022 #9 Skrevet 20. september 2022 De snakker ned til folk på en hånende måte kamuflert som humor for å presse folk ned. Blir de konfrontert kan de virke forvirret og si at det bare var en spøk og at man selv er sensitiv, så det er vanskelig å ta folk på dette. Kan virke ødeleggende over tid hvis man har en nær relasjon til vedkommende. En god taktikk hvis man er utsatt for sånn form for "humor" er å spille forvirret, at man ikke hørte skikkelig (hæ?), og be de om å gjenta vitsen. Da forsvinner fort lufta utav vitsen, og det blir mer tydelig hva de egentlig ville utrette. Selvsagt kan man le av flaue ting og pinlige hendelser som har skjedd med andre, men det som gjør det morsomt og ikke ondsinnet er at man er klar over at begge er klare for å le av det. De artikkelen gjelder gjør det ikke for å lette stemningen eller fordi det er godt å le og tulle i fellesskap, men for å skape en følelse av makt og kontroll. 6 1 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #10 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fy faen, for en drittsekk! Anonymkode: c15bc...80c Takk ❤ Anonymkode: 4b3df...558 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #11 Skrevet 20. september 2022 Håper folk også er klar over at humor faktisk er et verktøy for å ta brodden vekk fra noe skikkelig traumatiserende. I min utdannelse, intervjuet jeg en rekke brannmenn hvordan de håndterte traumer og groteske opplevelser/inntrykk de hadde fra jobben sin, og de forklarte faktisk at de ofte kunne spøke om grusomme ting i ettertid for å bearbeide det. De er neppe psykopater av den grunn. Anonymkode: 6c8cc...717 11 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk ❤ Anonymkode: 4b3df...558 Vær så god ❤️ Har møtt på noen sånne selv og vet hvordan de morer seg med å tråkke på andre, ondskap er det. Anonymkode: c15bc...80c 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Håper folk også er klar over at humor faktisk er et verktøy for å ta brodden vekk fra noe skikkelig traumatiserende. I min utdannelse, intervjuet jeg en rekke brannmenn hvordan de håndterte traumer og groteske opplevelser/inntrykk de hadde fra jobben sin, og de forklarte faktisk at de ofte kunne spøke om grusomme ting i ettertid for å bearbeide det. De er neppe psykopater av den grunn. Anonymkode: 6c8cc...717 Å ha humor rundt egne traumer er ikke det samme som å trakassere andre og kalle det humor. Anonymkode: c15bc...80c 11 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Eksen min har VELDIG sterke psykopatiske og narsissistiske trekk. Eksempel på hans humor var: "Og der er du stolt av, den drittbilen der? Bare hakket unna skrapen jo." Når han klemte meg "ååå kan ikke du få trent den ræva di for jeg får vondt i ryggen av å bøye meg ned for å ta på den der den henger" "Vet du hvorfor du liker sur fisk ( sur sild) fordi du er ei sånn sur fitte" Jeg spurte ham om han kunne ta med noe fra kjøkkenet, ja sa han. Så kom han i stua uten og stod der og lo mens han sa "jeg har ikke skiftet jobb enda, jeg er faen ikke din private butler" "Dette er så tynt grunnlag som håret ditt" "Hva var den lyden, tordnet det eller var det de tykke lårene dine som møttes?" Osv osv... Anonymkode: 4b3df...558 Høres ut som eksen min og. Som er dame. Hun likte også å si sånne ting så andre hørte det. En gang vi satt en gjeng i badekar på danskebåten, så skreik hun når jeg reiste meg opp "se på den breiflabbræva der a!". Det var bare en av mange sånne kommentarer hun kunne si. Anonymkode: 3d005...2da 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #15 Skrevet 20. september 2022 Kullsyrevann skrev (21 minutter siden): De snakker ned til folk på en hånende måte kamuflert som humor for å presse folk ned. Blir de konfrontert kan de virke forvirret og si at det bare var en spøk og at man selv er sensitiv, så det er vanskelig å ta folk på dette. Kan virke ødeleggende over tid hvis man har en nær relasjon til vedkommende. En god taktikk hvis man er utsatt for sånn form for "humor" er å spille forvirret, at man ikke hørte skikkelig (hæ?), og be de om å gjenta vitsen. Da forsvinner fort lufta utav vitsen, og det blir mer tydelig hva de egentlig ville utrette. Selvsagt kan man le av flaue ting og pinlige hendelser som har skjedd med andre, men det som gjør det morsomt og ikke ondsinnet er at man er klar over at begge er klare for å le av det. De artikkelen gjelder gjør det ikke for å lette stemningen eller fordi det er godt å le og tulle i fellesskap, men for å skape en følelse av makt og kontroll. Jeg med den eksen over, stemmer på en prikk, når jeg konfronterte ham med at det ikke var humor eller dårlig humor, så sa ble han helt sjokkert omtrent som om jeg hadde sagt noe fælt til ham og at alle andre likte humoren hans Anonymkode: 4b3df...558 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eksen min har VELDIG sterke psykopatiske og narsissistiske trekk. Eksempel på hans humor var: "Og der er du stolt av, den drittbilen der? Bare hakket unna skrapen jo." Når han klemte meg "ååå kan ikke du få trent den ræva di for jeg får vondt i ryggen av å bøye meg ned for å ta på den der den henger" "Vet du hvorfor du liker sur fisk ( sur sild) fordi du er ei sånn sur fitte" Jeg spurte ham om han kunne ta med noe fra kjøkkenet, ja sa han. Så kom han i stua uten og stod der og lo mens han sa "jeg har ikke skiftet jobb enda, jeg er faen ikke din private butler" "Dette er så tynt grunnlag som håret ditt" "Hva var den lyden, tordnet det eller var det de tykke lårene dine som møttes?" Osv osv... Anonymkode: 4b3df...558 Høres ut som eksen min. Glad de er ekser. Fy faen. ...Og de var så greie og sjarmerende og selvoppofrende i starten, snakket godt om andre og hadde ikke åpenbare røde flagg. Menn klager over at kvinner ikke går for "good guys" og velger drittsekker. Det er jo ikke sant. Vi velger de som fremstår som snille og redelige, og ofte har vi ikke erfaring nok til å se de bittesmå røde flaggene de flagger med underveis. Joke's on everyone else, for nå er jeg hypervigilant og ser røde flagg der det ikke er noen... Anonymkode: 72c3c...113 2 4 2
Kullsyrevann Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg med den eksen over, stemmer på en prikk, når jeg konfronterte ham med at det ikke var humor eller dårlig humor, så sa ble han helt sjokkert omtrent som om jeg hadde sagt noe fælt til ham og at alle andre likte humoren hans Anonymkode: 4b3df...558 Han høres jo direkte helsefarlig ut, godt du kom deg vekk! Og at du ikke sitter med negative tanker om deg selv som følge av hans sans for "humor". 3
Kullsyrevann Skrevet 20. september 2022 #18 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som eksen min. Glad de er ekser. Fy faen. ...Og de var så greie og sjarmerende og selvoppofrende i starten, snakket godt om andre og hadde ikke åpenbare røde flagg. Menn klager over at kvinner ikke går for "good guys" og velger drittsekker. Det er jo ikke sant. Vi velger de som fremstår som snille og redelige, og ofte har vi ikke erfaring nok til å se de bittesmå røde flaggene de flagger med underveis. Joke's on everyone else, for nå er jeg hypervigilant og ser røde flagg der det ikke er noen... Anonymkode: 72c3c...113 Det er rart hvordan man nærmest får instinkter for det? Jeg får vondt i magen hver gang jeg møter på et sånt menneske. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #19 Skrevet 20. september 2022 Kan se for meg at det er humor på bekostning av noen andre. Baksnakking og latterliggjøring av andre. Le av mennesker som er i samme rommet, med mens de rotter seg sammen med andre. Anonymkode: 988db...f3a 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #20 Skrevet 20. september 2022 Takk, jeg har lurt på det samme. Min mor har de trekkene og har alltid vært redd for å bli som henne. Da jeg var barn hadde jeg en bestevenninne som var litt overvektig. Min mor har alltid vært imot dette vennskapet for feite barn er stygge. Det sa hun så venninnen min hørte det. Da det vennskapet døde ut, jublet hun. Jeg var letta, for da slapp hun å bli trykket ned. For hun var så ondskapsfull mot venninnen min. Jeg turte dessverre ikke å si imot henne som barn, for da ble jeg slått med kvist. Har dere opplevd å få slengt en kvist i trynet i skogen. Forestill dere å bli slått med dette med større kraft rett på bar hud. Nå er jeg voksen og har valgt å kutte henne ut av livet mitt. Nå har jeg barn selv og er redd for å en dag våkne og blir som henne. Har heldigvis en snill og støttende mann. Anonymkode: 26ab5...5f0 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå