Gå til innhold

Er sosiale medier bare tull?


Gjest madeleine94

Anbefalte innlegg

Gjest madeleine94

Hva er vitsen med det? Tenker ikke typ yt og forum og den slags. Men alt annet. Alle er så forbanna opptatt med den telefonen og some overalt. Ute med venner, på fest, når de går, ser på film osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidsfordriv med et design som har gjort avhengige. Er vel ikke lengre så mye poeng med SoMe, alle har et perfekt liv og det kan gjøre mange deprimerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (2 minutter siden):

Hvorfor heter det sosiale medier når det utelukkende er usosiale medier?

Godt poeng. Jeg føler at SoMe er så svart hvitt; enten er det striglet juelfeiring med storfamilien og julepynt til randen, eller så er det et langt innlegg om ensomhet, kroppspositivisme og andre ting man "må" snakke om. Det er ingen vanlige liv som er så svart hvitt. Det er ingenting midt i, typ; hei, jeg spiste spaghetti bolognese til middag i dag! 

Endret av Lacuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lise1990 skrev (16 timer siden):

Tidsfordriv med et design som har gjort avhengige. Er vel ikke lengre så mye poeng med SoMe, alle har et perfekt liv og det kan gjøre mange deprimerte.

 

A-hunter skrev (16 timer siden):

Hvorfor heter det sosiale medier når det utelukkende er usosiale medier?

Enig med dere begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighetsdannende uten tvil. Det blinker i "belønnings-senteret" i hjernen. Man legger ut et bilde, og få likes. Legger ut flere bilder og får flere likes. Veldig fine bilder (filter osv) får flest likes. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store firmaer som Meta (eier av Instagram og Facebook), Snapchat og lignende tjener vanvittig mye penger på at du, jeg og andre sitter å bruker store deler av dagen vår på disse nettsidene og appene.
De gjør det avhengighetsskapende, det samme med dagens mobil spill. Du blir "belønnet med en type valuta" i spillet om du går inn jenvlig i spillet. Eller om du ser reklamesnutter, så får du belønning. Dette tjener de som har produsert spillet masse penger på. 

Alt drives av penger. Penger er makt. 

Og vi mennekser er flokkdyr, vi alle vil være med på det som er aktuelt og interessant. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan og hvor mye det brukes. 

SoMe er jo fine platformer å kommunisere i grupper på. 

Men det blir jo lett steder man oppsøker mye oftere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må være retardert for jeg vet ikke hva SoMe er 😆 Er ikke mye på sosiale media. Er ikke interessert i å glane på bilder av andre eller av hva de spiser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tracking av folk! 
Det er basically hva det er.
Profilbygging.
Spionasje om du vil.

De innrømmer det også.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest snap,kg og etpar andre apper om dagen.

Bruker mindre og mindre tid på fb, det vises fasken meg nesten bare reklame der..

Er vel bra for min del,som lett kan sitte med tlf i timesvis..men så irriterende når det nesten bare er reklame ,og ikke hva venner skriver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiale media får deg til å føle at du er med, i vennegjengen, i debatten og i samfunnet.  Bare tull, selvfølgelig!  Spør deg selv hvor mye du går glipp av dersom du ikke er aktiv. 

Det første som skjer er at du frigjør deg selv fra mobilen.  Det er ingen krise om du glemmer den når du går en tur i marka.  Det kjennes godt å være fri og for seg selv.  Jeg tror at nettopp den følelsen er viktig for oss.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

I jobben jeg jobber med er sosiale medier noe av det viktigste redskapet for å nå ut til våre kunder.  Vi bruker for det meste instagram og facebook. 

Personlig bruker jeg snapchat, insta og facebok til å oppdatere med bilder til familie og venner om hvordan vi har det. 

Sosiale medier har kommet enten vi liker det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det mest sosiale mediet jeg bruker er KG, og paradokset er at her vet jeg ikke hvem noen er:PBruker Instagram til å følge forskjellige interesser jeg har, og for å få inspirasjon til interiør. Facebook bruker jeg for å få med meg info på forskjellige grupper, ikkeno mer enn det.

Det er lenge siden jeg brød meg om interagere med "venner" på Facebook og Instagram. Jeg gir f... i hva andre folk holder på med, hva de spiser, og jeg orker ikke holde telling på hvor mange unger de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...