Gå til innhold

Katten ble aldri omregistrert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

For snart 6 år siden omplasserte jeg en katt, katten var selvsagt chippet, vaksinert, kastrert og registrert på meg. Jeg fylte ut omregistreringsskjema som vi fikk fra vetrinær, og ny eier lovet å fylle ut og sende inn. Etter en stund fikk jeg mailer fra dyreid, ergo er jo jeg fortsatt i deres systemer. Får fortsatt mailer jevnlig. Når jeg logger inn der ligger også katten der fortsatt. Så ny eier har nok aldri levert disse papirene, eller de har forsvunnet i posten. Ser nå også at jeg skulle betalt for denne omregistreringen, men jeg har aldri fått noen giro på det. 

I dag snakket jeg med noen. Som sa at siden katten da står registrert på meg, vil ikke ny eier f.eks. få lov til å avlive katten uten at jeg gir mitt samtykke til det. Da vetrinær SKAL scanne etter chip ved avling. Da den "juridisk" fortsatt er min. Stemmer dette? 

Det letteste er jo om jeg tar kontakt med dyreid og ber de avregistrere meg, men samtidig har jeg ikke hjerte til at det ikke skal komme opp noe navn OM han går seg bort og noen vil scanne chippen hans. Risikoen er liten, da han var innekatt hos meg av eget ønske, og skulle være innekatt dit han kom. Men risikoen for at han smetter ut er jo der uansett. 

Anonymkode: 68f96...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt eier igjen og få den omregistrert?

Anonymkode: b8345...5e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt eier igjen og få den omregistrert?

Anonymkode: b8345...5e7

Har forsøkt, men hun har nok byttet nr. For hun svarer ikke på sms. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har forsøkt, men hun har nok byttet nr. For hun svarer ikke på sms. 

Finnes vel på facebook eller noe?

Anonymkode: 1a443...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Finnes vel på facebook eller noe?

Anonymkode: 1a443...61b

Har forsøkt der også, ingen svar. 

Skrevet

Tenker dette er jo litt nye eiers problem. Så lenge de ikke mister katten, for da er det du som blir kontaktet. Dersom katten blir funnet skadet så kan vell du risikere å bli økonomisk ansvarlig, men jeg kan ikke lovverket godt nok, tenker bare høyt. Så du må eventuelt fjerne deg som eier 🤷‍♀️ Er jo ikke stort mer å gjøre når du ikke får kontakt, og 6 år er lenge. For alt du vet så kan katten ha en ny eier. 

Anonymkode: 60ede...da9

Skrevet

Lurer jeg også på. 

Chippen til katten min er fortsatt registrert på tidligere eier. 

Dyrlegen leste av chippen første gang vi var der, men sa ikke noe om at den ikke var registrert på meg. 

Kan liksom ikke se for meg at de skal begynne å sjekke chip hvis/når jeg må avlive. Jeg og katten har vært der mange ganger, så de "kjenner" meg jo. 

Anonymkode: 56f76...126

Skrevet

Jeg har ikke hatt problem å avlive hund registrert på andre i alle fall. Jeg har hatt en del omplasseringshunder det ikke alltid har latt seg omregistrere. Men jeg har brukt samme veterinær hele tiden, så det har ikke bare dukket opp en fremmed å ønsket å avlive en hund de ikke eier. Og så har hundene blitt avlivet på grunn av helse eller alder. 

Anonymkode: f49c9...43f

Skrevet (endret)

Det er ikke slik at den som er registrert på chippen nødvendigvis er dyrets juridiske eier. En chip i seg selv er et sporingsverktøy, ikke en juridisk bindende kontrakt.

Om dere har en kjøpskontrakt eller annen avtale om overtagelse, er det den som gjelder. Men så klart, om man ikke har noen form for kontrakt, og dyret er registrert på noen andre, kan det være vanskelig å bevise eierskap.  

Jeg har selv en omplasseringshund som jeg eier, men hvor chippen fremdeles er registrert hos gammel eier. Det har aldri bydd på problemer. 

Endret av Myrmica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...