Gå til innhold

Sy hardangerbunad uten erfaring?

GD81

Anbefalte innlegg

Eg vurderer å kjøpe materialpakke med liv og stakk og sy det sammen selv. Men har aldri sydd sånne ting før. Er det å ta seg vann over hodet? 🙄 Det kommer med «en utførlig syveiledning» står det. Har mulighet til å låne meg symaskin. Noen som har gjort dette uten syerfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har sydd noe særlig før, er det etter min mening å ta seg vann over hodet ja. Jeg ville anbefalt at du startet med å sy deg en fantasibunad fra billigere stoff og når du føler du mestrer syingen, kan du evnt gå over til en ekte bunad.

Personlig har jeg sydd bunad uten erfaring, og hadde jeg ikke hatt min egen bunad som mal, hadde jeg ikke kommet i mål. Den måtte sprettes opp i linning for at jeg skulle forstå hvordan leggene var satt sammen for det var ikke bare bare. Jeg gjorde alle feil tenkelige i boken, og jeg skulle ønske jeg hadde visst mer før jeg startet på et slikt prosjekt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye syerfaring har du? Jeg ville vært redd for at den ikke passet.

Men det er nok overkommelig hvis du tar deg god tid og evt. kan gå noe på bunadskurs underveis.

Anonymkode: 783e2...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på bunadskurs. Jeg har en del syerfaring, men flere av teknikkene som brukes på gamle bunader hadde jeg aldri hørt om før, så jeg var helt avhengig av at noen kunne veilede (mer enn bare skrift og bilder). Jeg gikk sammen med ei som hadde lite syerfaring, så det går fint selv om man ikke kan så mye. Man må bare streve litt mer for å få det fint.

Anonymkode: 686dc...73a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok litt vann over hode ja.. En "utførlig syveiledning" , den kan inneholde veldig mange ord og begrep som du ikke skjønner en dritt av.  Det å sy etter mønster er ikke så veldig lett, sliter selv med lette skjørt mønster, bare å forstå hva de mener...og jeg har gått et år på klesdesignlinja / søm  🙃 

Du kan sikkert få det til, men bruk litt tid på YouTube, og les og lær hva de div ordene i et mønster betyr 😃

Anonymkode: 281e4...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal også sy hardangersøm. Det kan ta tid å lære seg hvis du ikke kan det i fra før og det er ikke lett for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du klarer å sy sammen selve bunaden og skjørtet, men hardangersøm kan du nok bare glemme.

Anonymkode: 5d4b8...2ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker

Sjekk nettkurs på sidserk.no. Billigere materialpakker der også. 

Anonymkode: 7a437...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...