AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #61 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): FEIL Flasker har kun behov for å steriliseres 1 gang/ døgn. https://ammehjelpen.no/rengjoring-av-pumpeutstyr/ Anonymkode: b7c1e...a71 Med MME skal man aldri bruke samme flaske igjen. Du kan godt samle opp og sterilisere en gang om dagen, men du skal ikke bruke den samme flasken til flere måltider. Rengjøring av utstyr som brukes til morsmelkerstatning Flasker og smokker som er i kontakt med morsmelkerstatning må vaskes og steriliseres etter hver eneste bruk. Dette er fordi morsmelkerstatning kan inneholde farlige bakterier som kan gjemme seg i kriker og kroker. Anonymkode: ef056...e3a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #62 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her motsier du deg selv. Du skriver at det skal være sterilt, men når man blander til flere måltider er ikke melken lenger sterilt. Jo lengre melken står, dess større sjanse er det for at det danner seg bakterier i melka. I tillegg til at den kan varmes opp igjen. Anonymkode: 2a685...6d7 Jeg motsier ikke meg selv, det er du som tydeligvis ikke forstår hvordan det fungerer med bakterier, prosessen med å drepe bakterier i mat og drikke, og oppbevaring i etterkant. Når man koker vannet så blir det sterilt. Du skal blande MME i minst 70 grader for å drepe alle bakterier som eventuelt er i MME pulveret.. når dette er gjort skal man sette flaskene i isbad/vann bad for HURTIG nedkjøling, sånn at bakterier ikke dannes på nytt… så setter man flaskene i kjøleskapet hvor det er kaldt nok til at bakterier holdes vekke. Når man da varmer en flaske skal denne drikkes med en gang. Man skal IKKE blande ferdig flasken og sette rett i kjøleskapet , da tar nedkjøling av flasken lang tid og bakterier kan tilkomme under prosessen. Anonymkode: 21629...6eb 3
Mt3 Skrevet 14. september 2022 #63 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor har da TS fått beskjed av helsesøster om at det er helt ok å bruke kokt kaldt vann, varmet i mikro til passe drikketemperatur, til mme, mens rent vann til drikke ikke trenger å kokes? Da er det vel bare å varme springvann til 70 grader uten å måtte koke det og putte det i kjøleskapet først? Det er der den logiske bristen ligger. Anonymkode: bc207...7ef 1. Helsesøster har ikke fått med seg de nye retningslinjene. 2. Helsesøster og TS har missforstått hverandre. Mme produsert i Norge har strengere krav til hygiene enn om den er produsert i EU, for i Norge vil produsenten være ansvarlig om de skulle glippe og produsere pulver som inneholder bakterier. Derfor har vi ikke hatt krav om at mme skal blandes ut i vann med minimum 70°c tideligere. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei! Man skal ikke blande ferdig mme og varme den opp igjen! Pulver skal blandes til hvert måltid. På tur kan man ha ferdigblandet i kjølebag i maks to timer, men heller ikke den skal varmes opp igjen. Anonymkode: 2a685...6d7 Jo en kan lage til flasker til flere måltider samtidig for så å varme de opp igjen i vannbad. Det forusetter så klart at utstyr er sterilisert, at utblandet mme kjøles raskt ned og oppbevares kaldt, og at mme brukes innen 2 timer om en er på tur og kun kan kjøle ned i kjølebag (holder så klart lenger i kjøleskap, om kjøleskapet er innstilt på lav nok temperatur) 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #64 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg motsier ikke meg selv, det er du som tydeligvis ikke forstår hvordan det fungerer med bakterier, prosessen med å drepe bakterier i mat og drikke, og oppbevaring i etterkant. Når man koker vannet så blir det sterilt. Du skal blande MME i minst 70 grader for å drepe alle bakterier som eventuelt er i MME pulveret.. når dette er gjort skal man sette flaskene i isbad/vann bad for HURTIG nedkjøling, sånn at bakterier ikke dannes på nytt… så setter man flaskene i kjøleskapet hvor det er kaldt nok til at bakterier holdes vekke. Når man da varmer en flaske skal denne drikkes med en gang. Man skal IKKE blande ferdig flasken og sette rett i kjøleskapet , da tar nedkjøling av flasken lang tid og bakterier kan tilkomme under prosessen. Anonymkode: 21629...6eb Så mye tull. Melk som står ferdig skal fremdeles ikke varmes opp igjen. Slutt å spre dårlig kunnskap! Anonymkode: 2a685...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #65 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så mye tull. Melk som står ferdig skal fremdeles ikke varmes opp igjen. Slutt å spre dårlig kunnskap! Anonymkode: 2a685...6d7 Anonymkode: 21629...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #66 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så mye tull. Melk som står ferdig skal fremdeles ikke varmes opp igjen. Slutt å spre dårlig kunnskap! Anonymkode: 2a685...6d7 Er det ikke derfor rart at Helsenorge har en egen seksjon om det? Det er du som sprer dårlig kunnskap her. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/ Hvordan varme en flaske fra kjøleskapet? Ta ut flasken fra kjøleskapet rett før oppvarming. Varm opp ved å sette flasken i en beholder med varmt vann. Oppvarmingen bør ikke vare lenger enn 15 minutter, for å unngå at melken taper næringsstoffer og for å hindre bakterievekst. Anonymkode: ef056...e3a 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #67 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det ikke derfor rart at Helsenorge har en egen seksjon om det? Det er du som sprer dårlig kunnskap her. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/ Hvordan varme en flaske fra kjøleskapet? Ta ut flasken fra kjøleskapet rett før oppvarming. Varm opp ved å sette flasken i en beholder med varmt vann. Oppvarmingen bør ikke vare lenger enn 15 minutter, for å unngå at melken taper næringsstoffer og for å hindre bakterievekst. Anonymkode: ef056...e3a Det står faktisk på alle pakkene med mme at det ikke skal varmes opp igjen! Anonymkode: 2a685...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #68 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det står faktisk på alle pakkene med mme at det ikke skal varmes opp igjen! Anonymkode: 2a685...6d7 Det står også på pakkene at man trenger bare varme opp til 40 grader, mens anbefalingen er 70 grader. Anonymkode: ef056...e3a 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #69 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står også på pakkene at man trenger bare varme opp til 40 grader, mens anbefalingen er 70 grader. Anonymkode: ef056...e3a Altså hvilken vanntemperatur man blander ut med. Anonymkode: ef056...e3a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #70 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Ikke meg du siterer, men tatt fra din egen link: Anonymkode: 2a685...6d7 Sitat fra hvor da? Anonymkode: b7c1e...a71
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #71 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Ikke meg du siterer, men tatt fra din egen link: Anonymkode: 2a685...6d7 Anonymkode: b7c1e...a71
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #72 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Anonymkode: b7c1e...a71 Det her gjelder jo morsmelk? Morsmelk og morsmelkerstatning må IKKE blandes når det kommer til retningslinjer ift sterilisering, tilbereding og holdbarhet. Det er to helt forskjellige matvarer og inneholder forskjellige bakterier. Anonymkode: 21629...6eb 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #73 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: b7c1e...a71 Gjelder morsmelk. Skummelt at man ikke leser bedre før man prøver å lære bort! Anonymkode: f4555...fdd 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #74 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det her gjelder jo morsmelk? Morsmelk og morsmelkerstatning må IKKE blandes når det kommer til retningslinjer ift sterilisering, tilbereding og holdbarhet. Det er to helt forskjellige matvarer og inneholder forskjellige bakterier. Anonymkode: 21629...6eb AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gjelder morsmelk. Skummelt at man ikke leser bedre før man prøver å lære bort! Anonymkode: f4555...fdd Nettopp! Det er skummelt at man krangler på retningslinjer, og linker til informasjon om morsmelk, som om man ikke forstår det er to helt forskjellige ting. Anonymkode: ef056...e3a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #75 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 6.58): Baby er 7 mnd. Får nan - der vannet skal være ca grader v utblanding av mme. Vi har til nå kokt vann i 5 min, satt det til siden og varma opp til 40 gr i mikro når baby vil ha melk. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor HS sier at dette vannet må kokes før bruk- mens alt annet vann ikke trenger å kokes før bruk. Altså- dette vannet kokes. Kjøles totalt ned, før vi tar det i mikro. Skjønner dere? Er det ikke ok å hive springvann i flaske, varme til 40gr i mikro og så mme? Anonymkode: d14ca...835 Følg anbefalingen her. Alt vann til baby skal kokes. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning-videoer/ Anonymkode: 78d6a...e6a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #76 Skrevet 15. september 2022 Tydelig at det er folk her som hadde barn for flere år siden, som svarer, uten å ha oppdatert seg på nyere råd. Bestemor, gå å legg deg. Anonymkode: fd50b...a36 1
BobbySocks Skrevet 15. september 2022 #77 Skrevet 15. september 2022 Bakterier elsker å formere seg i melk. Spesielt lunka melk. Derfor.
tørkestativ Skrevet 15. september 2022 #78 Skrevet 15. september 2022 Jeg reagerte på at de gjorde det på denne måten på barneavdelingen på sykehuset! Vi er innlagt nå, og personalet har blandet flaske til meg. På natten spurte jeg om å få inn vann og flasker sånn at jeg kunne fikse det kjapt selv på natta. Forstod ingenting når hun kom inn med ei flaske med kaldt vann i. Måtte spør og da sa hun at vannet var kokt og avkjølt og at jeg kunne varme det i mikroen før jeg tilsatte pulver. Sånn pleide de å gjøre det. Ganske rart at selv sykehuset ikke følger anbefalingene 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #79 Skrevet 15. september 2022 15 minutter siden, tørkestativ said: Jeg reagerte på at de gjorde det på denne måten på barneavdelingen på sykehuset! Vi er innlagt nå, og personalet har blandet flaske til meg. På natten spurte jeg om å få inn vann og flasker sånn at jeg kunne fikse det kjapt selv på natta. Forstod ingenting når hun kom inn med ei flaske med kaldt vann i. Måtte spør og da sa hun at vannet var kokt og avkjølt og at jeg kunne varme det i mikroen før jeg tilsatte pulver. Sånn pleide de å gjøre det. Ganske rart at selv sykehuset ikke følger anbefalingene Det er rart ja, det ville jeg kommentert på.. Det er ganske tydlige retningslinjer om å blande i 70 grader fordi pulveret som selges nå produseres i utlandet og kan inneholde farlige bakterier. På Ullevål i år fikk vi mme som var ferdig. Altså ikke ferdiblandet med pulver, sykehuset fikk den ferdig, sånn som de kartongene med NAN man kan kjøpe i butikk (og de er sterile og må ikke opp til 70 grader). Anonymkode: c74ec...ee9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #80 Skrevet 15. september 2022 On 9/13/2022 at 11:07 PM, AnonymBruker said: Nei! Man skal ikke blande ferdig mme og varme den opp igjen! Pulver skal blandes til hvert måltid. På tur kan man ha ferdigblandet i kjølebag i maks to timer, men heller ikke den skal varmes opp igjen. Anonymkode: 2a685...6d7 Nei, det du kommer med er de gamle rådene Anonymkode: cd11b...1d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå