Gå til innhold

Førjulstråden 2022 - skrytetråd for oss som er i gang.

Bombasi

Anbefalte innlegg

Jeg har KJØPT en pose med julekaker på bakeriet, og med slike kaker sammen med kaffe så kommer julefølelsen.

Anonymkode: 714c1...fa4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg baker pepperkaker av hjemmelaget deig til jul, men pleier å kjøpe noen bokser med kjøpedeig som barna får lage pepperkaker av i førjulstiden. Det er særlig en populær aktivitet sammen med venner etter skoletid og yngstemann og en venninne bakte første runde i går og spiste opp alle også. :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (3 timer siden):

Jeg elsker denne tråden med hele mitt hjerte! 

Jeg elsker også advent og jul, og selv om jeg i år ikke får gjort så mye som jeg ønsker, så kjenner jeg i hele meg at jeg bare liker denne tida sååå godt. ❤️ 

Så hyggelig da! :) En kosetråd for oss skrytere imellom... For å inspirere og motivere hverandre i den fine tiden som har vært og som kommer, med noe så flott som selvskryt. :) 

Tida er magisk for meg også. Synes oppriktig synd på de som av en eller annen grunn assosierer jul med tristhet eller sorg, uansett om det er pga savn, ensomhet, sykdom osv. Det er nok mange der ute som føler på det. For julen er en tid for refleksjon... ikke bare på godt, men kanskje særlig på vondt. Og kanskje jeg en dag kommer dit også. Hvem vet. Derfor setter jeg veldig pris på julen slik den er nå hvor jeg bare nyter hvert sekund. 

Det er også en grunn til at jeg er så tidlig ute med alt. For å dra den gode følelsen og opplevelsen lengst mulig. Plutselig kommer det året der jeg ikke [kan] gjøre det. 

Ønsker alle uansett situasjon den beste juletiden de kan få. 🥰

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror julen forsterker hvordan man har det ellers i livet. De som har det bra får det bedre og nyter familietid, gaver og god mat, mens de som ikke har det bra kjenner enda sterkere på at alle andre har noe de ikke har. Det er vondt å være ensom i en tid hvor familier og venner samles og koser seg, og det er vondt å ha dårlig råd når alle andre bruker mye penger på gaver, mat, pynt og opplevelser. 

36 dager igjen til jul og neste uke er det første søndag i advent. 😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (23 minutter siden):

Jeg tror julen forsterker hvordan man har det ellers i livet. De som har det bra får det bedre og nyter familietid, gaver og god mat, mens de som ikke har det bra kjenner enda sterkere på at alle andre har noe de ikke har. Det er vondt å være ensom i en tid hvor familier og venner samles og koser seg, og det er vondt å ha dårlig råd når alle andre bruker mye penger på gaver, mat, pynt og opplevelser. 

36 dager igjen til jul og neste uke er det første søndag i advent. 😍

Ja, det er nok sant det. 

Herlig! Har fått vasket to rom i dag. En innergang og en yttergang. Deilig duft av Ajax Sitron nå i huset 😊 

Når tid henger du/dere opp adventsstjerne og setter frem adventsstake? 

Jeg vurderte å gjøre det mandag. Jeg bruker å gjøre det mandag samme uke som første søndag i advent, men siden adventa starter så tidlig i år så vurderte jeg å vente til onsdag. Men det er absolutt siste ventedag for min del. 

Jeg er egentlig klar nå, men måtte ta meg noen runder rundt på plassen her jeg bor, og jeg ser at jeg er en av svært,svært få som har gjort noe i det hele tatt hittil... 😆

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventsstjerne og adventsstake kommer fram 1. søndag i advent. Da tennes også julelysene ute og julekrans henges på ytterdøren. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
Bombasi skrev (17 timer siden):

Så hyggelig da! :) En kosetråd for oss skrytere imellom... For å inspirere og motivere hverandre i den fine tiden som har vært og som kommer, med noe så flott som selvskryt. :) 

Tida er magisk for meg også. Synes oppriktig synd på de som av en eller annen grunn assosierer jul med tristhet eller sorg, uansett om det er pga savn, ensomhet, sykdom osv. Det er nok mange der ute som føler på det. For julen er en tid for refleksjon... ikke bare på godt, men kanskje særlig på vondt. Og kanskje jeg en dag kommer dit også. Hvem vet. Derfor setter jeg veldig pris på julen slik den er nå hvor jeg bare nyter hvert sekund. 

Det er også en grunn til at jeg er så tidlig ute med alt. For å dra den gode følelsen og opplevelsen lengst mulig. Plutselig kommer det året der jeg ikke [kan] gjøre det. 

Ønsker alle uansett situasjon den beste juletiden de kan få. 🥰

❤️ Åh, så fint å lese. 

Jeg har tidligere vært sånn at jeg ville vente til 1. desember med alt jul, men det er jo som du sier, hvorfor ikke forlenge den, hvis man uansett ikke bruker opp magien og gleden. 🥰

Jeg har selv vært der at jul ble assosiert med tristhet og vonde følelser, advent gikk bra, men jul var pyton. Men så var det vel en sånn førjulstråd for noen år siden her inne på KG, og jeg husker særlig @Arkana sine innlegg om juletradisjoner for barna (håper jeg husker rett bruker nå), og det fikk meg til å tenke at jeg er jo voksen, og det innebærer at jeg kan lage alle de tradisjonene jeg selv vil, og ta tilbake jula på den måten jeg vil. Jeg sa da at "sånn vil jeg også gjøre når jeg får barn", men begynte å tenke mer og mer, hvorfor ikke gjøre det for meg selv? Så litt etter litt ettersom årene har gått har jeg skaffet mine egne tradisjoner. Og joda, blir nok noe vondt særlig 24 og 25, men det overdøves av all den andre gleden jeg nå tillater meg å ha i forkant og underveis! Før ble alt det jeg kunne få glede overdøvet av alt kaoset jeg visste ventet meg, så jeg droppet det helst, gledet meg til det var over. 

Jeg er så glad for at jeg nå får glede meg mye mer over små og store julegleder 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte på julebrus i forrige uke. Det var så langt som jeg har kommet. 

Anonymkode: 29bc5...195

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også opprinnelig fra nord norge☺️kvesten, kluten og hånduken er ord som fortsatt sitter i. Husker første gang jeg skulle kjøpe ny håndduk og klut her nede hodet kverna fælt før jeg husket at her sier de håndkle ikke håndduk 🙈😂

Bodd her siden jeg var 16 og hadde en svigermor som hatet at jeg ikke snakket bokmål og fikk hele tiden pekefinger på å snakke "pent" 😯

Her er jeg ferdig med adventskalenderen 🥰sønnen som blir 16 i januar synes fortsatt at det er stas vi lager til hverandre og har den på et bord som vi pynter. Etter vært som adventskalenderen blir borte pynter jeg med mer julepynt på det bordet ☺️

Hatt adventsstjerna oppe en stund nå men har ei til jeg har lagt frem men ikke hengt opp enda. Har en lyslenke til terrassen (mer logisk for meg å si altan apropo nordlending 😇) men den har jeg følt blir litt feil å ta opp før jeg ser noen andre i blokka gjør det 🤔🙊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (5 timer siden):

Men så var det vel en sånn førjulstråd for noen år siden her inne på KG, og jeg husker særlig @Arkana sine innlegg om juletradisjoner for barna (håper jeg husker rett bruker nå), og det fikk meg til å tenke at jeg er jo voksen, og det innebærer at jeg kan lage alle de tradisjonene jeg selv vil, og ta tilbake jula på den måten jeg vil.

Det kan godt ha vært meg i alle fall. Jeg deltar i juleforberedelsestråden hvert år og har skrevet en del om tradisjonene vi har. 

Og ja, det fine med å være voksen er at man kan gjøre akkurat som man vil. Du kan velge akkurat de tradisjonene du vil og lage helt egne selv også. Gjør det som gir deg glede. :hjerte:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta opp eskene med julepynt fra boden i helga. Leiligheten var vasket ned til vi flyttet inn i august så det slipper jeg nå. Gleder meg til å få opp all pynten, og spes nissene. Har fått så stor stue.

Så slapp jeg senvakt på julaften så da er den kvelden reddet.

Anonymkode: 3758e...d1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Arkana skrev (16 minutter siden):

Det kan godt ha vært meg i alle fall. Jeg deltar i juleforberedelsestråden hvert år og har skrevet en del om tradisjonene vi har. 

Og ja, det fine med å være voksen er at man kan gjøre akkurat som man vil. Du kan velge akkurat de tradisjonene du vil og lage helt egne selv også. Gjør det som gir deg glede. :hjerte:

Jeg tror jeg ba deg om å adoptere meg nesten, det var noe om rampenissen og grøt til nissen utenfor døren :ler:

Det er fantastisk hvor mye glede man kan skape selv 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det første adventsuke ;) 

Har handlet inn fire adventsstaker i dag. Tenker jeg begynner å sette fram i løpet av kvelden, eventuelt i morgen. I morgen er dog definitivt alt kommet opp, og adventen er offisielt i gang. 

Ser flere hus på plassen her jeg bor som har kommet godt i gang, og har satt fram alt. 

Så i fra i dag av er alt lov, også samfunnsosialt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først tenkte jeg, wow, fire adventsstaker! Men så innså jeg at du sannsynligvis ikke mener vanlig adventsstake med fire stearinlys som tennes hver adventssøndag, men syvarmet lysestake mange har i vinduene. :D . Vi henger opp store stjerner i kjøkkenvinduene (som vender ut mot gata) i adventstiden. Det er på en måte veldig merkelig for oss å ha for det finnes vel knapt noe mer kristen julepynt enn stjerne i vinduet og vi er omtrent så lite kristne som det er mulig å bli. :D Men vi synes det er pent og det er det eneste som betyr noe. :hjerter: 

En del har tent julelys/vinterlys ute allerede og jeg har til og med sett gjennom et vindu at noen hadde juletreet på plass også. 

Jeg fant en fin julekjole til datteren min og så må jeg huske på å sjekke om guttene også trenger nytt eller om de har liggende (eldstemann trenger nok nytt, det er jo minst 10-12 cm siden forrige jul :ler2:). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 minutter siden):

Først tenkte jeg, wow, fire adventsstaker! Men så innså jeg at du sannsynligvis ikke mener vanlig adventsstake med fire stearinlys som tennes hver adventssøndag, men syvarmet lysestake mange har i vinduene. :D . Vi henger opp store stjerner i kjøkkenvinduene (som vender ut mot gata) i adventstiden. Det er på en måte veldig merkelig for oss å ha for det finnes vel knapt noe mer kristen julepynt enn stjerne i vinduet og vi er omtrent så lite kristne som det er mulig å bli. :D Men vi synes det er pent og det er det eneste som betyr noe. :hjerter: 

En del har tent julelys/vinterlys ute allerede og jeg har til og med sett gjennom et vindu at noen hadde juletreet på plass også. 

Jeg fant en fin julekjole til datteren min og så må jeg huske på å sjekke om guttene også trenger nytt eller om de har liggende (eldstemann trenger nok nytt, det er jo minst 10-12 cm siden forrige jul :ler2:). 

Ja, eventuelt fire stk lysbro med 33 LED-lys ;) Halv pris på Europris i dag. 175,- kr pr stk! Løp og kjøp :D 

Tror de færreste av oss tenker på julen som en kristen høytid. For de fleste handler det om lys, kos, glede og tradisjon. Vet om både muslimer og jehovas som "feirer" jul med både adventsstjerne, adventsstake og andre julelys, men de kaller det "vinterlys". Noen gir hverandre gaver også på julaften, og kaller det en slags "takknemlighetsgave".
Det viktigste er at hver enkelt finner kosen i tiden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventskalenderen er ferdig,må bare pakke inn resten. Jeg har begynt på gavene, men har noen igjen. Her gleder jeg meg til å bake til jul.

Kjøkkenet er nesten ferdig vasket til jul. Resten blir en vanlig helgevask.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått full advent her nå. Alt er oppe og går.

Med stjerner, staker, lys, røde gardiner og røde duker. 

Nå koser jeg meg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kalendergaver igjen. :opplyser:

I morgen har jeg fri og fant ut i morges at morgendagen skal brukes til å henge opp julegardiner, adventslys osv. Alt dette mens jeg skal lytte til julemusikk og storkose meg hjemme alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måned til julaften! :lykke:

Flere og flere julegaver kommer i hus, nå mangler vi bare fem eller seks gaver. Jeg hadde tenkt å få unna noen på senteret i går, men datteren min var med og vi endte med å bruke tiden på å finne julegaver til venninnene hennes i stedet. Hun har storkost seg med å pakke dem inn i går kveld.

Jeg må sende mannen opp på loftet (kvesten til deg Bombasi :hjerte:) for å finne førjulsboksen så alt er klart til søndag. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...