Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #21 Skrevet 27. november 2005 Nei, han ble ikke skadet eller syk, men som jeg også skrev tidligere - om medisinene hans hadde vært livsnødvendige kunne det gått galt. Han skulle tatt medisiner morgen og kveld. Jeg synes ikke jeg krever all verden, og om du mener jeg "brøler", ja deg om det... Lillegutt blir snart 8 - og er en ordentlig sosekopp innimellom. Det fortalte jeg også speiderleder. ← hadde du sendt en 8 åring på leir om han trengte LIVSNØDVENDIGE medisiner au? om du har en sosekopp til sønn som du beskriver han, så er det lærdom at han ikke tar på regntøy også. Kansje han har fått beskjed om å ta det på? Det er jo litt kjekt å være borte å gjøre ting som han vet han ikke skal. jeg synes du syter ja. Gjør din sønn alt du sier til han? Tviler jeg på. Hva om leder hadde truet han til å ta på regntøy, slik at han ble sur og grinete og lei seg dahan kom hjem. ta en tlf til lederen og oppklar dette du. har selv vert i speideren. Mine barn også. Aldri verden om de har hørt etter alt som ble sagt. Det er barn. Barn er slik.
c",) Skrevet 27. november 2005 #22 Skrevet 27. november 2005 Om det gjelder speiderleder eller ledere for andre organisasjoner så har de et ansvar for barna de har med på tur. Dette mener jeg at gjelder også selv om det er frivillig og uten lønn. Har flere ganger vært med som gruppeleder i skolekorpset, og i forkant av turer sendes det ut informasjon til foreldre om at de må melde fra hvis barna har spesielle behov eller bruker medisiner. At barna skal lære seg å bli selvstendige betyr ikke at de ikke trenger hjelp eller påminnelser, og som gruppeleder så burde man være klar over at det å dra på tur med barn ikke er ferie for lederne. Synes du kunne forvente at din sønn fikk påminnelse om medisiner. I vårt skolekorps har også gruppelederne ansvar for å følge med på at det ikke oppstår mobbing. Om det skulle oppstå mobbing i min eller andres grupper er det mitt ansvar å ta affære om jeg oppdager det.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #23 Skrevet 27. november 2005 hadde du sendt en 8 åring på leir om han trengte LIVSNØDVENDIGE medisiner au? ← så barn med diabetes eller epilepsi f.eks. skal aldri få være med på noe gøy de da?
Tiit Skrevet 27. november 2005 #24 Skrevet 27. november 2005 Som frivillig leder har du ansvar for barna som er med på tur. Barn er forskjellige, og trenger ulik oppfølging for å ha det bra på tur. Første bud for leder, er å sørge for at det er mange nok voksne med på turen, slik at de har mulighet til å ta godt nok vare på barna, på alle måter. Lederne har ansvaret for at ingen blir mobbet på tur. De har også ansvaret for medisinering dersom de ikke på forhånd har sagt fra at de ikke kan ivareta dette. Jeg syns også at lederne må hjelpe barna til å finne frem og ta på seg passende tøy. Når de er under 8 år, er det mange barn som trenger hjelp i vurderingene av hvilket tøy de trenger. Det er et stort ansvar å være leder på leir, og ansvaret ligger både i at det skal være trygt og sikkert for barna, men ikke minst i at de skal føle at de er sett og hørt og ivaretatt av voksne. Og det er UTROLIG ARTIG! å være sammen med barna.
c",) Skrevet 27. november 2005 #25 Skrevet 27. november 2005 Enig med Tiit, det er utrolig morsomt å være med barna på tur, og det burde de som påtar seg å være ledere synes også.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #26 Skrevet 27. november 2005 så barn med diabetes eller epilepsi f.eks. skal aldri få være med på noe gøy de da? ← hadde min 8 åring hatt det, så ville jeg valgt å være med. Det har du mulighet til her i byen. Ofte er leder 18 år med ansvar for flere barn. Da må foreldre tenke selv.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #27 Skrevet 27. november 2005 så barn med diabetes eller epilepsi f.eks. skal aldri få være med på noe gøy de da? ← Dessuten om barn trenger livsnødvendig medisin, så skal man ha kjennskap til medisinen. ledere har ikke den kunnskapen da. Foreldre har fått opplæring i medisinbruken. i vår gruppe hadde vi et barn med føllings syndrom. Mor hadde sendt med alle måltider ferdig veid og pakket,men du vet barn. På rommet falt hun for fristelsen. var barn som hadde godt i sekken. Så du kan gjette hvordan det gikk. var kansje lederen som hadde det ansvaret også?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #28 Skrevet 28. november 2005 Dessuten om barn trenger livsnødvendig medisin, så skal man ha kjennskap til medisinen. ledere har ikke den kunnskapen da. Foreldre har fått opplæring i medisinbruken. i vår gruppe hadde vi et barn med føllings syndrom. Mor hadde sendt med alle måltider ferdig veid og pakket,men du vet barn. På rommet falt hun for fristelsen. var barn som hadde godt i sekken. Så du kan gjette hvordan det gikk. var kansje lederen som hadde det ansvaret også? ← Så det er opplest og vedtatt at speiderledere ikke har kunnskap om slike sykdommer, ei heller kan de læres opp??? Seriøst? Vi har hatt unger på skolen med begge deler vi, trenger ikke medisinsk embedseksamen for å lære hva man skal gjøre skjønner du
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #29 Skrevet 28. november 2005 Det er stor forskjell på speiderledere. Jeg har sjøl vært speiderleder i rundt 13-14 år, og hadde ikke hatt noe problemer med å følge opp medisiner og påkledning. En varm, tørr og frisk speider er mye hyggeligere å ha med på tur enn en kald og våt en. Og når unger er rundt 8 trenger de litt mer oppfølging på bekledning etc enn eldre unger, selv om det er enorme individuelle forskjeller på unger i den alderen. Jeg mener det er viktig at lederen kjenner ungene som han eller hun har med på tur ganske godt, og hvis man gjør det kjenner man også dynamikken innad i gruppa. Da bør man være obs på potensielle konflikter og mobbeofre, og ta skikkelig tak i det før det blir et problem. Men det skal også sies at dette er noe som kommer med erfaring og opplæring gjennom organisert ledertrening eller opplæring fra eldre mer erfarne ledere. Det er ikke alle speidergrupper som er like nøye på ledertrening, eller har ressurser nok til å unne seg den luksusen den kan være å ha med flere ledere på tur. Det er synd, for jeg tror speideren har mye å gi til unger når ledersituasjonen er tilfredsstillende.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #30 Skrevet 28. november 2005 Så det er opplest og vedtatt at speiderledere ikke har kunnskap om slike sykdommer, ei heller kan de læres opp??? Seriøst? Vi har hatt unger på skolen med begge deler vi, trenger ikke medisinsk embedseksamen for å lære hva man skal gjøre skjønner du ← hallo....min sønn på 17 er speiderleder. Han har 0 kjennskap til medisin. Her snakka vi om LIVSNØDVENDIGE medisiner. Ja, en SKAL a kunnskap om medisin da. nei, speiderledere har ikke opplæring i slik medsisinbruk. Foreldre til barn som trenger slik medisin får opplæring. Er vel en grunn til at ufaglærte på sykehem ol IKKE får utdele medisiner? Det blir gjort, men ulovlig og mange får påtale for det.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #31 Skrevet 28. november 2005 hallo....min sønn på 17 er speiderleder. Han har 0 kjennskap til medisin. Her snakka vi om LIVSNØDVENDIGE medisiner. Ja, en SKAL a kunnskap om medisin da. nei, speiderledere har ikke opplæring i slik medsisinbruk. Foreldre til barn som trenger slik medisin får opplæring. Er vel en grunn til at ufaglærte på sykehem ol IKKE får utdele medisiner? Det blir gjort, men ulovlig og mange får påtale for det. ← Ja, og andre voksenpersoner rundt disse barna får mer enn gjerne opplæring. Jeg ahr flere venninner som har vært alt fra avlastere til støttekontakter o.l. - de lærer da hva man skal gjøre dersom barnet får epilepsianfall f.eks. I en av klassene jeg jobbet i hadde vi en med diabetes som var veldig surrete. To voksne fikk opplæring av foreldrene, vi andre fikk også vite hva vi skulle gjøre (det kan jo være sykdom etc.) Jeg synes faktisk man som speiderleder bør kunne slike ting jeg! Ufaglærte på sykehjem får ikke dele ut medisiner fordi HVIS de gjør noe galt så kan sykehjemmet straffes. I de aller fleste tilfeller har jeg stor tro på at de ville mestret oppgaven. noe "svinn" måtte man vel regnet med - og derfor får de nok heller ikke lov. Da jeg gikk i tredje på barneskolen ble jeg operert. Hadde venflon med smertestillende som jeg drasset rundt på i et stativ. Det var sommer og få sykepleiere på jobb, og småpiker er ofte litt mer aktive enn som så - så jeg ordnet med den selv jeg, gadd ikke vente på sykepleierne fra andre avdelinger. Så jeg klarte det der som tiåring eller hva det nå var jeg var
Gjest umulige Skrevet 28. november 2005 #32 Skrevet 28. november 2005 Denne debatten sporer noe av. her forventes det alt av en speiderleder. Det skal ikke være noe slingringsmonn som eller. Det er godtatt i skole,hem og i barnehage. Slik er det og slik blir det. Det er mennesker vi snakker om. Og ingen er perfekte. Antagelig gør mor til denne gutten aldri feil. Når gutten har slike behov, er sosete som hun beskriver osv, så kansje hun burde vurdert situasjonen, blitt med selv? Nå vet vi ike om leder har prøvd å få gutten til å ta på klær, at han har sagt det mange ganger osv. Ang s.ledere så er de i ulike aldersgrupper. Noen er veldig unge. Syns mor burde vurdert dette også. Så er det kekt for barn og komme bort fra hjemmet og ikke bry seg om hva mor har sagt, eks regntøy. Noen barn er flinke og etterrettelige,mens andre er sosete og trenger mere oppfølging. Hun beskriver kun speiderleder,jeg vet ikke om det var flere med på turen. var han alene, så kan det jo bli mye. vet ike hvor mange barn det var. Barn som ikke hører, ja....hva med når han blir litt eldre. Hvor lenge skal man legge skylden på andre da? Mor har bestemt seg...det er leders skyld alt sammen....stakkars barn.
Gjest Melk Skrevet 28. november 2005 #33 Skrevet 28. november 2005 Om leder har sagt at de tar ansvar for medisin, så MÅ de gjøre det. Ellers får de si nei. Selv har vi hatt barn med ritalin, epiliepsi, sterk allergi mm. Har alltid gått greit, og det går fint ann å lære seg om slike ting, som Frysepulver sier. Forutsetter at leder er av en viss alder om de skal være alene om slikt ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #34 Skrevet 28. november 2005 Om leder har sagt at de tar ansvar for medisin, så MÅ de gjøre det. Ellers får de si nei. Selv har vi hatt barn med ritalin, epiliepsi, sterk allergi mm. Har alltid gått greit, og det går fint ann å lære seg om slike ting, som Frysepulver sier. Forutsetter at leder er av en viss alder om de skal være alene om slikt ansvar. ← Enig i dette. Dersom leder er orientert om at gutten bruker medisiner, OG har sagt at h*n/de skal ta ansvar for det -er det selvsagt lederne som har sviktet om de ikke har husket medisinen. De får heller si at de ikke har kompetanse eller kapasitet til å passe på sånt før turen, da. Når det gjelder regntøy synes jeg det blir litt bagatellmessig, det kan jo også hende gutten har blitt bedt om å ta på regntøy men droppet det. Mobbing burde de absolutt prøvd å stoppe. Dette og det med medisinen ville jeg tatt opp med dem.
Thomasine Skrevet 28. november 2005 Forfatter #35 Skrevet 28. november 2005 hadde du sendt en 8 åring på leir om han trengte LIVSNØDVENDIGE medisiner au? om du har en sosekopp til sønn som du beskriver han, så er det lærdom at han ikke tar på regntøy også. Kansje han har fått beskjed om å ta det på? Det er jo litt kjekt å være borte å gjøre ting som han vet han ikke skal. jeg synes du syter ja. Gjør din sønn alt du sier til han? Tviler jeg på. Hva om leder hadde truet han til å ta på regntøy, slik at han ble sur og grinete og lei seg dahan kom hjem. ta en tlf til lederen og oppklar dette du. har selv vert i speideren. Mine barn også. Aldri verden om de har hørt etter alt som ble sagt. Det er barn. Barn er slik. ← Nå MÅ du ta på deg brillene å lese gjennom innleggene min en gang til før du "kjefter" mere!! Flere ganger påpeker jeg at det er MEDISINENE og MOBBINGEN som opptar meg mest og at det med regntøyet er greit! Rart at du henger deg opp i akkurat det som er minst viktig... Er det bare det at du MÅ få ut litt frustrasjon og vil bruke meg som hoggestabbe, eller har du glemt brillene kanskje...:klø:
Thomasine Skrevet 28. november 2005 Forfatter #36 Skrevet 28. november 2005 Denne debatten sporer noe av. her forventes det alt av en speiderleder. Det skal ikke være noe slingringsmonn som eller. Det er godtatt i skole,hem og i barnehage. Slik er det og slik blir det. Det er mennesker vi snakker om. Og ingen er perfekte. Antagelig gør mor til denne gutten aldri feil. Når gutten har slike behov, er sosete som hun beskriver osv, så kansje hun burde vurdert situasjonen, blitt med selv? Nå vet vi ike om leder har prøvd å få gutten til å ta på klær, at han har sagt det mange ganger osv. Ang s.ledere så er de i ulike aldersgrupper. Noen er veldig unge. Syns mor burde vurdert dette også. Så er det kekt for barn og komme bort fra hjemmet og ikke bry seg om hva mor har sagt, eks regntøy. Noen barn er flinke og etterrettelige,mens andre er sosete og trenger mere oppfølging. Hun beskriver kun speiderleder,jeg vet ikke om det var flere med på turen. var han alene, så kan det jo bli mye. vet ike hvor mange barn det var. Barn som ikke hører, ja....hva med når han blir litt eldre. Hvor lenge skal man legge skylden på andre da? Mor har bestemt seg...det er leders skyld alt sammen....stakkars barn. ← Du er flink til å trekke slutninger iallefall!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #37 Skrevet 28. november 2005 Nei, han ble ikke skadet eller syk, men som jeg også skrev tidligere - om medisinene hans hadde vært livsnødvendige kunne det gått galt. ← Dersom jeg hadde vært speiderleder for din 8-åring hadde jeg neppe påtatt meg ansvaret for livsnødvendig medisinering. Kanskje denne speiderlederen antok at du ikke ville overlate et slikt ansvar til en frivillig fritidsleder (for du kjenner vel kankje ikke denne personen så godt?).
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #38 Skrevet 28. november 2005 Dersom jeg hadde vært speiderleder for din 8-åring hadde jeg neppe påtatt meg ansvaret for livsnødvendig medisinering. Kanskje denne speiderlederen antok at du ikke ville overlate et slikt ansvar til en frivillig fritidsleder (for du kjenner vel kankje ikke denne personen så godt?). ← Men kan man bare "anta" sånt både som forelder og speiderleder? Når lederen for fritidsaktiviteten faktisk blir informert om at barnet bruker medisiner må man som forelder kunne forvente at lederen ENTEN sier klart fra FØR en tur at h*n ikke kan passe på sånt (og foreldren må evt bli med selv), ELLER at medisinering blir fulgt opp. Klare beskjeder og å holde en avtale er to fine ting. Verre er det ikke, synes jeg.
Veslejenta Skrevet 28. november 2005 #39 Skrevet 28. november 2005 Jeg har selv vært småspeiderleder. Jeg var (kun) 18-19 år da jeg var hovedleder for 14 aktive jenter og gutter som var 8-9 år. Jeg hadde alltid med meg assistenter på overnattingsturer, men det var allikevel jeg som holdt orden på medisiner, spesielle problemer og slike ting. Foreldrene fikk beskjed om å si ifra hvis det var noe som var spesielt med sitt barn, som matallergier osv. Jeg mener at det blir litt feil å si at alderen på lederen har veldig mye å si. Jeg følte ofte at jeg tok mere ansvar enn mine assistenter på 40 år, mens jeg har opplevd sosete speiderledere på 50 år. Det er personavhengig mener jeg. Man merker fort om en person er ryddig eller ikke. Speiderledere for de yngste alderskullene; 6-7 år og 8-9 år, har et større ansvar på turer og slikt, enn lederne for de eldre speiderne. Og voksne mennesker må kunne passe på at de de har ansvar for tar medisinene sine og at alle har det bra. Er det barn med særskilte behov, så kan det selvsagt kreves at foreldrene må være med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå