Thomasine Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Lillegutt var på sin første hyttetur med speideren. Der skjedde det mye, også mye negativt... En gutt ble mye mobbet ( skjer også på skolen ) og lederne grep ikke inn... De hadde visst bare sagt at barna skulle finne på noe annet - som selvfølgelig ikke skjedde... Jeg hadde personlig bedt lederen om å minne lillegutt ( som jo er litt sosete innimellom!!! ) på at han hadde regntøy om det ble nødvendig og minne ham på medisinene han tar morgen og kveld. Lillegutt hadde ikke åpnet bagen - regntøyet lå rent og pent i bagen, mens lillegutt så ut som om han hadde "plompa" i all søla i skogen... Medisinene tok han ikke hele den turen for alle plaget og tullet med han da han skulle gjøre det. Skulle tro det ikke var nødvendig å presisere at lederen virkelig passet på at medisiner ble tatt... Nå er ikke dette livsnødvendige - i den forstand at han ikke overlever en dag eller to uten, men det visste jo ikke lederen??? Hadde jeg vært leder hadde jeg selvfølgelig passet på at alle hadde det bra, ingen skulle være alene, og beskjeder jeg hadde fått fra foreldre hadde jeg passet ekstra på!! Mange av speiderlovene som ble brudt denne turen, gitt... Dette var første gang lillegutt var med på en slik tur uten at vi foreldre eller noen andre venner eller familie var med. Hva synes dere man kan kreve av en speiderleder?
liv Skrevet 27. november 2005 #2 Skrevet 27. november 2005 Nå var det forhåpentligvis mer enn en leder med på turen da, men de bør klare å hindre mobbing så langt det er mulig, samt minne på medisiner, og ha en grei oversikt over hvor barna er til en hver tid for å hindre farlige situasjoner.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2005 #3 Skrevet 27. november 2005 Medisiner og mobbing bør følges opp, påminning av regntøy også. Men om han ikke tok det på, så får det være en lærdom for ham til neste gang. Synes ikke det var så veldig big deal. Noe av saken med speideren er jo å lære å bli selvstendig, og går man i speideren er man også stor nok til å lære å kle seg etter været. Ville heller ha "kjefta" på lillegutt enn leder for det. Speiderleder burde spurt om han hadde det med (vet du iom det ble gjort?) Dette ble rotete. Husk også på at speiderledere ikke er betalte, de bruker fritiden sin til å være sammen med barn.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #4 Skrevet 27. november 2005 Lillegutt var på sin første hyttetur med speideren. Der skjedde det mye, også mye negativt... En gutt ble mye mobbet ( skjer også på skolen ) og lederne grep ikke inn... De hadde visst bare sagt at barna skulle finne på noe annet - som selvfølgelig ikke skjedde... Jeg hadde personlig bedt lederen om å minne lillegutt ( som jo er litt sosete innimellom!!! ) på at han hadde regntøy om det ble nødvendig og minne ham på medisinene han tar morgen og kveld. Lillegutt hadde ikke åpnet bagen - regntøyet lå rent og pent i bagen, mens lillegutt så ut som om han hadde "plompa" i all søla i skogen... Medisinene tok han ikke hele den turen for alle plaget og tullet med han da han skulle gjøre det. Skulle tro det ikke var nødvendig å presisere at lederen virkelig passet på at medisiner ble tatt... Nå er ikke dette livsnødvendige - i den forstand at han ikke overlever en dag eller to uten, men det visste jo ikke lederen??? Hadde jeg vært leder hadde jeg selvfølgelig passet på at alle hadde det bra, ingen skulle være alene, og beskjeder jeg hadde fått fra foreldre hadde jeg passet ekstra på!! Mange av speiderlovene som ble brudt denne turen, gitt... Dette var første gang lillegutt var med på en slik tur uten at vi foreldre eller noen andre venner eller familie var med. Hva synes dere man kan kreve av en speiderleder? ← Hallo...speiderledere er folk som bruker sin fritid på barn. Som jobber for 0 betaling. At du er speiderleder betyr ikke at du er ekspert på barneting. Barn som trenger ekstra får lov å ha med eldre søsken til å passe på de, eller rett og slett mor eller far. Det er mange barn på en slik tur. Det er yngre speidere som skal bli ledere for sin gruppe også... Hadde du snakket med lederen før de dro? Fortalte du at han var sosete og kunne slumse med klær og medisiner? Har selv vert med barn på speiderleir. Det gikk ulike barn på speideren der den tiden. Noen trengte mer hjelp enn andre, men mor/far hadde alltid mulighet til å være med for disse barna. Synes du krever mye av en speiderleder. Mobbingen kunne vert reagert på med en gang,men det er det eneste du får medhold i fra meg.
Thomasine Skrevet 27. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2005 Medisiner og mobbing bør følges opp, påminning av regntøy også. Men om han ikke tok det på, så får det være en lærdom for ham til neste gang. Synes ikke det var så veldig big deal. Noe av saken med speideren er jo å lære å bli selvstendig, og går man i speideren er man også stor nok til å lære å kle seg etter været. Ville heller ha "kjefta" på lillegutt enn leder for det. Speiderleder burde spurt om han hadde det med (vet du iom det ble gjort?) Dette ble rotete. Husk også på at speiderledere ikke er betalte, de bruker fritiden sin til å være sammen med barn. ← Neida, akkurat det med regntøy var ikke så "big deal", men skjønner ikke at det er så vanskelig i plenum å si at de som har med regntøy kanskje skulle tatt på det...? Har ikke kjefta på noen, jeg. Lufter det her istedet...
Thomasine Skrevet 27. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2005 Hallo...speiderledere er folk som bruker sin fritid på barn. Som jobber for 0 betaling. At du er speiderleder betyr ikke at du er ekspert på barneting. Barn som trenger ekstra får lov å ha med eldre søsken til å passe på de, eller rett og slett mor eller far. Det er mange barn på en slik tur. Det er yngre speidere som skal bli ledere for sin gruppe også... Hadde du snakket med lederen før de dro? Fortalte du at han var sosete og kunne slumse med klær og medisiner? Har selv vert med barn på speiderleir. Det gikk ulike barn på speideren der den tiden. Noen trengte mer hjelp enn andre, men mor/far hadde alltid mulighet til å være med for disse barna. Synes du krever mye av en speiderleder. Mobbingen kunne vert reagert på med en gang,men det er det eneste du får medhold i fra meg. ← Kunne mobbingen vært reagert på...??? Den burde det!! Og det at speiderlederne gjør dette på egen fritid uten lønn forsvarer ingenting. Så fordi man stiller opp gratis har man ikke noe ansvar??!! Er man ikke interessert i å gjøre det beste for og med barna burde man ikke stille opp som leder noe sted, mener jeg! Hvis du leser 2.avsnitt i mitt første innlegg ser du at jeg spesifikt hadde bedt lederen om disse ting. Han sa selvfølgelig ja, men har ikke gjort noe av det han lovte. Det synes jeg er dårlig - jeg sendte tross alt sønnen min med ham i god tro om at han ville bli tatt godt vare på. Godt vare på ville barna vært om de hadde fått beskjed om å kle seg etter forholdene ( og jeg er enig i at akkurat dette ikke var så ille og at de nettopp skal lære dette her...), mobbing hadde blitt reagert på på stedet og at det hadde blitt passet på at de barna som trengte medisin hadde tatt dette.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #7 Skrevet 27. november 2005 Kunne mobbingen vært reagert på...??? Den burde det!! Og det at speiderlederne gjør dette på egen fritid uten lønn forsvarer ingenting. Så fordi man stiller opp gratis har man ikke noe ansvar??!! Er man ikke interessert i å gjøre det beste for og med barna burde man ikke stille opp som leder noe sted, mener jeg! Hvis du leser 2.avsnitt i mitt første innlegg ser du at jeg spesifikt hadde bedt lederen om disse ting. Han sa selvfølgelig ja, men har ikke gjort noe av det han lovte. Det synes jeg er dårlig - jeg sendte tross alt sønnen min med ham i god tro om at han ville bli tatt godt vare på. Godt vare på ville barna vært om de hadde fått beskjed om å kle seg etter forholdene ( og jeg er enig i at akkurat dette ikke var så ille og at de nettopp skal lære dette her...), mobbing hadde blitt reagert på på stedet og at det hadde blitt passet på at de barna som trengte medisin hadde tatt dette. ← Gud...jeg ordla meg feil.Jeg skrev som du påpeker "kunne",men det skal stå noe annet. Hvor mange barn var der og hvor mange ledere? Enkelte foreldre krever det umulige mange ganger av andre,men de selv kan slumse til innimellom. Si meg, ble din sønn skadet, syk eller noe på turen? Gutten din skal igjenom mye i årene som kommer,men du brøler eter en speidertur. Jeg sier velkommen etter i rekken om noen år. Nei, eg mente ikke at de er uten ansvar pga de jobber gratis. herregud....nei, bare en ting til, hvor gammel er sønn din?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #8 Skrevet 27. november 2005 Jeg synes medisiner er viktig at noen tar tak i. Søsteren min tar sprøyter og piller hver dag, og hun glemmer hvis ingen minner henne på det. Hun har glemt veldig mye, og vært mye på farten, så siste sykehusbesøk var ikke oppløftende... Ja, det er foreldrenes ansvar, men man regner da med at om man overlater det ansvaret midlertidig til andre at det følges opp??? Og til regntøy - merkelig at de ikke fikk beskjed om å ta det på, jeg synes lederne har vært sløve.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2005 #9 Skrevet 27. november 2005 Og til regntøy - merkelig at de ikke fikk beskjed om å ta det på, jeg synes lederne har vært sløve. ← At en gutt ikke benytter regntøyet sitt betyr slettes ikke at de ikke kan ha blitt tipset om å ta det på... Tro meg, jeg har vært i speideren i 15 år, både som speider og som leder.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2005 #10 Skrevet 27. november 2005 Veeel. Barn er veldig forskjellige. Min datter på ni år kan få en beskjed og øyeblikket etter er det glemt. Ikke lett å passe på så mange barn. Jeg har selv vært speider i mange år, og synes det er en flott erfaring å ha med. Man lærer mye, blant annet å ta ansvar for seg selv. Om det er på den harde måten, at man må kle på seg fordi man fryser, så lærer man da og.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #11 Skrevet 27. november 2005 At en gutt ikke benytter regntøyet sitt betyr slettes ikke at de ikke kan ha blitt tipset om å ta det på... Tro meg, jeg har vært i speideren i 15 år, både som speider og som leder. ← Det husker jegt fra jeg jobbet på skole også, men da ga jeg meg ikke før de tok det på
Gjest Melk Skrevet 27. november 2005 #12 Skrevet 27. november 2005 (endret) Det husker jegt fra jeg jobbet på skole også, men da ga jeg meg ikke før de tok det på ← Nå er det jo slik da, at det er forskjell på skole og speider. Speiderturer er slett ikke for barnehagebarn, og det forventes som regel at barn følger opp beskjeder på eget initiativ og klarer å kle på seg selv. Om noen ikke tar på regntøy, så er ikke det alfa og omega. Forøvrig: Noen av mine beste og mest minnerike erfaringer fra speideren fikk jeg da vi gjorde ting som ikke er helt etter boka. Eksemeplvis å bade i gjørme. Endret 27. november 2005 av Melk
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #13 Skrevet 27. november 2005 Jeg har vært i speideren og jeg - og jeg tok på regntøy når jeg fikk beskjed... Har masse bilder av meg i regntøy. Det morsomste vi gjorde var å ta ned teltet til roverne mens de var inni - etter at vi hadde kastet gjørme og pinner inn - de ville jo ikke stå opp
Smashing Skrevet 27. november 2005 #14 Skrevet 27. november 2005 Jeg har vært speiderleder en gang. Da var vi veldig flinke til å huske på og hjelpe med slike ting. Kanskje det er litt forskjell på jente og gutte speider også da. Men, det hørtes noe rart ut.
Thomasine Skrevet 27. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 27. november 2005 Gud...jeg ordla meg feil.Jeg skrev som du påpeker "kunne",men det skal stå noe annet. Hvor mange barn var der og hvor mange ledere? Enkelte foreldre krever det umulige mange ganger av andre,men de selv kan slumse til innimellom. Si meg, ble din sønn skadet, syk eller noe på turen? Gutten din skal igjenom mye i årene som kommer,men du brøler eter en speidertur. Jeg sier velkommen etter i rekken om noen år. Nei, eg mente ikke at de er uten ansvar pga de jobber gratis. herregud....nei, bare en ting til, hvor gammel er sønn din? ← Nei, han ble ikke skadet eller syk, men som jeg også skrev tidligere - om medisinene hans hadde vært livsnødvendige kunne det gått galt. Han skulle tatt medisiner morgen og kveld. Jeg synes ikke jeg krever all verden, og om du mener jeg "brøler", ja deg om det... Lillegutt blir snart 8 - og er en ordentlig sosekopp innimellom. Det fortalte jeg også speiderleder.
Thomasine Skrevet 27. november 2005 Forfatter #16 Skrevet 27. november 2005 Ja, det er ikke meningen å virke hysterisk - tror ikke jeg blir regna som det heller. Det med klær, mat osv, det er ikke skadelig en dag eller to. Det "kicker" jeg ikke på, derimot reagerer jeg på det med medisiner og at det ikke er reaksjoner på utestengelse og mobbing. Betaling eller ei - det skal ikke forekomme! Tror mange vil la være å sende barna sine dit om dette hadde vært vanlig praksis. Ellers skjønner jeg jo at han har mye å glede seg til framover - gjørmebad, telt"felling" m.m...
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2005 #17 Skrevet 27. november 2005 Ja, det er ikke meningen å virke hysterisk - tror ikke jeg blir regna som det heller. Det med klær, mat osv, det er ikke skadelig en dag eller to. Det "kicker" jeg ikke på, derimot reagerer jeg på det med medisiner og at det ikke er reaksjoner på utestengelse og mobbing. Betaling eller ei - det skal ikke forekomme! Tror mange vil la være å sende barna sine dit om dette hadde vært vanlig praksis. Ellers skjønner jeg jo at han har mye å glede seg til framover - gjørmebad, telt"felling" m.m... ← Jeg ville tatt opp med lederne det med mobbingen. Sånt skal ikke forekomme.
Gjest allium Skrevet 27. november 2005 #18 Skrevet 27. november 2005 Vi har en fantastisk speiderleder. Ingenting er et problem - bare han blir informert om det. Han har gitt klar beskjed om at de fikser medisinering, allergier, mørkeredsel, søvngjengeri med mere. Utstyret derimot, må speiderne håndtere alene. Holde orden i egne ting, og kle seg etter forholdene. Det er jeg helt enig i, det er den eneste måten de kan lære på. Mobbingen burde vært tatt tak i.
Gjest gjest1 Skrevet 27. november 2005 #19 Skrevet 27. november 2005 (endret) Jeg var speider i da jeg var liten, og hadde noen år som patruljefører og som troppsass. før jeg ga meg da jeg var verdig med vgs. En må kunne forvente at en speiderleder fanger opp mobbing og gjør det en kan for å stoppe det. At det ikke skal være noe knuffing og full på en speidertur skal mye til, men at det går over i direkte mobbing skal ikke forekomme. Hvis dette har skjedd har ikke lederene gjort jobben sin. Når det gjelder medisinene så er jeg litt mer usikker. Hadde lederen fått beskjed om at sønnen din gikk på medisiner og at h*n måtte passe på at disse ble tatt? Isåfall er det for dårlig hvis det ikke er blitt fulgt opp. Men hvis det ikke er gjort noen avtale med lederen om at h*n skal følge det opp ser jeg heller at lederen har gjort noe galt. Hos oss var det faktisk endel av foreldrene med vimsete barn som leverte medisinene til oss lederene og at vi ga det ut når de skulle ha. Fungerte fint hos oss. Hvis det har regnvær skal selvsagt alle ha regntøy på. Nå er det riktignok ikke alle som har det med seg (utrolig hvor lite enkelte foreldre sender med ungene sine), noen sier at de ikke har det med seg (men det dukker opp når en tar en rask titt i podens sekk) osv. Å få hele troppen kledd er ikke en enkel oppgave, men det gjør selvsagt ikke at en kan akseptere at det ikke blir gjort ordentlig. Hos oss hadde patruljeførerene ansvar for sine speidere. At lederene på turen skulle gått rundt å sjekket hver enkelt speider hadde ikke fungert. Når det er sagt så mener jeg at ingen barn vondt av å bli litt skitne, litt våte og bli litt kalde. Mamma snakker ofte om hvordan jeg var da jeg kom hjem fra tur - skitten i hele ansiktet men med verdens største glis. Endret 27. november 2005 av Titta
Helene Skrevet 27. november 2005 #20 Skrevet 27. november 2005 En speiderleder har fullt ansvar selv om han ikke er betalt. Han har tross alt meldt seg frivillig som leder, og dermed påtatt seg jobben selv. Mobbing skal IKKE forekomme noe sted. Trodde speiderne jobbet veldig med samhold og respekt. Regntøy kan glemmes, men en leder bør kunne be barna ta på seg regnklær om det er riktig vær for det. Det er ikke vanskelig å huske på (erfaring fra egne skoleklasser) Når en leder sier at han skal passe på at barnet får i seg medisinene, er det helt uakseptabelt at han ikke følger opp dette. Livsviktig eller ikke, det er da en grunn til at barnet skal ta medisiner hver dag. Dette ville jeg tatt opp med lederen i etterkant. Det er menneskelig å feile, enten man er speiderleder eller ikke. Men her er det flere ting som gir grunn til bekymring. Jeg hadde ikke sendt datteren min på ny tur med det første når slike ting har skjedd. Heldigvis er lederne helt annerledes i hennes speidergruppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå