Celine.ea Skrevet 12. september 2022 #1 Skrevet 12. september 2022 Idag har jeg sydd noen sting i tre forskjellige kutt på den ene overarmen min. Jeg har aldri sydd før så jeg er veldig usikker på om jeg kan dusje? Ingen sa noe på legevakten men jeg føler at jeg ikke kan dusje. Bør man vente noen dager eller kan man dusje samme dag? Tar man av plaster og bandasje når man dusjer også skifte etter såret er tørt eller dusjer man med plaster og bandasje også skifte etter?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Jeg dusjet med vanntett bandasjeplaster og byttet etterpå. Men jeg hadde noen små sår da. Anonymkode: 40192...947 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 Hvor lenge skal du ha stingene i, eller går de i oppløsning ? Man skal ikke dusje de første dagene etter sying. Det ser viktig at såret er tørt. Skal du dusje med bandasje setter du på en dusjbandasje / dusjplaster over fjerner når du er ferdig med dusjing. Hvis du skal skifte bandasje gjør du det etter dusjing hvis du velger å dusje uten bandasje. Anonymkode: 181fe...4f6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Er ikke regel ingen dusjing/bad frem til stingene er fjernet? Frem til da vasker du deg med klut. Anonymkode: b05ac...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke regel ingen dusjing/bad frem til stingene er fjernet? Frem til da vasker du deg med klut. Anonymkode: b05ac...4c0 Ofte får man det rådet også. Anonymkode: 181fe...4f6
Celine.ea Skrevet 12. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor lenge skal du ha stingene i, eller går de i oppløsning ? Man skal ikke dusje de første dagene etter sying. Det ser viktig at såret er tørt. Skal du dusje med bandasje setter du på en dusjbandasje / dusjplaster over fjerner når du er ferdig med dusjing. Hvis du skal skifte bandasje gjør du det etter dusjing hvis du velger å dusje uten bandasje. Anonymkode: 181fe...4f6 Skal ha stingene i 12 dager. Takk for svar<3
Celine.ea Skrevet 12. september 2022 Forfatter #7 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke regel ingen dusjing/bad frem til stingene er fjernet? Frem til da vasker du deg med klut. Anonymkode: b05ac...4c0 Finner ingenting på Google og de på legevakta sa ingenting om det, tror nok ikke jeg tørr og dusje nå hahah
C-girl Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 (endret) Når jeg tok blindtarmen (laparoskopisk inngrep) fikk jeg beskjed om å vente en dag med å dusje. Tok på ny bandasje etter jeg hadde dusjet, skiftet bandasje ved behov etter det. Endret 12. september 2022 av C-girl
Mt3 Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Sår som er sydd skal holdes tørt til det har grodd så om en skal dusje så må en ha på ett vanntett plaster. 1
Christina82 Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Ryddet for innlegg der det er signert som helsepersonell. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Vent 4 dager før du dusjer eller får vann på stingene. Deretter kan du dusje og fjerne bandasjen ifm med dusjingen dersom dette ikke er en dusjbandasje. La området tørke og ha på en ny ren bandasje. Dersom du har på dusjbandasje etterpå, kan du dusje senere med denne uten å skifte. Er det vanlig bandasje du tar på, må denne fjernes på nytt ved neste dusj, da den blir våt, og erstattes med en ny tørr. Ikke vask med såpe, men bare vann. Anonymkode: 3f312...5a3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Vel, noen timer etter keisersnitt så ble jeg kasta inn i dusjen av jordmor, begge gangene. Det viktige er bare at man skifter bandasjen umiddelbart etter dusjing, for bandasje er ikke steril når den er på huden, og har fått bakterier fra resten av kroppen skylt over seg. Skulle tro det skulle gå bra å dusje etter noen få sting på armen, når fødedamer kan dusje etter å ha revnet eller snittet i buken 😅 Anonymkode: be0fd...b88
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Om du er usikker tar du plasfolie og surrer rundt bandasjerte områder før du setter teip rundt. Da kan du dusje så mye du vil. Anonymkode: 4b7a1...501
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 Jeg sydde tre sting på ryggen nylig, etter å ha fjernet en føflekk. Legen sa at om jeg klarte å unngå det, ikke dusj på 4-5 dager. Viktig å holde såret tørt og rent. Bytt bandasje/plaster en gang daglig i starten, for noen ganger lekker det sårvæske eller litt blod ut. Jeg droppet dusjing (var bare hjemme likevel) og det grodde fint. Anonymkode: 139fe...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå