AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #21 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er jo helt nytteløst å holde varmen med hettegensere/ collegegensere, ville heller brukt ullplagg. Enten en varm ullgenser, eller evt ullundertøy under hettegenseren😊 Anonymkode: 1d3b7...83d Ikke nyttesløst når det er 17, men til vinteren ja. Men må ikke gå for hardt ut enda, for det blir mye kaldere enn nå. Derfor to par bomullsokker også, foreløpig. Vinteren som var brukte jeg bomullsokker, (må ha noe under ull) to lag knelange ullstrømper og leggvarmere over der, til sammenligning. Men kan ikke begynne med det alt nå. Det ville også vært for varmt. Akkurat passe med hettegenser under genser og typ vanlige Nike over Adidas sokker som er hva jeg har på i dag. Fryser ikke, men ett lag mindre og jeg fryser. Kommer selvsagt an på høsten, men vanligvis kan jeg gå slik frem til i november en gang. Noen år helt frem til jul. I fjor ble det bikkjekaldt og full vinter tidlig i november, men vanligvis kommer kulden rundt jul og blir halvveis ut i mars her jeg bor. De siste årene har det vært veldig kaldt langt ut i mai. Håper på en mild vinter. Anonymkode: da0f7...4c7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #22 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis dere har tilgang på ved så må dere jo organisere en bra vedovn asap. Hvorfor gjorde dere ikke det for flere måneder siden egentlig, dette er tross alt en særdeles godt varslet strømkrise 😬 Uansett; trekk for vinduene med tykke gardiner, det er med på å holde kulda ute. Spesielt med vinduer som trekker! På vinteren så trekker vi ikke gardinene vekk på dagtid på soverommene, mindre jobb blir det også 😊 Og ullundertøy og ullsokker på barna, alltid på vinterstid 🤗 Jeg har vokst opp i et arbeiderklassehjem på 80-tallet og er vant med å ha på meg varme koseklær på vinteren, følte aldri at jeg manglet noe 😊 Husk at ull varmer sjukt mye mer enn plastklær (polyester)! (Kjenner forresten at jeg kaster litt opp i munnen min av hytteeiere som klager over at de ikke har råd til å fyre opp sitt hjem nr 2, mens resten av Europa forbereder seg på å bruke 50 % av månedslønn på strømregninger og strømrasjonering... Man blir jo innmari flau og krysser fingrene for at ikke internasjonale medier fanger opp slik norsk sutring...) Anonymkode: d15e4...213 Jeg møter mange utlendinger i jobb, de sutrer minst like mye i andre Europeiske land... Og asiatere ler seg i hjel av idiotisk, selvødeleggende Europeisk politikk.... Anonymkode: da0f7...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #23 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det visste jeg faktisk ikke. Gjelder det kun for trekkfulle vinduer eller for alle vinduer? Er på jobb på dagtid så får6 ikke gått og trukket til og fra hele tiden, men får jo gjort det når jeg kommer hjem i 17-tiden 😆 Anonymkode: d15e4...213 Alle litt eldre vinduer. Du trenger ikke å trekke til å fra hele tiden, men sørg for at det blir luftet noen ganger i løpet av døgnet. Dersom det blir et problem vil du først se fet som kondens på vinduet. Så følg med at det ikke oppstår. Anonymkode: 88928...b0c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #24 Skrevet 13. september 2022 Hvis du ikke bryr deg om hvordan det ser ut, kan du henge tykke ullpledd opp foran vinduene for å isolere mot varmetap gjennom glasset i visse rom. Stua, for eksempel, om det er der dere oppholder dere mest. Kanskje bare ha pleddene henge der i de kaldeste periodene om vinteren. Gamle og dårlige vinduer taper enormt med varme gjennom glasset. Anonymkode: ae951...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #25 Skrevet 13. september 2022 Vi har hus fra 1955. Etterisolerte taket og byttet nesten alle vinduer og glassdører. Har også varmepumpe og ovn til vedfyring. Forbruk i august var 600 kwh, 200kvm hus. Ikke den kaldeste måneden men 2-5 grader mange netter. Anonymkode: 00529...fac 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #26 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 22.12): Huset er fra 1980, gamle vinduer og dører, dårlig isolert. Har gamle panelovner som bør byttes. Vi har litt dårlig råd. Hvordan prioritere hva vi bør gjøre først foran vinteren med strømkrise? Vedovn/ peis, isolering, nye ovner e.l Vi har tilgang til ved Anonymkode: 8667e...4f8 Noen har foreslått varmepumpe. Det er et veldig godt råd. Om dere uansett bør bytte ut panelovnene hadde jeg gått for ovner med wifi-tilkobling så dere kan bruke smartstyring. (Bare hold dere unna Beha. Selve ovnene er helt OK, men wifi-styringen er elendig. Jeg endte opp med å koble min på en smartplugg fra konkurrenten Mill, og kunne derfor kjøpt en billigere ovn uten wifi-kobling og fått akkurat samme nytte til lavere pris.) Smartstyring på panelovnene og en ny varmepumpe har spart meg ca 35 % strømforbruk hittil i år, sammenliknet med i fjor. Og da har jeg vært elendig til å fyre med ved, enda jeg har mye ved og moderne, effektiv vedovn. Og jeg har hatt det komfortabelt når jeg har vært hjemme/våken. Neste trinn for meg er smartstyring på varmekabler og varmtvannstank, men det krever litt større investering enn det jeg har gjort til nå. Spesielt varmtvannstank tror jeg det er store besparelser i, spesielt om man bytter ut en gammel tank med en moderne, bedre isolert en. Generelt, få mest mulig over på smartstyring, helst på et system som planlegger oppvarming ut fra spotprisen á la Tibber. (Jeg tror ikke Tibber er de eneste som driver med dette lenger, men vet ikke hva alternativene er. Sjekk det. ) Mye kan gjøres for å tilpasse eksisterende utstyr, og smartstyring kan kobles på varmekabler, varmepumpe, panelovner, radiatorer, varmtvannstank, billading m.m. Anonymkode: 09b83...942 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #27 Skrevet 13. september 2022 Til deg over, vi har kjøpt 3 mill wifi ovner vi ikke har hatt bruk for enda - men kan vi da se forbruk etc i app? Tenkte sette 1 i vaskerommet i kjelleren når det blir kaldere har motkraft men vet ikke om de har noe slik. Anonymkode: 00529...fac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå