AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Huset er fra 1980, gamle vinduer og dører, dårlig isolert. Har gamle panelovner som bør byttes. Vi har litt dårlig råd. Hvordan prioritere hva vi bør gjøre først foran vinteren med strømkrise? Vedovn/ peis, isolering, nye ovner e.l Vi har tilgang til ved Anonymkode: 8667e...4f8
Maskinfører Skrevet 12. september 2022 #2 Skrevet 12. september 2022 Litt sent på sesongen nå men ville anbefalt og skifte vinduer rive kledning lekte ut 5 cm sånn at du får 15 cm isolasjon i veggene bor selv i hus fra 1978 og det trekker noe voldsomt skal i gang med dette til våren/sommeren vurdere først og skifte vinduer da disse lekker kjenner det blåser kaldt i nakken av høst/vinterstormene 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. september 2022 #3 Skrevet 12. september 2022 (endret) En vedovn er gull verd 😀 jeg vil gjerne bytte ut min gamle, for den er litt dårlig, men den har kokeplate på toppen, så man står ikke fast med mat og kaffe selv om strømmen går en stund heller. Så kokeplata oppå er nesten like viktig som ovnen. Denne er liten, men god https://ildstedet.no/produkter/vedovn-og-peisovn/jotul-f-602 Endret 12. september 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #4 Skrevet 12. september 2022 Bor i hus fra 1890, jeg har kjøpt inn flere hettegensere og pledd, samt tøfler. Ikke mulig å få mer enn maks 20 grader inne vinterstid, og med strømprisene nå tipper jeg det blir 15-16 grader gjennom vinteren. Så her blir det mange lag klær. Har ikke på noen verdens ting av strøm nå, og det er 17,5 inne. Vanligvis ville jeg da satt på noe varme, men tar meg ikke råd til det. Har tatt på doble sokker og en collegegenser over en hettegenser og det blir nok minimum det frem til mai igjen. Nå skal vi vanlige folk ha det godt! Anonymkode: da0f7...4c7 2
Ost Skrevet 12. september 2022 #5 Skrevet 12. september 2022 Ovn er ovn. At den er gammel er ikke nødvendigvis noe som betyr at den burde byttes ut. Dersom termostatene på ovnene er gåene kan de byttes ut, evt. så går det an å gjøre gamle ovner "smarte" med diverse duppeditter. Etterisolering og bytte av vinduer er det første jeg hadde gjort. Vurder evt en energirådgiver som kommer og ser på huset. Enova har noe støtte for dette: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/energiradgivning/ 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #6 Skrevet 12. september 2022 Maskinfører skrev (19 timer siden): Litt sent på sesongen nå men ville anbefalt og skifte vinduer rive kledning lekte ut 5 cm sånn at du får 15 cm isolasjon i veggene bor selv i hus fra 1978 og det trekker noe voldsomt skal i gang med dette til våren/sommeren vurdere først og skifte vinduer da disse lekker kjenner det blåser kaldt i nakken av høst/vinterstormene Takk, noe å tenke på til neste sommer! 👍 Adobyen skrev (19 timer siden): En vedovn er gull verd 😀 jeg vil gjerne bytte ut min gamle, for den er litt dårlig, men den har kokeplate på toppen, så man står ikke fast med mat og kaffe selv om strømmen går en stund heller. Så kokeplata oppå er nesten like viktig som ovnen. Denne er liten, men god https://ildstedet.no/produkter/vedovn-og-peisovn/jotul-f-602 Takk for tips, merker at det er dette jeg ønsker meg mest. Får en egen ro med peis eller vedovn. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bor i hus fra 1890, jeg har kjøpt inn flere hettegensere og pledd, samt tøfler. Ikke mulig å få mer enn maks 20 grader inne vinterstid, og med strømprisene nå tipper jeg det blir 15-16 grader gjennom vinteren. Så her blir det mange lag klær. Har ikke på noen verdens ting av strøm nå, og det er 17,5 inne. Vanligvis ville jeg da satt på noe varme, men tar meg ikke råd til det. Har tatt på doble sokker og en collegegenser over en hettegenser og det blir nok minimum det frem til mai igjen. Nå skal vi vanlige folk ha det godt! Anonymkode: da0f7...4c7 Haha huff ja. Går i ullgensere, pledd, og tøfler her, og fryser fortsatt allerede. Og vi har barn 😬 Ost skrev (8 timer siden): Ovn er ovn. At den er gammel er ikke nødvendigvis noe som betyr at den burde byttes ut. Dersom termostatene på ovnene er gåene kan de byttes ut, evt. så går det an å gjøre gamle ovner "smarte" med diverse duppeditter. Etterisolering og bytte av vinduer er det første jeg hadde gjort. Vurder evt en energirådgiver som kommer og ser på huset. Enova har noe støtte for dette: https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/energiradgivning/ Super nyttig tips med energirådgiver! Vet du om befaringen er gratis, og man får inntill 5000 for å følge rådende? Var litt usikker på hvordan tolke formuleringen. Elektriker har kommentert at ovnene våre bør byttes. 😔 Anonymkode: 8667e...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #7 Skrevet 12. september 2022 Hjelper det med sånne gummilister for å isolere rundt vinduene? Tetningslister? Ellers så gjelder det jo å stenge av noen rom som ikke brukes så mye. Anonymkode: 34046...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #8 Skrevet 12. september 2022 Hvis dere har tilgang på ved så må dere jo organisere en bra vedovn asap. Hvorfor gjorde dere ikke det for flere måneder siden egentlig, dette er tross alt en særdeles godt varslet strømkrise 😬 Uansett; trekk for vinduene med tykke gardiner, det er med på å holde kulda ute. Spesielt med vinduer som trekker! På vinteren så trekker vi ikke gardinene vekk på dagtid på soverommene, mindre jobb blir det også 😊 Og ullundertøy og ullsokker på barna, alltid på vinterstid 🤗 Jeg har vokst opp i et arbeiderklassehjem på 80-tallet og er vant med å ha på meg varme koseklær på vinteren, følte aldri at jeg manglet noe 😊 Husk at ull varmer sjukt mye mer enn plastklær (polyester)! (Kjenner forresten at jeg kaster litt opp i munnen min av hytteeiere som klager over at de ikke har råd til å fyre opp sitt hjem nr 2, mens resten av Europa forbereder seg på å bruke 50 % av månedslønn på strømregninger og strømrasjonering... Man blir jo innmari flau og krysser fingrene for at ikke internasjonale medier fanger opp slik norsk sutring...) Anonymkode: d15e4...213 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #9 Skrevet 12. september 2022 Ville investert i en varmepumpe. De koster litt men er så verdt det. Bor selv i et hus fra 1970 med dårlig isolasjon, men pga varmepumpe i stua så er ikke regningene så gale, og temperaturen er behagelig året rundt. Anonymkode: b91b4...d49 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #10 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hjelper det med sånne gummilister for å isolere rundt vinduene? Tetningslister? Ellers så gjelder det jo å stenge av noen rom som ikke brukes så mye. Anonymkode: 34046...5b5 Gummilister har hjulpet masse hos meg. Spesielt de som er for dører. Det og tjukke gardiner jeg kan trekke for. Anonymkode: f446c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #11 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bor i hus fra 1890, jeg har kjøpt inn flere hettegensere og pledd, samt tøfler. Ikke mulig å få mer enn maks 20 grader inne vinterstid, og med strømprisene nå tipper jeg det blir 15-16 grader gjennom vinteren. Så her blir det mange lag klær. Har ikke på noen verdens ting av strøm nå, og det er 17,5 inne. Vanligvis ville jeg da satt på noe varme, men tar meg ikke råd til det. Har tatt på doble sokker og en collegegenser over en hettegenser og det blir nok minimum det frem til mai igjen. Nå skal vi vanlige folk ha det godt! Anonymkode: da0f7...4c7 Det er jo helt nytteløst å holde varmen med hettegensere/ collegegensere, ville heller brukt ullplagg. Enten en varm ullgenser, eller evt ullundertøy under hettegenseren😊 Anonymkode: 1d3b7...83d 4 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. september 2022 #12 Skrevet 12. september 2022 Jeg kom på noe som jeg husker fra barndommen en gang. Da dekket far vinduene med tykk plast og festet denne med tynne lister og små spiker ved siden av vinduskarmene. Det hindret trekk. Det var også mulig å se ut.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #13 Skrevet 12. september 2022 Dere som trekker tykke gardiner foran vinduene, husk å trekk til side og luft godt en del ganger i løpet av dagen. Hvis ikke risikerer dere fuktskader som følge av kondens. Anonymkode: 88928...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #14 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som trekker tykke gardiner foran vinduene, husk å trekk til side og luft godt en del ganger i løpet av dagen. Hvis ikke risikerer dere fuktskader som følge av kondens. Anonymkode: 88928...b0c Det visste jeg faktisk ikke. Gjelder det kun for trekkfulle vinduer eller for alle vinduer? Er på jobb på dagtid så får6 ikke gått og trukket til og fra hele tiden, men får jo gjort det når jeg kommer hjem i 17-tiden 😆 Anonymkode: d15e4...213
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #15 Skrevet 12. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dere har tilgang på ved så må dere jo organisere en bra vedovn asap. Hvorfor gjorde dere ikke det for flere måneder siden egentlig, dette er tross alt en særdeles godt varslet strømkrise 😬 Uansett; trekk for vinduene med tykke gardiner, det er med på å holde kulda ute. Spesielt med vinduer som trekker! På vinteren så trekker vi ikke gardinene vekk på dagtid på soverommene, mindre jobb blir det også 😊 Og ullundertøy og ullsokker på barna, alltid på vinterstid 🤗 Jeg har vokst opp i et arbeiderklassehjem på 80-tallet og er vant med å ha på meg varme koseklær på vinteren, følte aldri at jeg manglet noe 😊 Husk at ull varmer sjukt mye mer enn plastklær (polyester)! (Kjenner forresten at jeg kaster litt opp i munnen min av hytteeiere som klager over at de ikke har råd til å fyre opp sitt hjem nr 2, mens resten av Europa forbereder seg på å bruke 50 % av månedslønn på strømregninger og strømrasjonering... Man blir jo innmari flau og krysser fingrene for at ikke internasjonale medier fanger opp slik norsk sutring...) Anonymkode: d15e4...213 Haha må bare le av første avsnittet, vi tar ikke tak i ting før vi må. 🙈 Ellers takk for tips, og enig! Anonymkode: 8667e...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #16 Skrevet 12. september 2022 Skal sjekke ut gummilister 😊👍 Anonymkode: 8667e...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2022 #17 Skrevet 12. september 2022 Kan dere avgrense rommet? Feks gjøre stua mindre,ved å sette opp en vegg? Bruker mindre strøm/ ved på å varme opp små rom. Da kan dere ha ett rom som er varmt, og dere slipper å sitte å fryse om kvelden. Anonymkode: 04131...c42 1
Maskinfører Skrevet 13. september 2022 #18 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bor i hus fra 1890, jeg har kjøpt inn flere hettegensere og pledd, samt tøfler. Ikke mulig å få mer enn maks 20 grader inne vinterstid, og med strømprisene nå tipper jeg det blir 15-16 grader gjennom vinteren. Så her blir det mange lag klær. Har ikke på noen verdens ting av strøm nå, og det er 17,5 inne. Vanligvis ville jeg da satt på noe varme, men tar meg ikke råd til det. Har tatt på doble sokker og en collegegenser over en hettegenser og det blir nok minimum det frem til mai igjen. Nå skal vi vanlige folk ha det godt! Anonymkode: da0f7...4c7 Da vi renoverte huset som oldefar bygde i 1915 så fant vi avispapir foran tømmerstokkene som var brukt som isolasjon samt gamle klær aner ikke hvor mange tonn med leire vi trillet ut fra stuer soverom og kjøkken som var brukt som isolasjon i gulv er ikke huset ditt renovert så har du virkelig noe å glede deg til dette huset var ei innkledd tømmerkasse tømmerkassa var barndomshjemmet til min oldemor som ble flyttet dit det står idag hest og vogn brukte de da
Ost Skrevet 13. september 2022 #19 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk, noe å tenke på til neste sommer! 👍 Takk for tips, merker at det er dette jeg ønsker meg mest. Får en egen ro med peis eller vedovn. Haha huff ja. Går i ullgensere, pledd, og tøfler her, og fryser fortsatt allerede. Og vi har barn 😬 Super nyttig tips med energirådgiver! Vet du om befaringen er gratis, og man får inntill 5000 for å følge rådende? Var litt usikker på hvordan tolke formuleringen. Elektriker har kommentert at ovnene våre bør byttes. 😔 Anonymkode: 8667e...4f8 Usikker, faktisk. Så vidt jeg har forstått så er det selve befaringen de gir støtte til, så jeg antar den koster en del. Det er snakk om å kanskje utvide hva Enova gir støtte for framover, der etterisolering og slikt er noe som man kanskje kan søke støtte om. Kan være greit å følge med på siden deres fremover. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #20 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hjelper det med sånne gummilister for å isolere rundt vinduene? Tetningslister? Ellers så gjelder det jo å stenge av noen rom som ikke brukes så mye. Anonymkode: 34046...5b5 Ja, bytte tetningslister på vinduer og dører hjelper. Anonymkode: da0f7...4c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå