Gå til innhold

Melatonin, virker det?

Anbefalte innlegg

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
Adrenalina1 skrev (22 minutter siden):

Virker ikke i det hele tatt på meg. Beste er 7,5 mg Imovane og 25 mg Seroquel.

Det tror jeg på, men fy så jævlig det er med abstinenser den dagen man skal slutte med den giften.. Seroquel er for seg et eget kapittel.

Uansett, jeg har erfaring med b og c-prep. Veldig bra det finnes men fy igjen så kjipt å slutte med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (1 time siden):

Det tror jeg på, men fy så jævlig det er med abstinenser den dagen man skal slutte med den giften.. Seroquel er for seg et eget kapittel.

Uansett, jeg har erfaring med b og c-prep. Veldig bra det finnes men fy igjen så kjipt å slutte med.

Man skal alltid trappe ned på medisiner. Nettop for å unngå abstinenser. Ikke sant?Uansett, jeg kan nok aldri slutte med sovemedisin pga en feil i søvnsenteret i hjernen.  

Skrevet
jaeols skrev (1 time siden):

Det er det jeg har en mistanke om, at det ikke har noen effekt. Men noen sier at det virker, men det er vel placebo effekten. Synd at det er bare er sterke medisiner som virker. Truxal er heller ikke til stor hjelp, enda jeg tar 100 mg. 

Tror også det er placeboeffekten. Tro kan flytte fjell er det noe som heter. Min svigermor påstår at hun sover så godt etter å ha tatt en Paracet😂Tror hun hadde sovet like godt uten.

• Liker 1
Skrevet

Sovet dårlig i over 14 dager nå, så nå lurer jeg på hvor lang tid det vil ta før jeg sover normalt igjen. Fire timer blir litt for lite. Og jeg blir helt slått ut. Det er tøffe tider. 

Skrevet
Adrenalina1 skrev (58 minutter siden):

Man skal alltid trappe ned på medisiner. Nettop for å unngå abstinenser. Ikke sant?Uansett, jeg kan nok aldri slutte med sovemedisin pga en feil i søvnsenteret i hjernen.  

Hvordan fant de ut at du hadde en feil i søvnsenteret? 

Skrevet

Jeg synes ikke melatonin fungerte i det hele tatt. Jeg sov ingenting når jeg hadde tatt det. Ubrukelig.

Skrevet
jaeols skrev (1 time siden):

Hvordan fant de ut at du hadde en feil i søvnsenteret? 

Ved omfattende undersøkelser og tester ved søvnklinikken i Bergen. Det tok flere år før de fant det ut. Legene skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk sove uansett hvor sliten, utmattet og trøtt jeg var. Derfor ble jeg sendt dit.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (4 timer siden):

Ved omfattende undersøkelser og tester ved søvnklinikken i Bergen. Det tok flere år før de fant det ut. Legene skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk sove uansett hvor sliten, utmattet og trøtt jeg var. Derfor ble jeg sendt dit.

Ååå! Tror jeg å må ta meg en tur, for har samme problem 😅Synd det skal årevis med våken netter, slit og funksjonssvikt i hverdagen til før man får skikkelig hjelp og utredning!! Veldig bra du fikk hjelp til slutt 🙂🙂Hva skulle til? 

Anonymkode: 48a17...64a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 20.37):

Melatonin er ikke sovemedisin, men INNSOVINGSmedisin. Det er jo ikke sikkert at det funker på deg siden jeg ikke vet hva som skjer i kroppen din. Men i en frisk kropp, så funker melatonin, ja. Du skal ta melatonin en halvtime-time før du skal sove. Melatonin er søvnhormonet vårt. 

Nå som det er reseptfritt bruker søstera mi det til barna på ferie. Hun kaller det feriemedisin til barna (2, 4 og 6 år). Barna sovner mye lettere. De kan være litt vanskelige å legge når de ikke er hjemme, men melatonin funker fjell på dem. De får det rett etter at de har pusset tennene og så blir de lest og sunget for og så slukner de.

Og broren min som jobber offshore har fortalt at de kan få det når de skal endre skiftene (fra natt til dag) for at det skal gå lettere.

Anonymkode: ba1fd...343

Melatonin i depot tablett er sovemedisin. De virker over mange timer og ikke bare for innsovning. 

Anonymkode: 4a6cf...e77

Skrevet

Melatonin fungerte og fungerer helt fantastisk for meg de gangene jeg ønsker å fikse døgnrytmen etter en ferie eller en lengre periode med turnus-jobb. Ofte etter ferie/turnus sliter jeg med å sovne tidlig (som for meg er kl. 23) og sovner ofte ikke før veldig sent på natta (kl. 3-4). Så da bruker jeg 1 mg melatonin i ca. 1 uke til døgnrytmen er på plass, og etter det slutter jeg å bruke det. Både fordi jeg ikke lenger har behov, men også fordi jeg ikke ønsker å forstyrre kroppens naturlige melatonin-produksjon. 

Anonymkode: 00d39...dc5

Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (På 12.9.2022 den 14.13):

Zopiclone er et helvete å slutte med, sover knapt en time pr. natt. Angrer på at jeg begynte med dette svineriet. Blir ikke lett å slutte helt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Melatonin i depot tablett er sovemedisin. De virker over mange timer og ikke bare for innsovning. 

Anonymkode: 4a6cf...e77

Den virker ikke på alle. For noen kan de heller ta en non-stop. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...