jaeols Skrevet 11. september 2022 #1 Skrevet 11. september 2022 Jeg har store søvnproblemer og har gått på Zopiclone i nesten to år, fått beskjed om å trappe ned, noe jeg holder på med. Jeg har blitt anbefalt Melatonin, men virker det på søvnproblemer. Jeg er litt skeptisk når det er reseptfritt. Det er særlig innsoving som er det store problemet for ,meg. Har det virket så hadde jeg blitt veldig glad.
jaeols Skrevet 11. september 2022 Forfatter #2 Skrevet 11. september 2022 Er den på resept? Det viste jeg ikke. Da må jeg høre med legen. Bedre en Zopiclone.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #3 Skrevet 11. september 2022 Nei, det er ikke bedre enn sovemedisin. Men det kan hende du har god virkning av melatonin. Men siden du har brukt sovemedisin i 2 år, kan de ha litt sovevansker i starten. jeg får også større dose på resept av legen. Anonymkode: 5db55...85e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #4 Skrevet 11. september 2022 Jeg gikk på melatonin i to år, men slik jeg forsto det var meningen at det hjalp på innosvning. Funket veldig bra til det. Men hvis jeg våknet, kunne det ta litt tid før jeg sovnet igjen. Anonymkode: 815e9...ca1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #5 Skrevet 11. september 2022 Du får den både på resept og reseptfritt. Du får til og med kjøpt det på Coop nå. Vet ikke om de er så sterke da. Jeg har kjøpt på tights.no og jeg tror ikke de er så sterke heller, men de funker for datteren min så da fortsetter vi med de. Jeg kan ikke brukte Melatonin, for jeg får så voldsomt med søvnparalyse av det. Virker som om kroppen sovner før hjernen og så får jeg mareritt fordi det føles som jeg ikke klarer å røre kroppen og at det er noe ondt i rommet. Anonymkode: 78657...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #6 Skrevet 11. september 2022 Melatonin er ikke sovemedisin, men INNSOVINGSmedisin. Det er jo ikke sikkert at det funker på deg siden jeg ikke vet hva som skjer i kroppen din. Men i en frisk kropp, så funker melatonin, ja. Du skal ta melatonin en halvtime-time før du skal sove. Melatonin er søvnhormonet vårt. Nå som det er reseptfritt bruker søstera mi det til barna på ferie. Hun kaller det feriemedisin til barna (2, 4 og 6 år). Barna sovner mye lettere. De kan være litt vanskelige å legge når de ikke er hjemme, men melatonin funker fjell på dem. De får det rett etter at de har pusset tennene og så blir de lest og sunget for og så slukner de. Og broren min som jobber offshore har fortalt at de kan få det når de skal endre skiftene (fra natt til dag) for at det skal gå lettere. Anonymkode: ba1fd...343 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #7 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Melatonin er ikke sovemedisin, men INNSOVINGSmedisin. Det er jo ikke sikkert at det funker på deg siden jeg ikke vet hva som skjer i kroppen din. Men i en frisk kropp, så funker melatonin, ja. Du skal ta melatonin en halvtime-time før du skal sove. Melatonin er søvnhormonet vårt. Nå som det er reseptfritt bruker søstera mi det til barna på ferie. Hun kaller det feriemedisin til barna (2, 4 og 6 år). Barna sovner mye lettere. De kan være litt vanskelige å legge når de ikke er hjemme, men melatonin funker fjell på dem. De får det rett etter at de har pusset tennene og så blir de lest og sunget for og så slukner de. Og broren min som jobber offshore har fortalt at de kan få det når de skal endre skiftene (fra natt til dag) for at det skal gå lettere. Anonymkode: ba1fd...343 Hvorfor bare feriemedisin.?Her går 7 dager i uken med ekstra dose i helgene slik at vi voksne kan kose oss i sengen uten forstyrrelser. Anonymkode: 4c49d...574
Christina82 Skrevet 11. september 2022 #8 Skrevet 11. september 2022 Ryddet for doseringer. Minner om at det er lov å diskutere legemidler, men ikke dosering. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #9 Skrevet 11. september 2022 Nei, det virker ikke. Anonymkode: 23b5d...1c1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #10 Skrevet 11. september 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor bare feriemedisin.?Her går 7 dager i uken med ekstra dose i helgene slik at vi voksne kan kose oss i sengen uten forstyrrelser. Anonymkode: 4c49d...574 Fordi man ikke skal bruke medisin til friske mennesker vel. Det skal bare gis unntaksvis når de TRENGER det. Jeg synes det er betenkelig at du er villig til å risikere helsa til barna dine for at du skal kunne kose deg i senga. Anonymkode: ba1fd...343 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #11 Skrevet 11. september 2022 Fikk Circadin hos legen som er melatonin. Den hjalp å få sope på meg Anonymkode: 34901...638
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 jaeols skrev (1 time siden): Jeg har store søvnproblemer og har gått på Zopiclone i nesten to år, fått beskjed om å trappe ned, noe jeg holder på med. Jeg har blitt anbefalt Melatonin, men virker det på søvnproblemer. Jeg er litt skeptisk når det er reseptfritt. Det er særlig innsoving som er det store problemet for ,meg. Har det virket så hadde jeg blitt veldig glad. Melatonin er ikke medisin. Det er et hormon som kroppen normalt produserer selv når det er behov. Hvis du mangler melatonin, kan det være interessant å vite at kroppen selv produserer melatonin av et protein som heter tryptofan. Mangel på melatonin kommer ofte av at kroppen mangler stoffer det trenger for å omdanne proteinet tryptofan til hormonet melatonin. Hormonproduksjon er komplisert og involverer først og fremst enzymer og enda flere hormoner som igjen produseres ved hjelp av forskjellige vitaminer og mineraler. Å omdanne tryptofan til melatonin inkluderer vitaminene B3 og D, i tillegg til blant annet mineralene magnesium og sink. Det betyr at hvis kroppen mangler noen av disse vitaminene eller mineralene, kan den få problemer med å produsere melatonin. Hormonet serotonin produseres forøvrig også av tryptofan, på akkurat samme måte som melatonin. Derfor går depresjon og søvnproblemer ofte hånd i hånd. Biokjemi er kjedelig, så det er ikke sikkert du finner det interessant, men nå vet du det i allfall. Spør en biokjemiker. Anonymkode: bb3ac...5f4 2 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 Jeg har problemer med innsoving, og synes det er veldig varierende om det hjelper eller ikke. Og så er effekten veldig kortvarig, så hvis jeg ikke sovner akkurat når den har effekt etter en halvtimes tid, går den trøtthetsfølelsen over. Er jeg stresset av noe når jeg skal sove funker den ikke. Så jeg må uansett gjøre noe med det jeg stresser over. Anonymkode: 869bf...840
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 Jeg har brukt det i 9-10 mnd, og for meg virker det. De første 6 mnd brukte jeg det hver natt, nå bruker jeg det bare innimellom. Jeg har fått det på resept, og da kan man få mer melatonin pr pille, så ville spurt legen om dette. Eneste ulempen er at jeg snorker av det. Det hjelper heller ikke dersom jeg våkner på natten. Anonymkode: 7c270...d83
Kate Upton Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 For meg (og gubben) som snur døgnet i hytt og pine, hjelper det ikke i det hele tatt. Da er det bedre med en orgasme. Jeg bruker sterke sovepiller, men bruker de ikke hver dag. Max et par dager i måneden.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Jeg har hatt alvorlige søvnproblemer i årevis, og gått mye på imovane og apodorm. Jeg prøvde melatonin for mange år siden, uten effekt i det hele tatt. For noen år siden prøvde jeg det på nytt (Circadin), tar det nå fast hver kveld og sover som en stein. Det er ikke avhengighetsskapende, og er bare tilføring av søvnhormon. Kan fungere veldig godt dersom du har en døgnrytmeforstyrrelse. Mange har også god effekt av å bruke lys om morgenen i tillegg. Husk at lys hemmer melatonin, så det er viktig at du legger deg i et mørkt rom og ikke bruker mobiltelefon (med blått lys-filter går det bra for mange) for å få full effekt. Anonymkode: ad6ef...787
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 Ja, det virker. Min datter som har bipolar sykdom, og ergo av og til er manisk, bruker melatonin. Hun har disse på resept, og de er 3 ganger sterkere enn de du kjøper reseptfritt. Til og med meg som har slitt med mye søvnvansker og har brukt imovane, har effekt av disse. Snakk med legen din, og få disse på resept med litt mer styrke. Anonymkode: 440a0...64c
tdm900 Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 Kate Upton skrev (21 minutter siden): For meg (og gubben) som snur døgnet i hytt og pine, hjelper det ikke i det hele tatt. Da er det bedre med en orgasme. Jeg bruker sterke sovepiller, men bruker de ikke hver dag. Max et par dager i måneden. Kan ikke orgasme betraktes som naturmedisin?🤔 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 Jeg har veldig god effekt av melatonin, men liker best spray eller dråper. Anonymkode: 4aef7...a8a
jaeols Skrevet 11. september 2022 Forfatter #20 Skrevet 11. september 2022 Kate Upton skrev (1 time siden): For meg (og gubben) som snur døgnet i hytt og pine, hjelper det ikke i det hele tatt. Da er det bedre med en orgasme. Jeg bruker sterke sovepiller, men bruker de ikke hver dag. Max et par dager i måneden. Dette er bare sprøyt! Prøv heller en joggetur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå