Gå til innhold

Noen som har studert medievitenskap ved NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne å studere til neste år, og vurderer medievitenskap ved NTNU i Trondheim. Jeg har derfor noen spørsmål:

1. Var det vanskelig å få jobb etter studiet? (Jeg er åpen for å gå videre til master også)

2. Hva jobber du som i dag?

3. Hvordan var oppbygningen på studiet? Var det mye fleksibelt eller mange obligatoriske forelesninger. Hvis jeg velger å studere i Trondheim kommer jeg til å ha lang reisevei hjem, og da tenker jeg det er fint om man har mulighet til å reise feks torsdag formiddag i stedet for fredag ettermiddag😅

Håper noen har noen svar😊

Anonymkode: bb6df...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg studerte medievitenskap i Trondheim. 

1 og 2. Jeg tok bachelor i medievitenskap, og master i digital arkivering i utlandet. Jobber i dag 50% i museum og 50% med arkivere digitale filer. Basert på mine venner, valgte så og si alle en form for videreutdanning. Med bachelor kun i bunn tror jeg du ligger litt tynt. Derimot hjelpe det om du har andre kvalifikasjoner - som f.eks skriving. Det er en perfekt mulighet til å bli aktiv i studentmediene i Trondheim om du vil videreføre dine evner i skriving, video, radio osv.
Mange tok master Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi på NTNU etterpå, og har endt opp som kommunikasjonsrådgiver i dag. Andre tok master i Oslo og utlandet, og jobber i dag innenfor teknologi, markedsføring, mediebransjen. Er også en del som tok en ny bachelor og har endt opp i utdanningssektor, bibliotek osv. Vil derimot advare at du får nok ikke jobb med det første, men antar at de fleste fikk jobb innen ett år. 

2. Om jeg husker riktig var det ikke ett eneste obligatoriske forelesning? Var noen arbeidskrav som måtte presenteres en eller to ganger i semester. Veldig mye fleksibelt, men var mye pensum - så du må være forberedt på å arbeide selvstendig. Bruk forelesningen og seminarene. 

Ellers vil jeg si at jeg anbefaler medievitenskap og studentmiljø i Trondheim. Bli med i studentmediene, veldig bra å ha på CV og du utfører arbeide ditt i praksis. 

Sier igjen: det kan være vanskelig å få jobb etter kun en bachelor i medievitenskap, du må nok enten ta en master, eller andre fag. Selv om du gjør det, kan det fortsatt være vanskelig å få jobb. Det er stort bonus om du er interessert og har praksis erfaring fra forskjellige felt : som f.eks skriving, foto, video, koding, osv. Ingen kommer til å ansette deg bare fordi du har en bachelor i medievitenskap. Det må kanskje bli noen internships. Når det er sagt - det er også gøy! Om du ser på dette som en mulighet for å utforske andre fagfelt og forskjellig bedrifter - så kan dette være et spennende studie og arbeidsliv i vente. 

PS: er noen år siden jeg gikk medievitenskap, kan være studie har forandret seg, men tviler på at det har vært så drastiske endringer. 

Anonymkode: 54bf7...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som fullførte master i Medievitanskap for 15 år siden, det er veldig lenge siden. Men han fikk ikke relevant jobb selv med svært gode karakterer og endte med å ta ny utdannelse etterpå. 

Anonymkode: 40db6...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Ett år etterpå her, men dersom du vurderer medievitenskap kan jeg anbefale det dersom du interesserer deg for medier, samfunn og liker å skrive! Jeg har studert det, og trivdes veldig godt på studiet, samt fikk venner for livet. Som flere nevner her, er dessverre ikke medievitenskap en bachelorgrad du bør ta dersom du ønsker å komme raskt ut i relevant jobb.. du må nok belage deg på å ta master eller ny bachelorgrad. Selv har jeg begynt på ny bachelorgrad på BI da jeg ikke følte meg klar for master. Så finnes jo mange muligheter, og kjenner selv ikke på stresset om å starte "voksenlivet", så jeg nyter heller studentlivet og dets goder (mye frihet, spesielt på medievitenskap. Ingenting obligatorisk utenom exphil, hvertfall var det sånn når jeg studerte der. Var heller ikke forelesninger eller seminarer hver dag). Mye pensum ja, men vi hadde flere hjemmeeksamener, så da får du brukt både pensum og kunnskap i egne tekster, og slipper å sitte å nipugge før en skoleeksamen. Bra linjeforening er det også!

Vil som noen andre her anebefalte, få deg verv! Gjerne noe relevant med medier, markedsføring, kommunikasjon eller journalistikk/foto o.l. Finnes flere relevante og bra verv i både linjeforeningen og via Studentmediene eller Markedsføringsgjengen på Samfundet.

Tror du vil trives dersom du har søkt medievitenskap. Tross av at det er vanskelig å få jobb etter endt bachelorgrad, angrer jeg ikke på at jeg har studert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...