Gå til innhold

Tips til bra bøker som ikke er krim?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å lese krim, og leser mest av det. 

Men når mannen er på jobb 3 uker i strekk, og jeg er alene hjemme, er jeg husredd og blir rett og slett redd av å lese krimbøker. 

Så jeg må finne noe annet å lese når jeg er alene. Har dere noen tips? 

Har faktisk ikke lest noe annet enn krim, og det er jo en viss spenning hele veien som holder interessen oppe. Er redd denne interessen ikke er tilstede når den ikke inneholder spenningsmomentet. Men jeg må jo prøve! Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: d1110...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser aldri krim:)  vel:  Isabel Allende, Dostovjeskji, Hamsund, Sigrid Undset, Bjørneboe, Umberto Eco, Kolbjørn Brekstad, Gabriel García Márquez., Herbjørg Wassmo, Kerstin Ekman.

Anonymkode: e652b...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Shantaram" og "Geisha" er engasjerende og spennende uten å være krim. Geisha er en bok som er bygget på samtaler med en ekte geisha fra Japan som har flyttet til USA, og Shantaram er skrevet av en mann som flyktet fra fengsel i Australia og slo seg til i slummen i Bombay. 
Er det ingenting annet du liker å lese? Noe tema du interesserer deg for? Jeg har ikke vært den typiske "litteratur-leseren" pga konsentrasjonsproblemer eller jeg klarer ikke interessere meg for det, men lest mye likevel innenfor temaer som interesserer meg, som spirituelle ting og menneskers livsreiser. Kan nevne:

Hvis dette er et menneske - Primo Levi (beretning fra konsentrasjonsleir)
Dette blendende fravær av lys - Tahar Ben Jelloun (historien til en som ble kastet i et ulevelig fangehull et sted i verden, jeg husker ikke hvor nå. Han hadde en slags spirituell transformasjon der, og føler det som han har levd tre liv. Ett før fangehulet, ett i fangehullet og ett etterpå)
Døden ga meg livet - Anita Moorjani (hun får kreft, har en nær døden opplevelse, og endrer helt måten å leve livet sitt på etterpå)
Sjelereiser - Michael Newton (psykolog som brukte hypnose i terapi, begynte hypnotisere pasientene sine også tilbake til tidligere liv, og så til livet mellom livene, som er veldig spennende)
Ringenes Herre-trilogien - JRR Tolkien
Dannion Brinkley - Reddet av lyset (nær-døden-opplevelse)
Pappillon - Henri Charriere (flukt fra Alcatraz, skal være sann historie)

Kristin Lavransdatter - Sigrid Undset

"Forbrytelse og Straff" klarte jeg å lese av Dostojevski, og elsket den. Men "Idioten" hadde rett og slett for mange navn, og tre ulike utgaver av de navnene også, så det gikk ikke. Det er synd, for det er en grunn til at Dostojevski er en av de store.

Jeg liker godt biografier/memoirer også. Har lest "Det vil helst gå godt" av Max Manus, memoirene til Ivar Lo Johansson, biografien om Tor Johnnson, som skrev fantastiske dikt som har blitt helt glemt i litteraturen.

Dessverre tok biblioteket biografiene og memoirene bort fra egen kategori og inn i faglitteraturen, så man må lete på fag for å finne dem nå. Forferdelig irriterende.

Har også lest HELE Sagaen om Isfolket for mange år siden. 

Anonymkode: 94980...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg og elsker Krim, men har også andre bøker i bokhylla som f.eks

Bienes hemmelig liv

Handlingen er satt til 1960-årenes USA, hvor raseskille og likestillingskampen er viktige elementer. Hovedpersonen er 14-årige Lily, som bor sammen faren, som mishandler henne, og den svarte barnepiken Rosaleen. Lily kaller faren sin bare for T. Ray. Moren døde da hun var 4, og Lily har siden levd i tro på at hun tok livet av mennesket som betydde mest for henne. Da Rosaleen får problemer med politiet, rømmer de sammen, og kommer til en biefarm, eid av søstrene May, June og August. Hos dem blomstrer Lily, og samtidig finner hun ut mer om morens fortid.

Det meste av paulo coelho (noen elsker han, noen hater bøkene hans, hvilken kategori du befinner deg i vet jeg jo ikke men om du finner ut at du liker han som forfatter så kommer du virkelig til å like bøkene hans)  som f.eks  Veronica vil dø

i Veronika vil dø berører Paulo Coelho kanskje det vanskeligste av alle temaer: døden. Likevel lykkes det ham å gjennomsyre teksten med varme, optimisme og livsvilje. Om morgenen 11. november 1997 bestemmer Veronika seg for å dø. Hun er ung og vakker, har venner og beundrere, fast jobb og en familie som er glad i henne. Likevel er hun ikke lykkelig. Hun tar en overdose sovetabletter, bare for å våkne litt senere på et sykehus. Selv om hun er i live, er hjertet hennes så skadet at hun bare har noen dager igjen å leve. Stilt overfor døden setter Veronika spørsmåltegn ved alt hun tidligere har ment om livet, og innser samtidig at hvert øyeblikk vi lever, er et bevisst valg mellom liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bok som jeg gjerne anbefaler, men som handler om noe helt annet enn det man vanligvis ser anbefalt i slike tråder. Den handler om neandertal-menneskets historie, flettet sammen med vår evolusjon og utvikling fra hundretusener av år tilbake. Den er bare så utrolig interessant og fascinerende!

Den heter Neandertal - folket som forsvant av Erik Tunstad og Vibeke Riiser-Larsen.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Pappilion av Henri Charriere handler ikke om flukten fra Alcatraz, men om flukten fra Djevleøya som ligger i Fransk Guyana

Nå fikk jeg lyst til å lese den på nytt. Skikkelig pageturner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste boka jeg har lest de siste månedene er «Korsvegen» av Jonathan Franzen. Han er så flink til å skrive om livet under overflaten i en familie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Pappilion av Henri Charriere handler ikke om flukten fra Alcatraz, men om flukten fra Djevleøya som ligger i Fransk Guyana

Haha, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (12 minutter siden):

Nå fikk jeg lyst til å lese den på nytt. Skikkelig pageturner. 

Det er den. Tror du den er sann? Jeg kan ikke tenke meg at den boka ikke er sann, hvordan ellers skulle Charriere klare å skrive dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er den. Tror du den er sann? Jeg kan ikke tenke meg at den boka ikke er sann, hvordan ellers skulle Charriere klare å skrive dette..

Den er sann. Han satt fengslet fra 1931-1945. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen forslag til bøker jeg synes er spennende, men som ikke er krim. Bøkene er spennende fordi man blir engasjert i personene og lurer på hvordan det kommer til å gå med dem, i stedet for at man lurer på hvem som er den skyldige. Bare et bittelite utvalg av bøker jeg har lest den siste tiden, forskjellige både i handling og tematikk.

- Fordi overlevelse ikke er nok: Emily St. John Mandel

- Den underjordiske jernbanen: Colson Whitehead

- Undrenes år: Geraldine Brooks

- Gå aldri fra meg: Kazuo Ishiguro

- Som pesten: Hanne-Vibeke Holst

- Enheten: Ninni Holmqvist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetle Lid Larssen har noen gode bøker. Jeg likte "2", "Kjærlighet før øya synker" og "1001 Natt" 

1001 Natt handler om en nordmann og en danske som ble tatt som slaver i Nord-Afrika på 1700-tallet. Boka er basert på en historie som viser at slaveri var vanlig i Afrika på den tiden. Afrikanere tok både vestlige og andre Afrikanere til slaver innad i Afrika, jeg visste ikke dette før jeg leste boka.

Her er en artikkel om det. Nordafrikanere skal ha tatt over en million slaver fra Europeiske land fra 15- til 1800-tallet: 
https://www.theguardian.com/guardianweekly/story/0,12674,1171347,00.html

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg elsker å lese krim, og leser mest av det. 

Men når mannen er på jobb 3 uker i strekk, og jeg er alene hjemme, er jeg husredd og blir rett og slett redd av å lese krimbøker. 

Så jeg må finne noe annet å lese når jeg er alene. Har dere noen tips? 

Har faktisk ikke lest noe annet enn krim, og det er jo en viss spenning hele veien som holder interessen oppe. Er redd denne interessen ikke er tilstede når den ikke inneholder spenningsmomentet. Men jeg må jo prøve! Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: d1110...2ec

Innsirkling av Carl Frode Tiller. Han skriv veldig bra - anbefalar bøkene hans,

Anonymkode: 87eba...536

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...