AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 En venninne av meg titter på dette huset (https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=263022819) og har spurt hva jeg syns 😅 Jeg ser at det er et hus på tvangssalg- jeg kunne sikkert googlet og lest meg opp- men kan noen forklare meg enkelt hva det egentlig innebærer? Og til å være tvangssalg er ikke prisen ganske drøy? Er ikke selv fra området, men ser jo ut som det er ganske mye som må gjøres i det huset. Man blir sikkert litt "lurt" av bildene med tanke på at det ikke ser ut som det er gjort så stor innsats for å kjøre huset klart til salg men allikevel.. Anonymkode: b1202...36b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 Kjipt hus. Men hvor står det at det er tvangssalg? Anonymkode: 61eaa...975 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjipt hus. Men hvor står det at det er tvangssalg? Anonymkode: 61eaa...975 Står i salgsoppgaven. Anonymkode: 0880b...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Det er jo veldig usikkert å kjøpe bolig på tvangssalg, det er andre vilkår som gjelder. Ikke alle banker gir lån til boliger på tvangssalg heller. Be henne sette seg godt inn i bakdelene ved tvangssalg her. Anonymkode: 89088...827 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 *haff* har hun lest rapport fra takstmann? Der er det mye å gjøre, den har vel ikke blitt vedlikeholdt på nesten 40 år. Prisantydning er en million over hva takstmann setter som markedsverdi. Har hun råd med kjøpe den, få satt den i stand så er det jo fritt fram. Men de som bor der kan sette seg på bakbeina, nekte å flytte, i verste fall. Som nevnt over her så gjelder helt andre vilkår. Hun har ingen klagerett f.eks. Ikke alle banker gir lån til det. Anonymkode: 20b1a...f0d 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 Mye å gjøre her, da. Synes ikke dette er et kupp. Anonymkode: 4827c...708
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Når du kjøper på tvangssalg har du utvidet undersøkelsesplikt og du kjøper eiendommen som den er. Ofte inkludert rot og løsøre, og må selv rydde og vaske ut. Det er retten som avgjør om et bud skal aksepteres men i motsetning til vanlig budrunde skal budene stå i seks uker. Og det er lenge å vente før du vet om du hadde høyest bud eller ikke. Og budet er bindende i hele perioden. Det man og bør tenke på er at ved tvangssalg så har sannsynligvis eier ikke hatt økonomi til å vedlikeholde eiendommen på flere år. Det påvirker fort tilstanden og øker risiko for skjulte feil med grunnen, kledning, drenering, rør, elektro + +. Og dette sliter man med å klage på i ettertid og må ta hele kostnaden selv. I tillegg er det ikke sikkert banken gir lån til kjøp av tvangssolgt bolig heller. Økt risiko for de og tross alt. Å kjøpe bolig på tvangssalg er ikke en quick fix for å komme inn på boligmarkedet. Man skal vite hva man gjør og man skal ha økonomi til å takle risikoen. Ellers risikerer man fort å stå der selv når boligen skal tvangsselges. 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En venninne av meg titter på dette huset (https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=263022819) og har spurt hva jeg syns 😅 Jeg ser at det er et hus på tvangssalg- jeg kunne sikkert googlet og lest meg opp- men kan noen forklare meg enkelt hva det egentlig innebærer? Og til å være tvangssalg er ikke prisen ganske drøy? Er ikke selv fra området, men ser jo ut som det er ganske mye som må gjøres i det huset. Man blir sikkert litt "lurt" av bildene med tanke på at det ikke ser ut som det er gjort så stor innsats for å kjøre huset klart til salg men allikevel.. Anonymkode: b1202...36b Det er ikke noe videre problem å kjøpe hus på tvangssalg. Din venninne må kontakte megler og be om at huset blir åpnet en dag for full gjennomgang. Så må hun ringe en uavhengig ekspert og få hen til å gå gjennom huset fra topp til bunn. Sjekke om dreneringen er gått heden, om konstruksjonen har skader, om det er mugg eller fuktskader, om taket er utgått, etc etc. Så gir hun et bud hun synes er fair etter utbedringene som må gjøres. Prisantydning er det bare å gi blanke i. Enten kjøper noen det dyrt, eller så blir de desperate og senker prisen. Uansett bare å forsøke. Anonymkode: b96fc...297 1
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke noe videre problem å kjøpe hus på tvangssalg. Din venninne må kontakte megler og be om at huset blir åpnet en dag for full gjennomgang. Så må hun ringe en uavhengig ekspert og få hen til å gå gjennom huset fra topp til bunn. Sjekke om dreneringen er gått heden, om konstruksjonen har skader, om det er mugg eller fuktskader, om taket er utgått, etc etc. Så gir hun et bud hun synes er fair etter utbedringene som må gjøres. Prisantydning er det bare å gi blanke i. Enten kjøper noen det dyrt, eller så blir de desperate og senker prisen. Uansett bare å forsøke. Anonymkode: b96fc...297 Om du mener «de» som i huseier så har de ikke noe med salget eller budaksept å gjøre lenger. Det er opp til tingretten. Og budet er bundet i seks uker fra det blir gitt.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): *haff* har hun lest rapport fra takstmann? Der er det mye å gjøre, den har vel ikke blitt vedlikeholdt på nesten 40 år. Prisantydning er en million over hva takstmann setter som markedsverdi. Har hun råd med kjøpe den, få satt den i stand så er det jo fritt fram. Men de som bor der kan sette seg på bakbeina, nekte å flytte, i verste fall. Som nevnt over her så gjelder helt andre vilkår. Hun har ingen klagerett f.eks. Ikke alle banker gir lån til det. Anonymkode: 20b1a...f0d Takst og verdi henger nødvendigvis ikke sammen. Man skal bo i et billig område om det er tilfelle. Anonymkode: cb4e2...441
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): *haff* har hun lest rapport fra takstmann? Der er det mye å gjøre, den har vel ikke blitt vedlikeholdt på nesten 40 år. Prisantydning er en million over hva takstmann setter som markedsverdi. Har hun råd med kjøpe den, få satt den i stand så er det jo fritt fram. Men de som bor der kan sette seg på bakbeina, nekte å flytte, i verste fall. Som nevnt over her så gjelder helt andre vilkår. Hun har ingen klagerett f.eks. Ikke alle banker gir lån til det. Anonymkode: 20b1a...f0d hvorfor skal noen som bodde der tidligere forsøke å sette seg på bakbeina?? det burde jo selvfølgelig være i tidligere eiers interesse å få solgt hele sulamitten så raskt som overhodet mulig, og helst få mest mulig penger igjen for eiendommen deres. Hvis dette aldri skjer, så kan de vel se ekstremt langt etter å få igjen noe særlig penger for dette, som dem kan bruke til å betlae ned på gjeld eller what ever. Anonymkode: be1ec...b3f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): hvorfor skal noen som bodde der tidligere forsøke å sette seg på bakbeina?? det burde jo selvfølgelig være i tidligere eiers interesse å få solgt hele sulamitten så raskt som overhodet mulig, og helst få mest mulig penger igjen for eiendommen deres. Hvis dette aldri skjer, så kan de vel se ekstremt langt etter å få igjen noe særlig penger for dette, som dem kan bruke til å betlae ned på gjeld eller what ever. Anonymkode: be1ec...b3f Er i samme situasjon der eksen nekter å selge felles hus, så jeg har begjært tvangs oppløsning av sameiet. Det er ikke helt det samme som der et hus selges pga de som eier ikke har økonomien i orden... Anonymkode: eb048...2b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): hvorfor skal noen som bodde der tidligere forsøke å sette seg på bakbeina?? det burde jo selvfølgelig være i tidligere eiers interesse å få solgt hele sulamitten så raskt som overhodet mulig, og helst få mest mulig penger igjen for eiendommen deres. Hvis dette aldri skjer, så kan de vel se ekstremt langt etter å få igjen noe særlig penger for dette, som dem kan bruke til å betlae ned på gjeld eller what ever. Anonymkode: be1ec...b3f Pengene går rett til banken, de kan ikke «bruke» dem til noe. Ofte er det mindre verdier i boligen enn det er gjeld, og forholdene er vanskelige. Det er derfor det ofte er helt kaotisk i disse husene og ikke ordnet til bildetaking eller visning i det hele tatt, eier har ingen interesse av å selge. Det er også derfor man kan få store problemer i ettertid, med folk som nekter å flytte ut, trasher boligen før overtakelse, lar det være igjen masse søppel etc. Anonymkode: b10b1...64c 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 At huset er på tvangssalg betyr ikke at det skal selges billigere enn markedsverdi om de kan få markedsverdi. Har vært på flere visninger på tvangssalg men besluttet å ikke kjøpe. Det verste er at om nåværende eier nekter å flytte ut så er det du som må ringe namsmannen å ordne utkastelse, ikke megler. Megler har ikke noe ansvar utover salget. Namsmannen kan bruke måneder på å kaste ut så man er ikke garantert å få flytte inn ved overtakelse. Har også hørt noen skrekkhistorier hvor den som blir kastet ut ødelegger rør og sånn eller ikke tar med seg tingene sine så man blir ansvarlig for å lagre sakene dems i en viss periode. Jeg kan tenke meg hvor fælt det er å bli kastet ut fra eget hjem pga gjeld så jeg har ikke hjerte til å være den som stjeler noen andres hjem heller Anonymkode: 4446a...a0a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 Hadde aldri kjøpt hus på tvangssalg dersom tidligere eier fremdeles bor der. Dette her er for dyrt og har en hel haug med ting som må fikses. Ingen vedlikehold på mange år. Anonymkode: 603e5...a58 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Mulig å selge en del av tomta? Dette blir fort dyrt. Vi kjøpte enebolig i 99 med oppgradering behov. Oppussing alene kom på 2.4mill, og det er før alle priser gikk til himmels. Hun kan fint legge på 2 mill på ett annet hus i bra stand, kommer billigere unna med det. Anonymkode: da5b0...e87 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jo veldig usikkert å kjøpe bolig på tvangssalg, det er andre vilkår som gjelder. Ikke alle banker gir lån til boliger på tvangssalg heller. Be henne sette seg godt inn i bakdelene ved tvangssalg her. Anonymkode: 89088...827 Ulempene. Anonymkode: 45b79...162 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 Det er flere utleggsforretninger på denne eiendommen. Og det har vært besluttet tvangssalg tre ganger tidligere. Anonymkode: 45b79...162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå