AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #81 Del Skrevet 11. september 2022 Hvis du er norsk burde du vurdere å flytte til Finnmark. Der er det veldig lett å få seg jobb for de som snakker norsk. Sykehjemmene og barnehagene ansetter folk som ikke snakker et kvekk norsk. Og strømmen er billig. NAV kan bistå med flytting. Og hvis du må begynne som ringevikar, så kan NAV spe på lønna. Anonymkode: 3771f...45e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 11. september 2022 #82 Del Skrevet 11. september 2022 Arbeidstrening uten lønn er enten en vei inn i arbeidslivet eller ei felle. Mange bedrifter misbruker ordningen for å få gratis arbeidskraft og ansetter ikke. Er man så uheldig å havne der så kaster man bort tid man skulle brukt til å videreutdanne seg eller søke jobb. Man bør ikke jobbe gratis dersom det ikke gir mulighet for å få en jobb man kan trives med. En som går på fattige stønader kan ikke sløse bort arbeidstiden på ufruktbar praksisplass. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #83 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Norge har man krav på tak over hodet, betalt av staten om man ikke jobber. Anonymkode: f0e2f...f87 Ja, og de som som da gjør et aktivt valg om å ikke jobbe for å ikke være "slave av staten", må da godta at de må leve på minstesats. Statlige stønader kommer ikke fra en evigvarende magisk kilde som aldri går tom (eller en datamaskin), men i stor grad fra skatter og avgifter som vi alle må bidra med dersom staten fortsatt skal ha en mulighet til å hjelpe også de som ikke vil jobbe, men ikke har egne midler. Anonymkode: d4ae9...758 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #84 Del Skrevet 11. september 2022 Jeg har vært der selv når jeg var på AAP. Var noen år jeg følte jeg jobba rævva av meg gratis. Jeg gjorde alt for å bli fast ansatt, men dessverre så sender de deg ofte til bedrifter som liker å utnytter folk. Jeg vil anbefale deg å velge et sted selv, det trenger ikke være butikk, men noe du kan trives med som ikke krever utdanning du ikke har. Om du skjønner at folk ikke vil ansette deg, så bytt jobb. Det blir lettere etter hvert, det kan jeg si. Det er mye lettere for meg nå å få jobb enn det var og jobb er noe som gir livet mitt mening, og jeg elsker på tjene egne penger! Vil bare si at jeg tror det kommer til å gå seg til for deg også. Når du har fått litt praksis på CVen så søk ordentlige jobber. Bruk kontakter, og ikke gi deg! 😊 Anonymkode: 78b8c...fe3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #85 Del Skrevet 11. september 2022 Søk jobb da. Så får du lønn for jobben du gjør. Eller fungerer du ikke i jobb, og derfor må være der "gratis" fordi du egentlig ikke gjør en god jobb? Om du gjør en god jobb så bør du heller søke jobb og få vanlig lønn for det, istedenfor kun trygdelønn Anonymkode: 2dbf8...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #86 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fortsatt maser alle robotene her som utdanning og jobb, eneste som finnes i verden. Hva med friheten? Å leve! Anonymkode: f0e2f...f87 Du ser jo hvor godt ts trives med denne "friheten"... Anonymkode: 603a5...238 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #87 Del Skrevet 11. september 2022 I Grosny skrev (25 minutter siden): Arbeidstrening uten lønn er enten en vei inn i arbeidslivet eller ei felle. Mange bedrifter misbruker ordningen for å få gratis arbeidskraft og ansetter ikke. Er man så uheldig å havne der så kaster man bort tid man skulle brukt til å videreutdanne seg eller søke jobb. Man bør ikke jobbe gratis dersom det ikke gir mulighet for å få en jobb man kan trives med. En som går på fattige stønader kan ikke sløse bort arbeidstiden på ufruktbar praksisplass. Helt enig, og jeg kjenner til flere som har gått på dette i årevis, men ordinær jobb har det ikke blitt. Og mange av svarene TS får her inne er i typisk beste KG stil, gjerne nedlatende svar om å klare seg selv. Det er ikke det man trenger når man er langt nede. Til TS vil jeg nok heller anbefale å få fullført VGS. Uten er det vanskelig å få jobb, og det er flere dører som åpner seg hvis man gjør det, enten det gjelder fagbrev eller høyere utdanning. Det er også enkelte yrker man fortsatt kan få med ordinær, studieforberedende VGS, men som nok ikke er aktuelt dersom man kun har ungdomsskole. Derfor er første bud å få på plass utdanning, og jeg kan ikke forstå at NAV ikke har mer fokus på dette! TS, hør med NAV om voksenopplæring i VGS, det er fylkeskommunene som skal ha ansvar for det. Om NAV ikke er villige til å hjelpe deg med det, så ville jeg ta kontakt med fylkeskommunen. Det er også enkelte låneordninger for voksne som tar VGS gjennom lånekassen: Videregående opplæring for voksne (lanekassen.no) Anonymkode: 5fefc...6c8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 11. september 2022 #88 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Helt enig, og jeg kjenner til flere som har gått på dette i årevis, men ordinær jobb har det ikke blitt. Og mange av svarene TS får her inne er i typisk beste KG stil, gjerne nedlatende svar om å klare seg selv. Det er ikke det man trenger når man er langt nede. Til TS vil jeg nok heller anbefale å få fullført VGS. Uten er det vanskelig å få jobb, og det er flere dører som åpner seg hvis man gjør det, enten det gjelder fagbrev eller høyere utdanning. Det er også enkelte yrker man fortsatt kan få med ordinær, studieforberedende VGS, men som nok ikke er aktuelt dersom man kun har ungdomsskole. Derfor er første bud å få på plass utdanning, og jeg kan ikke forstå at NAV ikke har mer fokus på dette! TS, hør med NAV om voksenopplæring i VGS, det er fylkeskommunene som skal ha ansvar for det. Om NAV ikke er villige til å hjelpe deg med det, så ville jeg ta kontakt med fylkeskommunen. Det er også enkelte låneordninger for voksne som tar VGS gjennom lånekassen: Videregående opplæring for voksne (lanekassen.no) Anonymkode: 5fefc...6c8 Jeg kan ikke få fullrost disse flinke damene som satt på fylkesopplæringskontoret i Akershus. ❤️ Snakk med slike rådgivere! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #89 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei, det er ikke lønnen for arbeidet man utfører. Betaling man får fra nav uavhengig av om man jobber eller ikke er selvsagt ikke lønn for arbeidet man utfører for arbeidsgiver. Om arbeidsgiveren din hadde sluttet å betale deg og sagt du kan gå på nav mens du fortsetter å jobbe så hadde du aldri sagt: null stress, da får jeg jo fortsatt lønn. Anonymkode: ea45f...9d7 Helt enig. Da hadde nok pipa fått en annen lyd. Ekstremt umotiverende å jobbe gratis for folk, har selv vært der at nav sendte meg rundt og fikk bare takk for innsatsen, aldri tilbud om jobb gitt. Og kjenner flere dette skjer med. Anonymkode: 3b2fe...673 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #90 Del Skrevet 11. september 2022 I Grosny skrev (3 timer siden): Arbeidstrening uten lønn er enten en vei inn i arbeidslivet eller ei felle. Mange bedrifter misbruker ordningen for å få gratis arbeidskraft og ansetter ikke. Er man så uheldig å havne der så kaster man bort tid man skulle brukt til å videreutdanne seg eller søke jobb. Man bør ikke jobbe gratis dersom det ikke gir mulighet for å få en jobb man kan trives med. En som går på fattige stønader kan ikke sløse bort arbeidstiden på ufruktbar praksisplass. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig. Da hadde nok pipa fått en annen lyd. Ekstremt umotiverende å jobbe gratis for folk, har selv vært der at nav sendte meg rundt og fikk bare takk for innsatsen, aldri tilbud om jobb gitt. Og kjenner flere dette skjer med. Anonymkode: 3b2fe...673 Dessverre helt vanlig, norgesgruppen med kiwi/meny etc lever av dette. En tragedie!! Folk utnyttes så JÆVLIG. Anonymkode: f0e2f...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #91 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dessverre helt vanlig, norgesgruppen med kiwi/meny etc lever av dette. En tragedie!! Folk utnyttes så JÆVLIG. Anonymkode: f0e2f...f87 Men, vet ikke folk her inne at mange bedrifter blir oppringt av nav for å ta i mot folk i slike arbeidstiltak? Mange sier ja for å være greie, men har ikke økonomi til å ansette flere og er tydelig med det til nav i utgangspunktet. Noen har mulighet til å ansette etterpå, noen er villig til å ha de på prøve for å se først mens noen da som sagt bare gjør det for å hjelpe (og ja da får de også gratis arbeidskraft, men jeg kan love dere at svært mange som kommer via nav tiltak gir merarbeid fremfor hjelp!). Da er jo ikke det noe å være sure for.. Anonymkode: b537d...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #92 Del Skrevet 11. september 2022 Start på utdanning! Når du er over 30 år så får du også 2 år med ekstralån. Dvs ca 16-20.000 i måneden totalt. (husker ikke helt) Når du kommer deg i utdanning kan du lettere styre ting selv. Bli ferdig med Nav. De ødelegger deg ❤️ Anonymkode: f3f8d...8de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. september 2022 #93 Del Skrevet 11. september 2022 On 9/10/2022 at 2:34 AM, AnonymBruker said: 2Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg Anonymkode: 7f79d...559 "Fanget av NAV", det tror jeg ikke noe på. Du kan fritt velge å leve livet ditt slik du ønsker. Om du ikke vil ha hjelp fra NAV kan du velge å klare deg uten hjelp, enten med veldig begrenset støtte eller med å skaffe deg den jobben du ønsker. Du skriver et annet sted at du "ble tvunget til å avslutte VGS", hva har hindret deg fra å ta opp igjen og fortsette på den utdannelsen du ønsker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #94 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): God opplæring...? Så du mener at de bekoster førerkort kl CE, samt kurs i yrkessjåførkompetanse? Det beløper seg til 150000,- og oppover. Så det er jo svært generøst og noe jeg egentlig ikke tror på. Eller hva mener du med opplæring? Anonymkode: 6bd2b...512 Det stod så. De tok inn folk uten bakgrunn og som aldri hadde sittet i en lastebil. Dvs at de ikke har lappen. Anonymkode: 5cc16...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #95 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dessverre helt vanlig, norgesgruppen med kiwi/meny etc lever av dette. En tragedie!! Folk utnyttes så JÆVLIG. Anonymkode: f0e2f...f87 Matbutikkene har ingen planer om å ansette nei. Ironisk nok er eiere av dagligvarekjedene de rikeste. Onkel skrue Anonymkode: 5cc16...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #96 Del Skrevet 11. september 2022 Jeg trodde først du var tidlig i 20-årene ut fra det du skrev, men så så jeg at du er 36! Du kan ikke basere deg på at tiltak skal gi deg jobb, dessverre er det altfor mange skruppelløse arbeidsgivere der ute som utnytter arbeidstreningsordningen. Du må ta kontrollen selv. NAV vil IKKE skaffe deg en jobb, DU må skaffe deg SELV en jobb. Søk, på alt. Du MÅ være villig til å flytte på deg. Du kan ikke regne med å få en full, fast stilling i fanget. Det er helt vanlig å gå veien via vikariat, sommerjobb, deltid, ringevikar. Du kan jobbe på sykehjem, på bensinstasjon, hvor som helst. Det er stort behov for arbeidskraft. Men ingen vil ordne det for deg, DU må gjøre det. Du kan også ta utdanning, som flere har skrevet tidligere. Fagbrev (et som gir jobb, ikke et hvilket som helst fagbrev), eller en bachelor som gir jobb, som sykepleie (dvs ikke en hvilken som helst bachelor). Men du må slutte å skylde på andre. Det gjør du konsekvent i denne tråden. Du skylder på NAV, på dårlige råd du fikk på videregående. Når du gjør det, setter du deg selv i en passiv offersituasjon. Kanskje fikk du dårlige råd for 10+ år siden, kanskje hørte du det du ville høre. So what? Du må se framover, ikke bakover. Det er gode sjanser for å få seg jobb akkurat nå, men du kan ikke være kresen. Anonymkode: 8c7bf...d2e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #97 Del Skrevet 11. september 2022 Når en skylder på alt og alle, så er det ofte en selv man bør titte nærmere på. Just saying. Anonymkode: aecad...4c2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 11. september 2022 #98 Del Skrevet 11. september 2022 Ville nok startet med å fullføre vgs. Det er jo minimum av hva arbeidsgivere krever. I tillegg vil du være i aktivitet og få mestringsfølelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #99 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): God opplæring...? Så du mener at de bekoster førerkort kl CE, samt kurs i yrkessjåførkompetanse? Det beløper seg til 150000,- og oppover. Så det er jo svært generøst og noe jeg egentlig ikke tror på. Eller hva mener du med opplæring? Anonymkode: 6bd2b...512 Ikke meg du spør, men jeg har sett at busselskap har vært så i beit for folk at de betaler busslappen for de som ønsker å jobbe der. Anonymkode: 60af8...36d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #100 Del Skrevet 11. september 2022 On 9/10/2022 at 9:43 PM, AnonymBruker said: Ja, det er selvsagt svært uvanlig. Men når det først har skjedd så er det jo ikke lenger bare å skaffe jobb selv. Det neppe lett å få jobb når man er 36 og aldri har jobbet. Da kommer man sist i køen blant jobbsøkere, spesielt når man heller ikke har noen utdanning. Anonymkode: 4912d...3b6 Ser fortsatt ut som om folk glemmer dette når de skriver at hun bare må "ta ansvar selv" og søke jobber. Men hvor mange her på forumet hadde ansatt en som er 36, aldri har jobbet og ikke har fullført videregående? Hun trenger hjelp med å komme i jobb. Hun må få NAV til å gi lønnstilskudd slik at hun både får en jobb som betaler lønn og at arbeidsgiveren faktisk er villig til å ansette henne. Anonymkode: 4912d...3b6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå