Gå til innhold

Høyintensitetstrening og stress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av dette.

Jeg trodde at trening var bra for stressmestring. Men så har jeg lest at for noen er det ikke bra for stressnivået å trene intensivt, for eksempel for kvinner med PCOS. At det frigjør mye kortisol eller noe. Men hvis man føler seg bra av f.eks intervalltrening, er det ikke bra?

Anonymkode: 1ea85...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må passe på mengden. Jeg har trent høyintensitet ca 45 minutter, tre ganger i uken, og det funket fint for meg :) prøv deg frem, du merker om det blir for mye. 

Anonymkode: c874e...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må passe på mengden. Jeg har trent høyintensitet ca 45 minutter, tre ganger i uken, og det funket fint for meg :) prøv deg frem, du merker om det blir for mye. 

Hvordan merker du det? At du er sliten og stressa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan merker du det? At du er sliten og stressa?

Jeg trente først fem ganger i uken, og følte meg rett og slett litt dårlig ja.

Men det er mange artikler på nett om akkurat dette, og hvor mye man bør trene 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, der kjenner jeg ikke til. Jeg har hatt høyt stressnivå over mange år og har nok dermed også hatt høyt kortisolnivå. Og for min del har hard trening vært mer nedbrytende enn oppbyggende. Akkurat nå tåler ikke kroppen min noe slags stresspåkjenning og det å trene høy intensitet gjør vondt verre. Rolig tur går bra. 

Anonymkode: 507a1...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Interessant, der kjenner jeg ikke til. Jeg har hatt høyt stressnivå over mange år og har nok dermed også hatt høyt kortisolnivå. Og for min del har hard trening vært mer nedbrytende enn oppbyggende. Akkurat nå tåler ikke kroppen min noe slags stresspåkjenning og det å trene høy intensitet gjør vondt verre. Rolig tur går bra. 

Anonymkode: 507a1...a31

Totalt motsatt erfaring. Jeg ble sykemeldt for noen år siden pga utbrenthet og konstant stressfølelse i kroppen. Trening har reddet meg (litt dramatisk sagt, men sånn føles det) på alle måter. Høypuls-trening er selvfølgelig intensivt for kroppen, men det er helt annerledes enn mental stressfølelse. Det er oppbyggende i lengden.

Det var overhodet ikke det i starten, men regelmessig trening over tid er bare positivt.

Det at jeg får utbytte av 30 km løping i uken, og 3 styrkeøkter i uken, og samtidig har nok overskudd til 100% jobb sier sitt. Fysisk: blodtrykket mitt da jeg var utbrent og inaktiv bortsett fra rolige gåturer var 160/100, nå er det 100/60 i hvile.

Anonymkode: 5b814...119

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg trente først fem ganger i uken, og følte meg rett og slett litt dårlig ja.

Men det er mange artikler på nett om akkurat dette, og hvor mye man bør trene 😊 

Takk, det var nyttig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...