Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske nyutdannet og ny i jobben og har startet innen administrasjonen i kommunen (8530 Rådgiver). Jeg lurer på hvordan man forhandler lønn i kommunen, da mener jeg at lønnen skal gå litt opp hvert år feks. I år startet jeg i jobben i mars. Alle fikk beskjed at årets lønnsforhandling vil bli utbetalt i september. Men min lønnslipp viser ingen endringer...

Ved lønnsforhandlinger vil det være tillitsvalgt i min fagforening som representerer meg eller hvordan fungerer det? Jeg vurderer å bytte fagforening for jeg tror jeg er den eneste som er medlem i hele kommunen, og da kommer jeg litt til kort...

Anonymkode: a75eb...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan være din egen tillitsvalgt. :)

Ellers kommer det veldig an på type stilling og hvilken organisasjon du er organisert i. Hos oss er forhandlingene for akademikerne nettopp i gang, så det blir ikke klart før i oktober-november. Andre var ferdig tidligere. 

Anbefaler deg å spørre noen som er tillitsvalgt og få litt info. Det er mye å sette seg inn i, men lurt å følge med. :)

Anonymkode: 6ba8d...ad2

Skrevet

Hos oss kan ingen som ikke er organisert forhandle sin egen lønn. 

Er du i kapittel 4 eller 5?

Jeg er i kapittel 5 og måtte sende inn kravet mitt for et par uker siden. Hos oss gjøres dette digitalt i lønnsforhandlingsportal. Nå er min fagforening igang med å forhandle med kommunen. Vi får ikke utbetalt lønnsøkning før i november, og da får vi fra 1.mai. 

Anonymkode: 589c7...dcf

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet jeg kan være min egen tillitsvalgt men det virker styr å forhandle min egen lønn? Enklere om noen andre som har en stor fagforening i kommunen som gjør det? Jeg har ikke behov for å være lojal til en spesifikk fagforening, så lenge jeg får litt bedre lønn hvert år. Derfor tenker jeg å bytte fagforening. Må vel bare snakke med de andre på jobb om hvilke de er medlem i. Men fagforeningen min er under akademikerne, er jo mulig det er noen som er tillitsvalgt hos dem. 

Jeg tenker jeg er kapittel 5 da jeg er inn under akademiker (har master) og er ansatt som rådgiver. 

Anonymkode: a75eb...4e1

• Nyttig 1
Skrevet

Du er i kapittel 5, ja. Hvis du er eneste i fagforeningen din, kan du inngå samarbeid med en eller flere andre fagforeninger. Hvis det er en fagforening med flere medlemmer du kan bytte til, hadde jeg gjort det.

Jeg er tillitsvalgt for min fagforening i en kommune. Vi sendte inn kravene på fredag, får første tilbud på onsdag og så er forhandlingene onsdagen etter. Vi får normalt første utbetaling og etterbetaling i november, men mulig det kommer tidligere nå som forhandlingene er flyttet litt. 

Anonymkode: a8907...dfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...