AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Del Skrevet 9. september 2022 Hva har du i? Melk, fløte, annet? Deler du blomkålen eller har du hele oppi? Tykk eller tynn suppe? Har du noe garnityr? Brød til? Andre tips for å få den skikkelig god? Anonymkode: 74ef1...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Del Skrevet 9. september 2022 Steker rødløk og hvitløk i olje. Har oppi fløte og vann og en hønsebuljongterning. Koker opp og deler blomkålen i biter og lar det koke ca 15 min. Jeg foretrekker å bruke stavmikser på hele suppa så den blir glatt, men litt tykk. Steker bacon som jeg har som garnityr. Og hvitløksbaguetter ved siden av! Anonymkode: 724ff...c46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. september 2022 #3 Del Skrevet 9. september 2022 Jeg baker blomkålen i ovnen før, det gir mye bedre smak på suppen. Så freser jeg løk og hvitløk og har i kraft/fond før jeg har i blomkålen. Lar det koke litt og kjører glatt med stavmikser. Har i litt fløte, salt og pepper. Stekt bacon og stekte blomkålbuketter som garnityr, og godt brød til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. september 2022 #4 Del Skrevet 9. september 2022 Jeg er så "gammeldags" at jeg deler blomkplen i buketter og koker den. Så lager jeg jevning av mel og smør, sper med kokevannet, har i en hønsebuljongterning og smaker til med salt, pepper og muskat. Gjerne rundstykker ved siden av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 Bruker Toro-pose. Bruker istedet for oppskriften på pakken 4 dl helmelk, 5 dl vann. Riiiikelig med salt og pepper (6-7 drag med saltkverna, 20-30 med pepperkværna). Koker opp, tilsetter blomkålbuketter og lar de koke seg møre i suppen i ca 15-20 min. Bedre og raskere suppe får jeg ikke. Har prøvd maaange ulike oppskrifter. Felles for alle er at de er tungvindt, genererer et tonn oppvask og smaker generelt ikke særlig godt.Det enkle er ofte det beste. Anonymkode: d0bd4...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 10. september 2022 #6 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg deler blomkålen opp i grove biter og koker mør i vann med buljong. Lager jevning av smør og mel, sper med vannet som blomkålen er kokt i til passe tykk. Har i en pk. matfløte, smaker til med salt, pepper og evt. mer buljong. Har oppi blomkålen og trykker vispen igjen om blomkålen noen ganger slik at det ikke blir så grove biter. Bruker bacon og revet parmesan som garnityr. Serverer hvitløksbaguetter eller focaccia til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. september 2022 #7 Del Skrevet 10. september 2022 https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/blomkalsuppe/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg surrer purre i smør, tilsetter vann, grønnsaksbuljong og helmelk. Deler blomkålen i små buketter, koker til de er skikkelig møre, gnir de minste av dem mot kanten av kjelen med ei sleiv så de tykner suppa litt, rører inn litt kremost og krydrer med salt og pepper. Anonymkode: 83815...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Del Skrevet 10. september 2022 Steker sjalottløk i smør, har gjerne også oppi litt purre og blomkålsbuketter. Gir det et par minutter før jeg har over kraft. Gjerne kylling, men grønnsakskraft funker også. Når det er ferdig kokt, tar jeg gjerne av noen buketter. Om det er mye veske, for å dekke over all blomkålen, tar jeg gjerne av noe av væsken (men beholdet det for å kunne spe med). Bruker en stavmikser til å mose alt. Det blir fort en litt tykk purre. Har oppi mer kraft til ønsket konsistens. Kan finne på å ha oppi en liten fløteskvett, men det er ikke nødvendig om man ønsker en suppe med litt mindre kalorier. Serveres med blomkålsbuketter, og gjerne noe salt; stekt bacon eller chorizo jar jeg ofte brukt. Gjerne også noe brød. Alt etter hvor lite/mye kalorier jeg ønsker at måltidet skal ha 😅 Anonymkode: 81d8f...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 10. september 2022 #10 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg har løk eller løk og hvitløk, steker det, deler opp blomkålen i buketter, har oppi melk, kremfløte (matfløte må oppi tilslutt om man skal bruke det på grunn av lavere fettinnhold), vann, grønnsak- eller hønsebuljong. Så koker jeg det til blomkålen er mør og kjører alt sammen med en stavmikser. Smaker til med salt og pepper. Om suppen blir for tykk så har jeg oppi litt mer vann eller melk. Jeg har bacon eller chorizo som jeg steker til, og jeg synes egentlig det blir litt mye med brød til i tillegg, men man kan ha det også. Noen ganger har jeg også vårløk som jeg skjærer opp og strør over suppen. Av og til har jeg også ost, som cheddar eller noe sånt. Man kan også ta ut noen buketter med blomkål før en kjører det sammen med stavmikser for å ha når man serverer, men jeg gidder ikke det eller glemmer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryd30 Skrevet 11. september 2022 #11 Del Skrevet 11. september 2022 Koker opp blomkålbuketter i vann + salt, siler av vannet i en bolle. Lager så en jevning med margarin og mel, sper i blomkålvannet.. Lar den koke i 5 minutter og har i litt fløte, og smaker til med salt og pepper, og har oppi blomkålbitene ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Del Skrevet 11. september 2022 Løk og hvitløk oppi stor kasserolle m smør. En hel blomkål m blader kuttes i grove biter og puttes oppi. Heller på vann m buljong/kraft til det dekker + litt ekstra. Kutter og hiver oppi et par poteter for jevning og litt rundere smak. Hakker og hiver inn en halv fersk frossen chili, salt og pepper. Lar alt koke til gaffelen ikke møter motstand. Stavmikser alt oppi kasserollen til helt jevn, sper evt m vann/melk/fløte. Serverer m en dæsj rømme/kesam + en splæsj sitronsaft, og vossakorv i biter el sprøstekt bacon. (Har aldri tatt tiden på noe av det...) Anonymkode: 8b293...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå