Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg snakket med legen på sykehuset idag og han sa man må se et foster før man tar abort. Merker jeg har mest lyst til å begynne med engang slik at det ender i en forsinket mens.. jeg testet 5 dager før forventet mens fordi jeg hadde vært uforsiktig forrige måned.. jeg er da i uke 3 pluss 1. legen mente jeg kunne vente tilfelle det ble en SA av naturlige årsaker så slapp jeg å ta avgjørelse om en selvbestemt abort. Han mente at mange opplevde stor psykisk belasting og kanskje kunne angre etterpå, så han måtte ha en avklarende samtale. Kjenner dette er litt heavy. Jeg får også dårlig samvittighet for de som prøver og prøver og ikke blir gravide. Jeg var litt slumpen og Vipps var jeg gravid.. er 42 år og føler meg for gammel nå. 

Anonymkode: 

Endret av mo1234
Helse er en veldig viktig faktor. Jeg tok abort pga helseutfordringer og ustabilt forhold til barnefar. Har likevel slitt psykisk og angret.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mo1234 skrev (1 time siden):

Jeg har flere barn fra tidligere forhold. Dette er med ny turbulent forhold. Usikker om det vil vare.. usikker på helsen min. 

Anonymkode: 48499...7d6

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk ikke tilbud om noe oppklarende samtale med lege før aborten. Tror ikke det er vanlig. Men noen kan sikkert ha bruk for det. 

Skrevet (endret)
mo1234 skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk ikke tilbud om noe oppklarende samtale med lege før aborten. Tror ikke det er vanlig. Men noen kan sikkert ha bruk for det. 

Det er jo merkelig. Her fer fra abortloven 

§ 2.

Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

TOPSI: veldig spesielt at en ikke ihvertfall tilbys en samtale.....

Til ts, grunnen til at en ikke vil utføre abort før en ser fosteret I livmoren er at hvis du er gravid, og en ikke ser fosteret,  så kan det vokse utenfor livmoren, dette er livstruende, og komplikasjoner fra et slikt svangerskap, hvis det mistenkes som symptomer fra aborten, kan du i verste fall dø. Flere kvinner i USA har dødd etter aborter der en ikke har tatt ultralyd for å sikre at fosteret er i livmoren, såkalt intrauterint,  og abortpillen er ikke veldig effektiv ift et svangerskap utenfor livmoren heller

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjønner at du er redd, det med kromosomfeil kan det jo sjekkes for rundt uke 10-12, eller i uke 9 om man gjør det privat. Men er jo opp til deg selvsagt om du faktisk ønsker et barn eller ikke.

Lykke til.

Anonymkode: 96c11...b3b

Det er vanskelig å se de fleste kromosom feil før uke 12/13. og derfor får kvinner over 38 år tilbud om ekstra svangerskapskontroll på dette tidspunktet og ikke før.

Anonymkode: 1cd23...0fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bedre enn å drepe et barn fordi man var litt 'slumpen'. Bare det at man må vente til man ser fosteret før man dreper det, er jo groteskt nok til å tro at mor ville kommet til fornuft å beholdt barnet. Jeg gir opp denne verden. 

Anonymkode: d3e27...271

Spar oss for dine meninger! 

Anonymkode: 515e6...9c8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg i samme alder❤️

Veldig merkelig av legen presse deg på denne måten. Som om ikke valgene er tøffe nok fra før.

Jeg tok bare direkte kontakt med sykehuset og bestilte time for abort. Sa jeg var i uke 4. og fikk time om 2 uker. Skulle få fremskyndet på kort varsel ved eventuelle avbestillinger.

Jeg har to barn fra før og min eneste grunn til ønske om abort er at jeg ikke føler jeg har overskudd nok. Kanskje rett og slett ikke god nok helse. Sliter med utmattelse og periodevis leddsmerter. jeg er livredd for at alderen min skal føre til komplikasjoner eller at barnet ikke er friskt. Det ville jeg ikke klart å håndtere.

Men syns ikke det er lett. Og holder neg unna alkohol og tar Folat sånn helt for sikkerhetsskyld😌

Anonymkode: 1cd23...0fc

Bare det at du tar forlat og holder deg unna alkohol.. Jeg skjønner at du har mye tanker og er redd for div, men jeg tror du egentlig vil beholde barnet. 

Jeg er selv 42 og har prøvd i flere år å få barn, men etter mislykkede ivf-forsøk inntil jeg var 36 har jeg gitt opp den tanken for lenge siden. Jeg har ikke særlig god helse, men hadde mirakelet skjedd, så hadde jeg beholdt, uten tvil. Nå har jeg derimot en stabil mann da, så barnet, og jeg, hadde hatt faren tilstede. 

Jeg mener bare at du må være helt sikker på valget ditt. 

Anonymkode: 0a826...c19

Skrevet

Jeg bare lurer på om det var fastlegen som sa dere skulle ha en oppklarende samtale før aborten, eller var det en lege på sykehuset? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 2.29):

Bedre enn å drepe et barn fordi man var litt 'slumpen'. Bare det at man må vente til man ser fosteret før man dreper det, er jo groteskt nok til å tro at mor ville kommet til fornuft å beholdt barnet. Jeg gir opp denne verden. 

Anonymkode: d3e27...271

Abort er IKKE drap. Et FOSTER er IKKE levedyktig FØR uke 23/24. Da med HØY risiko for en mengde komplikasjoner. Det omtales som et foster og IKKE et barn FØR det er levedyktig

Og BTW ingen prevensjon er 100% sikker.

Abort er helsehjelp. I følge loven er det en 100% medisinsk prosedyre som kan utføres innen uke 12 og inntil uke 18 i noen tillfeller(uke 18 hvor fosteret forstatt ikke kan overleve utenfor livmoren). Dette handler også om mors rett til å bestemme over sin egen kropp og sitt liv. Oj ja, jen mener også at mor og far skal få bestemme om de vil beholde barn med kromosomfeil. Dette er det INGEN  andre som skal bestemme.

Ville du sagt det samme om det var en som hadde blitt gravid etter overgrep? Eller en som stod i fare for å dø om hun ikke kunne ta abort. Ville du snakket ned til henne på samme måte?

Endret av sunshineinmypocket
  • Liker 4
Skrevet (endret)
sunshineinmypocket skrev (23 timer siden):

Et FOSTER er IKKE levedyktig FØR uke 23/24. Da med HØY risiko for en mengde komplikasjoner.

Endret av mo1234
  • Liker 1
Skrevet
mo1234 skrev (13 timer siden):

Hva mener du med at det er høy risiko for en mengde komplikasjoner? Er det ikke nokså lav risiko.. og bare unntaksvis det oppstår komplikasjoner.

Ikke jeg som kommenterte forrige men jeg velger å svare

Et barn som blir født i uke 23/24 har stor risiko for å dø under eller rett etter fødsel, og de barna som overlever har stor risiko for komplikasjoner. Det sier seg selv at et foster som bare er 23 av 40 uker ikke er ferdig utviklet. Barn født før uke 37 er premature, barn født før uke 28 er ekstremt prematur og det er vel under 30% av barn født i uke 23 som faktisk overlever. En abort tatt før uke 20 kan derfor ikke beskrives som drap av baby, da det ikke er levedyktig utenfor mors mage før tidligst uke 23, og hvis barnet blir født før uke 23 så har ikke sykehuset lov til å prøve å redde det engang fordi det er et foster som ikke er levedyktig. Fra uke 23 kan man velge å redde barnet , men det innebærer som sagt en viss risiko og i mange tilfeller vil ikke barnet overleve mer enn selve fødselen eller de første timene/ dagene etter. Men så har du selvfølgelig den prosenten som blir født, overlever og vokser opp stort sett friske :) 

Anonymkode: 85251...49b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 23.29):

Jeg snakket med legen på sykehuset idag og han sa man må se et foster før man tar abort. Merker jeg har mest lyst til å begynne med engang slik at det ender i en forsinket mens.. jeg testet 5 dager før forventet mens fordi jeg hadde vært uforsiktig forrige måned.. jeg er da i uke 3 pluss 1. legen mente jeg kunne vente tilfelle det ble en SA av naturlige årsaker så slapp jeg å ta avgjørelse om en selvbestemt abort. Han mente at mange opplevde stor psykisk belasting og kanskje kunne angre etterpå, så han måtte ha en avklarende samtale. Kjenner dette er litt heavy. Jeg får også dårlig samvittighet for de som prøver og prøver og ikke blir gravide. Jeg var litt slumpen og Vipps var jeg gravid.. er 42 år og føler meg for gammel nå. 

Anonymkode: 48499...7d6

Denne legen hadde jeg nesten anmeldt, hva er det han driver med? Forsøker å skremme deg.. det virker som han har sin egen agenda. Noen her har lenket til denne artikkelen før, de har gjort undersøkelser på dette i USA, 95% av kvinner som tar abort (frivillig) angrer ikke etter 5år. Så dette er bare skremselpropeganda fra han. Gjør hva DU syntes er rett for deg.

https://www.ucsf.edu/news/2020/01/416421/five-years-after-abortion-nearly-all-women-say-it-was-right-decision-study

Anonymkode: 69fe2...dcd

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det er greit at legen tilbyr en samtale før en så stor og viktig avgjørelse. Det er faktisk en stor psykisk belastning for enkelte, og sikkert flere som angrer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...