AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #21 Skrevet 11. september 2022 Jeg ble venninne med min fastlege. Vi har begge barn på samme håndballag- og tilfeldighetene ville ha det til at jeg ble trener og hun ble lagleder. Vi bor i en liten kommune. Aldri hørt om at det ikke er lov. Anonymkode: 44424...27e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 5.01): Hvis dere har et så godt forhold til hverandre at du lurer på dette, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke spør "vennen" din. Privat kontakt med nåværende eller tidligere pasienter kan føre til advarsel fra Helsetilsynet, så det er noe du må drøfte med fastlegen din. Ut fra måten du legger dette frem her, tviler jeg vel på at dere har et så nært forhold. Anonymkode: 1fb42...92a Hvordan veit helsetilsynet det, da? Høres rart ut. Anonymkode: 18ba0...75d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #23 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 23.00): Hvordan veit helsetilsynet det, da? Høres rart ut. Anonymkode: 18ba0...75d Sånt er situasjonsbetinget, og avhengig av hvordan relasjonen er/blir. Det er mange som legger merke til sånt, og hvis det er et spesielt forhold, så kan man risikere at Helsetilsynet får varsel om det. De fleste leger er veldig oppmerksomme på denne problematikken. Bare måten TS legger frem dette på, indikerer at det kan være en romantisk interesse som ligger bak. Hvis dette handlet om et ordinært og noe perifert vennskapsforhold, ville det vært avklart direkte med legen, og antagelig ikke blitt laget tråd om her inne. Du kan lese litt om temaet her: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/09/03/relasjoner-i-grasonen/ Anonymkode: 1fb42...92a
Maskinfører Skrevet 19. september 2022 #24 Skrevet 19. september 2022 Tviler på at det finnes noen lover mot det vet om en Pasient som ble invitert i årslag til sin fastlege ikke sikker på om det var 50-60 års lag
pinkgirly Skrevet 19. september 2022 #25 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 14.08): Jeg ble venninne med min fastlege. Vi har begge barn på samme håndballag- og tilfeldighetene ville ha det til at jeg ble trener og hun ble lagleder. Vi bor i en liten kommune. Aldri hørt om at det ikke er lov. Anonymkode: 44424...27e Det er helt greit så lenge legen ikke misbruker sin posisjon. Som betyr og feks skrive ut medisiner som du egentlig ikke trenger bare fordi dere er bekjente. Eller visst du plutselig begynner og få flere legeærklæringer en vanlig osv. det vil iverthfall vekke oppmerksomhet og noen vil til slutt si ifra og da risikerer den legen og miste jobben sin. så lenge dere holder dere innenfor lovlig rammer skal ikke det være noe problem
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #26 Skrevet 19. september 2022 Maskinfører skrev (1 time siden): Tviler på at det finnes noen lover mot det vet om en Pasient som ble invitert i årslag til sin fastlege ikke sikker på om det var 50-60 års lag Det kan føre til mange ulike interessekonflikter. En lege har en pasient som venn, og denne vennen ber om sykmelding, kan ønske ulike resepter osv., dette er bare en sak som kan føre til et dilemma for legen, og at legen kan mistenkeliggjøres. Selv om ikke noe klanderverdig har skjedd, kan andre (for eksempel arbeidsgiver til denne vennen) stille spørsmål ved det forholdet som eksisterer mellom legen og pasienten. Det er vanskeligere å si nei til en venn enn til en person du kun har et profesjonelt forhold til. Anonymkode: 1fb42...92a
origin Skrevet 26. oktober 2022 #27 Skrevet 26. oktober 2022 Nei. Tenker dessuten at det kan bli vanskelig å skille privatliv og jobb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå