Gå til innhold

Sykemelding Ptsd


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette blir ikke bedre om du skal gå og grue deg over helgen. Delta på møtet som avtalt. Jo mer de tilrettelegger for deg desto mer tilrettelegging trenger du. På et tidspunkt må du møte angsten din. Hvis du skal stå i jobben.

Anonymkode: c589c...8c1

Jeg må si meg enig her. 

Anonymkode: 9f8bd...4d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette blir ikke bedre om du skal gå og grue deg over helgen. Delta på møtet som avtalt. Jo mer de tilrettelegger for deg desto mer tilrettelegging trenger du. På et tidspunkt må du møte angsten din. Hvis du skal stå i jobben.

Anonymkode: c589c...8c1

Hvis TS har angst så er jeg enig. Har hun derimot PTSD så er ikke dette nødvendigvis noe godt råd.

Anonymkode: a5b31...b1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Styrer ønsker at jeg skal møte henne i morgen, men jeg trenger egentlig en pause i morgen og helgen.
 

Jeg vil heller møte henne på Mandag.  Da kan jeg slappe av nå og komme meg litt. Jeg får symptomer og kroppen klarer ikke slappe av pga jeg skal møte i morgen.

Men pliktoppfyllende som jeg er, er det vanskelig å fortelle at jeg sier nei til møte i morgen. Men jeg trenger å vente til Mandag.  
 

Jeg er redd for at det ødelegger for meg, at hun ikke vil forstå det. Jeg vil så gjerne, men kroppen klarer ikke og den trenger å vente til Mandag.

 

Skal jeg sende melding at jeg trenger å vente til mandag, eller forsette å presse meg selv til å møte opp i morgen?

pliss… jeg står i en tanke kamp om å høre på kroppen eller å være pliktoppfyllende og halte meg til jobben.

 

Anonymkode: 181da...648

Det viktigste er vel at du faktisk tar det møtet, for det kan faktisk gå bra også. Om det føles bedre ut på mandag, så utsetter du det til mandag. Si at du må komme deg litt og at det passer bedre med mandagen, da viser du også vilje til å gjennomføre møte og du får tid til å tenke igjennom ting. 

Overkjører hun deg på møtet så kan du vurdere å finne noe annet. Man skaper sitt eget liv, og derfor ikke verdt å bruke store deler av dagen sin der man ikke trives. Samtidig kan det være lurt å gå i det møtet. Ikke alltid det man gruer seg til skjer. 

Anonymkode: 1052a...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis TS har angst så er jeg enig. Har hun derimot PTSD så er ikke dette nødvendigvis noe godt råd.

Anonymkode: a5b31...b1d

TS har ikke ptsd diagnose, hun har diagnostisert seg selv. 

Anonymkode: e1aab...e72

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

TS har ikke ptsd diagnose, hun har diagnostisert seg selv. 

Anonymkode: e1aab...e72

Du kan ikke si hva hun har og ikke har. Det vet ikke vi. Kanskje hun har PTSD, kanskje hun har angst, kanskje noe helt annet. Når vi ikke vet det så kan vi ikke bastant si at det eller det vil være det beste for henne i denne situasjonen.

Anonymkode: a5b31...b1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke si hva hun har og ikke har. Det vet ikke vi. Kanskje hun har PTSD, kanskje hun har angst, kanskje noe helt annet. Når vi ikke vet det så kan vi ikke bastant si at det eller det vil være det beste for henne i denne situasjonen.

Anonymkode: a5b31...b1d

Men man bør ikke tilrettelegge livet sitt etter en diagnose man ikke har eller er under utredning for. TS nevner angst, og beskriver noe som minner om angst og da er det greit å utfordre seg litt når man uansett må ta det møtet. Å bli ferdig med en gang kan skape mestring også. 

Anonymkode: 9f8bd...4d9

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du kan ikke si hva hun har og ikke har. Det vet ikke vi. Kanskje hun har PTSD, kanskje hun har angst, kanskje noe helt annet. Når vi ikke vet det så kan vi ikke bastant si at det eller det vil være det beste for henne i denne situasjonen.

Anonymkode: a5b31...b1d

Jeg sier ikke at hun har eller ikke har ptsd. Jeg sier at hun ikke har blitt diagnostisert av en fagperson. Jeg sier heller ikke noe om hva som er best for henne. Når hun ikke vet hun om hun har en diagnose er det merkelig å skrive innlegg der hun hevder å ha det.

Anonymkode: e1aab...e72

Skrevet

TS her. Jeg ser dere diskuterer diagnose, og ja jeg skrev «sykemelding, Ptsd» i overskriften. Jeg har ikke gidd diagnose,  det står bare på sykemeldingen «ptsd». For det var slik legen oppfattet det.

Jeg gruer meg ikke til møte, jeg føler meg trygg på det, fordi jeg har vært åpen og kan slappe av med at jeg kan være helt meg selv, og at styrer er flink i denne situasjonen. Jeg trengte bare å utsette det for å sortere tanker og faktisk slappe litt av i kroppen. Den har vært anspent i flere dager. Jeg vil være opplagt på dette møtet. Jeg kjenner mer ro og en god følelse av å få noen dager fri.

Reaksjonen min er kun der og da med pedleder. Jeg kan være glad og alt er helt normalt, så kan det snu på 1 sekund og jeg stivner.

Jeg bekymrer meg ikke for noe med møte, jeg er trygg pga styreren er der. Det kan hende jeg blir trigget, og det er dritt hvis det skjer. Da går rullegardinen ned og jeg stivner og tenker 1000 tanker på hvordan jeg skal klare å flykte fra denne situasjonen.

Men jeg føler meg trygg fordi styrer er der, jeg tror ikke jeg blir trigget pga hun er med på møtet. Jeg fortalte styrer at jeg ikke hadde klart å ha møte med pedleder uten henne, det gir meg frykt av tanken. Det er kun pedleder som gir meg frykt.

Anonymkode: 181da...648

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

«Ut fra svarene du gav her fikk du en svarprosent på 26 , og det indikerer  at du kan ha en posttraumatisk stresslidelse.»

 

Ts
 

Anonymkode: 181da...648

Jeg har opplevd mye skremmende (overgrep, dødsangst, omsorgssvikt) men jeg anser ikke meg selv som a ha ptsd (fikk en svarprosent på 59%,høy sannsynlighet) så jeg vet ikke hvor god den testen der er 🤷‍♀️ jeg går ikke rundt og kjenner triggere hele tiden. 

Jeg har forsonet meg med at man vil møte slike mennesker overalt. Det er jo bare knappe 0,5-1% av befolkningen som er psykopat, men hele 100k til kan ha sterke psykopatiske trekk. Også har man narssisistene og sosiopatene.. Så man vil jo stadig kunne møte en i jobben som har slike sterke trekk. Hvis det trigger deg slik, og at du kjenner det ikke er godt for helsadi, så bør du finne en annen jobb rett og slett. Du vil se denne personen i møter, pauser, teambuilding, vikariering, uteområder og samlinger. Du vil ikke riste av deg dette hvis du får henne litt på avstand. Det kan jeg love deg. Du trenger å bygge deg opp hos profesjonelle. Og da bør du som du sier, ha en trygg jobb hvor du kan gjøre dette. Kanskje noe helt annet enn barnehage? Så hvis alternativet er å finne en annen jobb, så hva taper du isåfall på å spørre om du kan prøve ut å bytte avdeling? Det vil nok ikke falle i god jord hos den som blir byttet med deg, da du river opp en gruppedynamikk og et etablert godt arbeidsmiljø. Bare så du er klar over det også. 

Anonymkode: c352d...e17

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 22.35):

TS har ikke ptsd diagnose, hun har diagnostisert seg selv. 

Anonymkode: e1aab...e72

… ja, og klarte det med glans. Fikk diagnosen i dag, KPTSD.

Anonymkode: 181da...648

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 22.09):

Hvis TS har angst så er jeg enig. Har hun derimot PTSD så er ikke dette nødvendigvis noe godt råd.

Anonymkode: a5b31...b1d

Helt enig. Jeg hadde veldig godt av den pausen, at jeg utsatt møtet. TS 

Anonymkode: 181da...648

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...