Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

selg deg selv! hvorfor skal vi gi denne jobben til akkurat DEG? hva har du å tilby oss? hvorfor vil du jobbe hos oss?

dette er spørsmål som kan dukke opp under et jobbintervju. og det er helt greit. i enkelte stillinger...

men enn om jobbsøker er en person med lite utdannelse, lite erfaring, og "lite" personlighet? hva med oss? hva har jeg å tilby dette firmaet? vel jeg ehm... jeg trenger en jobb så jeg får betalt husleia.... det er egentlig alt. for meg er det nesten likegyldig om jeg jobber her eller om jeg vasker gulv på en skole... jeg prøver bare å overleve her.... jeg har sosial angst og er veldig innesluttet. jeg er ikke flink til å omgås mennesker... jeg har ikke annet å tilby enn at jeg får jobben gjort. krever dere mer?

skal man da lyve? skryte på seg masse rart man har å tilby? fortelle om hva slags sprudlende utadvent person man er? hjelp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har utdannelse eller erfaring så har du vel i allefall interesse. Det er jo litt rart å søke på en jobb hvor du ikke har den utdannelsen eller erfaringen som kreves, men hvis jobben ikke krever noe av dette behover ikke det bli et problem. Jeg ville nok ikke sagt at jeg ikke kunne gi annet enn at jobben blir gjort, da kan du bare glemme den jobben. Du skal vel ikke lyve, men alle har jo noen egenskaper eller interesser som passer, det må da være en grunn til at du søkte jobben?

Skrevet

Fortell at du er en god arbeider, som ikke er redd for å brette opp ermene? Er arbeidsom og flittig? Kommer aldri for sent?

Tror at arbeidsgivere regner med at arbeidssøkere overdriver litt, så du kan gjerne gjøre det. Trenger ikke å bruke superlativer, men fokuser på dine positive sider.

Og til sist, vær klar på at du ønsker jobben.

Skrevet
selg deg selv! hvorfor skal vi gi denne jobben til akkurat DEG? hva har du å tilby oss? hvorfor vil du jobbe hos oss?

dette er spørsmål som kan dukke opp under et jobbintervju. og det er helt greit. i enkelte stillinger...

men enn om jobbsøker er en person med lite utdannelse, lite erfaring, og "lite" personlighet? hva med oss? hva har jeg å tilby dette firmaet? vel jeg ehm... jeg trenger en jobb så jeg får betalt husleia.... det er egentlig alt. for meg er det nesten likegyldig om jeg jobber her eller om jeg vasker gulv på en skole... jeg prøver bare å overleve her.... jeg har sosial angst og er veldig innesluttet. jeg er ikke flink til å omgås mennesker... jeg har ikke annet å tilby enn at jeg får jobben gjort. krever dere mer?

skal man da lyve? skryte på seg masse rart man har å tilby? fortelle om hva slags sprudlende utadvent person man er? hjelp :(

Dersom jeg var arbeidsgiver, ville jeg nok ikke ansatt en person som sa at han/hun ikke kunne tilby mer enn å få jobben gjort. Uansett om det er likegyldig for deg hvilken jobb du får, er det vel viktig å få jobben når du først er innkalt til intervju? Jeg ville prøvd å selge meg selv, med det som er relevant for jobben. Er det en jobb hvor du trenger å være sosial? Hvis ikke, ville jeg ikke lagt vekt på at jeg var sprudlende etc. Heller poengtert at du er en person som kommer presis, er pliktoppfyllende og nøyaktig når du utfører arbeidsoppgavene. Ikke "lyv" på deg noe, men fremhev de positive sidene du vet du har, og som kan være av betydning for arbeidsgiver.

Du bør iallfall vise en iver for akkurat DEN jobben du faktisk ER på intervju til.

Skrevet

Hvis du har sosial angst så bør du kanskje ikke søke jobber hvor du må selge deg selv, sprudle, by på deg selv hele arbeidsdagen, og alltid være på. Personlig salg er for eksempel en dårlig idé med en slik diagnose, spør du meg. Det finnes likevel massevis av jobber hvor det først og fremst teller at du er pliktoppfyllende, ordentlig, pålitelig, arbeidssom, punktlig, osv. Egenskaper som ikke er avhengig av et utadvendt vesen. Enkelte kontorstøttefunksjoner, vasking, visse butikkfunksjoner, lager, korrekturlesing, o.l. Jeg vet jo ikke hva du kan og hva du er interessert i.

Men søker du på en vaskejobb og de spør etter hva DU har å tilby DEM av personlige egenskaper, så er de rett og slett helt på jordet hvis de vil ha "ambisiøse, sprudlemennesker som sulter etter å oppnå resultater", og alle de andre flosklene du kan lese i annonser etter key account manager, controller og sånn.

Du kan alltids fremheve at du er til å stole på, at du er interessert i bransjen (krever kun litegrann forhåndssjekk av bransjen og firmaet), og hvis du ikke har levert egenmelding eller sykemelding i tidligere jobber bør du nevne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...