AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #1 Skrevet 8. september 2022 Var på Normal i Kristiansand i dag. I kassen fikk jeg slengt et "værsågod, frue" da jeg tok i mot posen. Dette er andre butikk på kort tid at jeg opplever å bli kalt frue. Altså, min mor er frue. Hun er 65 år. Jeg har nettopp passert 40. Hvor vanlig er dette? Jeg synes faktisk det er ganske frekt å kalle voksne folk frue. Det er forbeholdt litt eldre damer. (Og nei, jeg ser ikke eldre ut og kler meg helt normalt) Anonymkode: ae1f0...b3a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 Men du er jo frue? Jeg tenker at alle kvinner som er forbi «frøken» er å regne som frue. 40 år er definitivt frue. Anonymkode: 864a8...463 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Gudhjelpe meg så lettfornærmet vi damer har blitt. Anonymkode: d3db4...1cf 10 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 Det er jo ikke noe å bli sur for? Vedkommende prøver jo bare å være høflig. Alt man skal la seg krenke av for tiden… Anonymkode: 50b37...7ea 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Kanskje du til og med er en Frue? Anonymkode: d3db4...1cf
mingus Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 (endret) Jeg som er 36 år og gift blir derimot fornærmet når noen kaller meg frøken, jeg er da for faen meg frue! 😀 Endret 8. september 2022 av mingus 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #7 Skrevet 8. september 2022 Fra gammelt av så er frue en gift kvinne, en ugift kvinne er frøken. Ikke avhengig av alder altså. Anonymkode: b9afc...76c 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #8 Skrevet 8. september 2022 Regelen er vel at ugifte damer under 30 er frøken, alle andre er frue. Anonymkode: d15c1...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Frue er da høflig tiltale for en voksen kvinne, og du er en voksen kvinne. Hadde du foretrukket å bli kalt frøken? Anonymkode: bb146...cad 3
Mezzosoprena Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Var på Normal i Kristiansand i dag. I kassen fikk jeg slengt et "værsågod, frue" da jeg tok i mot posen. Dette er andre butikk på kort tid at jeg opplever å bli kalt frue. Altså, min mor er frue. Hun er 65 år. Jeg har nettopp passert 40. Hvor vanlig er dette? Jeg synes faktisk det er ganske frekt å kalle voksne folk frue. Det er forbeholdt litt eldre damer. (Og nei, jeg ser ikke eldre ut og kler meg helt normalt) Anonymkode: ae1f0...b3a Lettkrenka much?? 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #11 Skrevet 8. september 2022 Det er jo en veldig gammeldags betegnelse! Jeg hadde ikke blitt krenket, heller smilt litt av at et ungt menneske brukte så arkaisk språk. Eller sprog. Lurer på hva vedkommende sier til mannlige kunder i førtiårene. Værsågod, min herre? For øvrig er vi mange i førtiårene som ikke er fruer, så det er underlig at man automatisk skal anses som gift bare fordi man er middelaldrende. Anonymkode: a3f22...16f 1 1
Daria Skrevet 8. september 2022 #12 Skrevet 8. september 2022 (endret) Det ville jeg sett som høflighet med et snev av humor og tatt med et smil, det får da være grenser for hva man skal ta ille opp. Jeg (40+, ugift) har blitt kalt både frue og frøken, primært av eldre menn og tenåringer (en følge av å ha jobbet mange år i videregående) uten å ha sett noen grunn til å bli fornærmet av det. Den eneste gangen jeg virkelig har følt meg gammel av det, var da vi hadde en engelskspråklig elev som i fullt alvor kalte meg ma'am - men fra ham var det ren og selvfølgelig høflighet. Endret 8. september 2022 av Daria 1
JegMotStrømmen Skrevet 8. september 2022 #13 Skrevet 8. september 2022 Min umiddelbare tanke; så koselig. Å bli møtt med høflighet er ikke alltid tilstedeværende i dag, desto hyggeligere når det skjer. Frue/frøken, tidligere brukt om gift og ugift kvinne. I dag er det ikke av betydning hvorvidt man er gift eller ei, så tenker at begrepene i dag er litt mer flytende, og heller gjenspeiler alder. Jeg er drøye 10 år eldre enn deg, og har en sjelden gang fått høre frue/frøken oppigjennom, og aldri reagert annet enn positivt på det. 3
Gjest rabrabara Skrevet 8. september 2022 #14 Skrevet 8. september 2022 Jeg har jobbet i butikk og ville ALDRI kalt noen verken frøken eller frue😅 Hadde nesten føltes litt sarkastisk og veldig unaturlig. Holder lenge å si takk og vær så god.
Hoppetaujenta Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Det hadde jeg kun sett på som hyggelig og høflig, men har ikke opplevd det ennå. #gledermeg 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #16 Skrevet 8. september 2022 Frue betyr da at man er gift. Tviler på at butikkpersonale bruker dette når de snakker til kunder. Anonymkode: 34b94...ac8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #17 Skrevet 8. september 2022 Du får dra fram krenkekrakken. Anonymkode: fbe6f...afe 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Var på Normal i Kristiansand i dag. I kassen fikk jeg slengt et "værsågod, frue" da jeg tok i mot posen. Dette er andre butikk på kort tid at jeg opplever å bli kalt frue. Altså, min mor er frue. Hun er 65 år. Jeg har nettopp passert 40. Hvor vanlig er dette? Jeg synes faktisk det er ganske frekt å kalle voksne folk frue. Det er forbeholdt litt eldre damer. (Og nei, jeg ser ikke eldre ut og kler meg helt normalt) Anonymkode: ae1f0...b3a Neste gang svarer du «jeg definerer meg som mann». Med helt straight mine. Og så ler du hele veien ut av butikken. Det har definitivt vært utenfor normal høflighet å tiltale folk med kjønn i 10 år. På min dialekt ville faktisk dette vært en fornærmelse, selv om du var 120 år. «Frue» eller «herre» blir her kun brukt dersom noen oppfører seg overlegent. Som i «her har du posen din, din overlegne f*en» Anonymkode: 1c3f9...51c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 Så hvis man ønsker å tiltale et voksent menneske på en respektfull og hyggelig måte, hvilke alternativ har vi egentlig? Man trenger seff ikke bruke noen form for tiltaleform i det hele tatt, men bare ønske en hyggelig dag som sikkert er det mest vanlige om man vil uttrykke høflighet og velvilje. Uansett synes jeg språket blir litt fattigere av det. Jeg hadde nok foretrukket "frøken" av forfengelige grunner fordi det er mer ungdommelig, men hadde aldri tatt på vei for å bli kalt "frue" heller. Jeg pusher tross alt 50. Anonymkode: ff502...337
Gjest ti10 Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 😅 Jeg tror ikke jeg har sett noen ansatte over 25 på Normal, og for en 20-åring er man nok frue når man er over 40 Personen som sa det trodde nok at han (antar det var en han) var veldig høflig med et snev av humor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå