Gå til innhold

Nynorsk på tekst på tv….. irriterende!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 10/2/2022 at 10:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg vil veldig gjerne ha hundre prosent nynorsk teksting. 

Anonymkode: ac289...d54

Viss du vil ha alt på nynorsk, gjer du berre som eg har beskrive i kommentaren over, med den forskjellen at bokmål -> nynorsk på apertium.org.

Då er programmet teksta til nynorsk, og fritt tilgjengeleg på PC-en din for resten av livet.

Anonymkode: cdb81...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les noen bøker på nynorsk. Da blir du vant til det. 

Anonymkode: 558ab...e48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 13.50):

Synes vi kunne droppa norsk og brukt engelsk istede. Unødvendig med så mange språk i verden.. 

Ignorerer alt som er i nynorsk, enklere å lese svensk. 

Anonymkode: d4a48...737

Svensk er nærare nynorsk enn bokmål, hvis du gidd å høyra etter (og lesa).  

Anonymkode: 4de5e...c35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarisstella skrev (På 11.9.2022 den 10.45):

Du er klar over at Norsk og Nynorsk ikke er to språk?  Det er to målformer av språket Norsk. Forøvrig trenger du ikke "finne et nytt språk i Norge", det har vi alt. Det språket heter Samisk, forøvrig mitt hjertespråk. Det finnes i versjonene nord samisk, sør samisk og kvensk.

Kvensk er ikke samisk. Samisk finnes i flere versjoner enn du nevner - nordsamisk, lulesamisk, umesamisk, pitesamisk, sørsamisk, skoltesamisk osv. Men kvensk er altså et annet språk, men også fra Nordkalotten.

Anonymkode: 32b2e...8f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 3.48):

Jeg så på en serie. Tidligere sto det på bokmål og det har alltid vært slik. Nå står teksten plutselig på nynorsk og ingenting jeg får gjort for å endre det. Ufattelig irriterende. 
Hvorfor skal nynorsk få dominere over bokmål? Kan ikke de holde seg til de kommunene det språket brukes, men så får dem nøye seg med bokmål på TV? 

Anonymkode: df261...657

25% skal vel være på nynorsk? Skjønner ærligtalt ikke problemet ditt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 15.28):

Svensk er nærare nynorsk enn bokmål, hvis du gidd å høyra etter (og lesa).  

Anonymkode: 4de5e...c35

Svensk = uspråk

Nynorsk er pent

Anonymkode: 7d8db...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PanteneProVVV
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 19.33):

Det er bra at det blir teksta på nynorsk, det som er irriterende er at den som tekster ofte er DÅRLIG i nynorsk. 

Anonymkode: ac289...d54

Dette har jeg også tenkt, både når det gjelder teksting og bruk av nynorsk i bøker og lignende. Helt til jeg fant ut hvor fleksibel nynorsken faktisk er, her er det mye valgfrihet og man kan ta i bruk de ordene/varianten som passer en best. Vanskelig å gjøre feil når man først har gangen i det. Nynorsk er ikke bakstreversk og stakkato, men fremadretta, musikalsk, poetisk, kraftfull og underfundig. Ingenting slår dikt på nynorsk. Leter du etter litteratur eller barnebøker er det en kjent sak at er det skrevet på nynorsk er det veldig ofte også god kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...