AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Vi har i 3 år hatt en hannkatt og bestemte oss for å skaffe ei lita jentekatt. Hannkatten er nå bare inne for å spise før han vil ut igjen. Tydeligvis misfornøyd med situasjonen. Han er ikke slem med kattungen . Har noen noe tips å komme med? Savner hannkatten i hus. Angrer nesten på å ha skaffet en katt til, trodde det skulle bli positivt… Anonymkode: 9f0b6...941 1
Antiviruset Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har i 3 år hatt en hannkatt og bestemte oss for å skaffe ei lita jentekatt. Hannkatten er nå bare inne for å spise før han vil ut igjen. Tydeligvis misfornøyd med situasjonen. Han er ikke slem med kattungen . Har noen noe tips å komme med? Savner hannkatten i hus. Angrer nesten på å ha skaffet en katt til, trodde det skulle bli positivt… Anonymkode: 9f0b6...941 Gi det tid og de vil tilpasse seg til en viss grad. Få hankatten kastrert fortere en pokker om det ikke allerede er gjort, og kastrere hunkatten også. Uansett kan det fort over tid bli konflikter mellom disse to kattene og det er ikke noe du kan gjøre med det. Enten går de i lag, eller så gjør de det ikke. Det vil tiden vise. Katter er veldig selvstendige og stae dyr, og du kan gjøre lite til eller fra. Alt avgjøres av lynnet på kattene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Hannkatter er redde kattunger, er nok derfor den ikke vil komme inn. Hannkatten tror en illsint kattemamma er i nærheten, men når det går opp for den at det er det ikke så vil det nok gå seg til. Bare å gi dem tid. Anonymkode: 8864a...bd2 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hannkatter er redde kattunger, er nok derfor den ikke vil komme inn. Hannkatten tror en illsint kattemamma er i nærheten, men når det går opp for den at det er det ikke så vil det nok gå seg til. Bare å gi dem tid. Anonymkode: 8864a...bd2 Du klarte presse litt incel-teori inn på en tråd om kattunger. Well done 😂 Anonymkode: 7f0e5...6e6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Antiviruset skrev (15 minutter siden): Gi det tid og de vil tilpasse seg til en viss grad. Få hankatten kastrert fortere en pokker om det ikke allerede er gjort, og kastrere hunkatten også. Uansett kan det fort over tid bli konflikter mellom disse to kattene og det er ikke noe du kan gjøre med det. Enten går de i lag, eller så gjør de det ikke. Det vil tiden vise. Katter er veldig selvstendige og stae dyr, og du kan gjøre lite til eller fra. Alt avgjøres av lynnet på kattene. Gi de tid ja! Det går seg til som regel! Det er en stor overgang for pusen din, må du huske. Kastrering er kjempe viktig! Antar kattungen ikke er gammel nok men pass på å få gjort det så fort som mulig. Resten av dette er bare tull. Det finnes 100vis av ting man kan gjøre for å unngå at kattene ikke trives sammen, det finnes og masse man kan gjøre hvis man har to katter som slåss feks. Katter er selvstendige, men de er kjempe sosiale dyr som har godt av å bo med andre katter, man ser det gjerne på katter «i det ville» også, hvor mange kolonier har vi ikke? Selvfølgelig finnes det alltid unntak til regelen og det er katter som virkelig fordrar andre katter, men som oftest handler det om at vi mennesker ikke tilrettelegger miljøet nok mtp ressurser og lignende, at vi introduserer de feil og at vi ikke er obs nok på kattens atferd. Anonymkode: 867b2...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Les disse: https://www.jacksongalaxy.com/blog/the-dos-and-donts-of-introducing-cats/ https://catbehaviorassociates.com/how-to-introduce-a-second-cat/ https://catbehaviorassociates.com/multicat-households-keeping-the-peace/ Anonymkode: 867b2...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Jeg hadde holdt katten innestengt og holdt de seperat og fulgt artiklene over. Man kan risikere at hannkatten stikker av for han ikke gidder nye pusen. Anonymkode: 867b2...3ff
Antiviruset Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gi de tid ja! Det går seg til som regel! Det er en stor overgang for pusen din, må du huske. Kastrering er kjempe viktig! Antar kattungen ikke er gammel nok men pass på å få gjort det så fort som mulig. Resten av dette er bare tull. Det finnes 100vis av ting man kan gjøre for å unngå at kattene ikke trives sammen, det finnes og masse man kan gjøre hvis man har to katter som slåss feks. Katter er selvstendige, men de er kjempe sosiale dyr som har godt av å bo med andre katter, man ser det gjerne på katter «i det ville» også, hvor mange kolonier har vi ikke? Selvfølgelig finnes det alltid unntak til regelen og det er katter som virkelig fordrar andre katter, men som oftest handler det om at vi mennesker ikke tilrettelegger miljøet nok mtp ressurser og lignende, at vi introduserer de feil og at vi ikke er obs nok på kattens atferd. Anonymkode: 867b2...3ff Om to katter ikke trives sammen har du lite å stille opp, joda du kan skille de fra hverandre og la de bo isolert litt fra hverandre, men noe som blir et pes for eier. Om lynnet på kattene gjør at de trives sammen så kan det gå helt greit. Men dette kan skifte over tid etter hvert som kattene blir eldre. Det er i alle fall min erfaring. Noen kan spise og oppholde seg i samme rom, andre ikke. Dette kan faktisk gjelde om den ene katten er et avkom av den andre også. Endret 7. september 2022 av Antiviruset
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Antiviruset skrev (4 minutter siden): Om to katter ikke trives sammen har du lite å stille opp, joda du kan skille de fra hverandre og la de bo isolert litt fra hverandre, men noe som blir et pes for eier. Om lynnet på kattene gjør at de trives sammen så kan det gå helt greit. Men dette kan skifte over tid etter hvert som kattene blir eldre. Det er i alle fall min erfaring. Noen kan spise og oppholde seg i samme rom, andre ikke. Dette kan faktisk gjelde om den ene katten er et avkom av den andre også. Ja og da skiller man de og reintroduserer de sakte, kjøper feliway friends og så tar man en titt på miljøet. Det finnes MANGE tiltak man kan gjøre for at de skal gå helt fint sammen, til og med at de kan bli venner. Men det er en stor prosess. Det er en grunn til at det finnes så mange atferdskonsulenter for katt, fordi de fleste problemer kan fikses med riktig kunnskap og verktøy. Har du sett på «my cat from hell»? Der er det katter som hater hverandre så mye at de holder på å drepe hverandre, etter litt jobbing så kan de gå fint sammen. Anonymkode: 867b2...3ff
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja og da skiller man de og reintroduserer de sakte, kjøper feliway friends og så tar man en titt på miljøet. Det finnes MANGE tiltak man kan gjøre for at de skal gå helt fint sammen, til og med at de kan bli venner. Men det er en stor prosess. Det er en grunn til at det finnes så mange atferdskonsulenter for katt, fordi de fleste problemer kan fikses med riktig kunnskap og verktøy. Har du sett på «my cat from hell»? Der er det katter som hater hverandre så mye at de holder på å drepe hverandre, etter litt jobbing så kan de gå fint sammen. Anonymkode: 867b2...3ff Før hadde jeg katter som ikke gikk overens overhodet, men da slapp vi de bare sammen og visste ikke noe om kroppsspråk, ressurser og miljø. Så leste jeg meg opp og gjorde ting annerledes og kattene jeg har nå går kjempe fint overens og er gode venner. Har hatt fosterkatt som dessverre(det var et uhell, alt for tidlig i prosessen) havnet i en kjempe slåsskamp med min ene, de ble til slutt gode venner etter vi tok et par steg tilbake. Anonymkode: 867b2...3ff
Antiviruset Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja og da skiller man de og reintroduserer de sakte, kjøper feliway friends og så tar man en titt på miljøet. Det finnes MANGE tiltak man kan gjøre for at de skal gå helt fint sammen, til og med at de kan bli venner. Men det er en stor prosess. Det er en grunn til at det finnes så mange atferdskonsulenter for katt, fordi de fleste problemer kan fikses med riktig kunnskap og verktøy. Har du sett på «my cat from hell»? Der er det katter som hater hverandre så mye at de holder på å drepe hverandre, etter litt jobbing så kan de gå fint sammen. Anonymkode: 867b2...3ff Men de aller fleste er ikke der, og ingen får se historiene over tid. Katter er ekstremt selvstendige dyr, og mange av de er ikke "innekatter" som lett stikker av om de mistrives. De fleste har ikke ressurser eller vilje til å ta den jobben og utgiftene du her snakker om. Da ender det i en "stillingskrig" der begge kattene mistrives og er i en konstant konflikt. Det trenger ikke bli slik i TS sitt tilfelle, har kattene rette lynne kan det gå bra over tid. Jeg hadde tenkt meg godt om før jeg skaffet meg to katter samtidig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 Antiviruset skrev (5 minutter siden): Men de aller fleste er ikke der, og ingen får se historiene over tid. Katter er ekstremt selvstendige dyr, og mange av de er ikke "innekatter" som lett stikker av om de mistrives. De fleste har ikke ressurser eller vilje til å ta den jobben og utgiftene du her snakker om. Da ender det i en "stillingskrig" der begge kattene mistrives og er i en konstant konflikt. Det trenger ikke bli slik i TS sitt tilfelle, har kattene rette lynne kan det gå bra over tid. Jeg hadde tenkt meg godt om før jeg skaffet meg to katter samtidig. Ja det stemmer litt av det du sier, de fleste har ikke kunnskapen eller orken nok til å få gjort noe med det hvis det først utvikler seg. Men hvis man gjør ting rett med en gang og har tilpasset huset så begynner de ikke å krangle, og hvis de tross det skulle begynt så får man løst det. Det er nok ganske mange katter som lever med dårlig stemning, kanskje slåssing og dårlig stemning, eller de som går overens nok men bare fordi de må og bruker energien sin på å unngå hverandre. Det er veldig synd når det finnes løsninger på. Derfor holder man de inne i begynnelsen når man får en ny katt. Har ikke så veldig mye med lynne å gjøre, man får det til på alle katter, nå snakker jeg om å få de til å gå overens og å kunne oppholde seg i nærheten uten at de blir stresset, skal man ha to «bestevenner» så er ikke det ofte noe man bare på magisk vis kan få til. Men det er jo selvfølgelig lurest å finne to katter som er lik i personlighet, har samme energibehov og er i ca alder til hverandre. Det finnes katter som ikke trives så godt med andre katter som burde være alene, men generelt sett vil jeg påstå at de fleste katter (hvis de blir riktig gjort) vil få mange fordeler av å ha en artsvenn. Jeg hadde heller tenkt meg om en ekstra gang før jeg fikk bare EN katt, eller, det hadde jeg faktisk aldri gjort. Anonymkode: 867b2...3ff
Antiviruset Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde heller tenkt meg om en ekstra gang før jeg fikk bare EN katt, eller, det hadde jeg faktisk aldri gjort. Det går veldig greit, de kattene jeg har hatt som har bare vært en? De har stort kost seg, levd lenge og det var trafikken som satte en stopper for deres liv. De får sitt sosiale behov dekket i kos med eier og familie og trivdes stort med det. Ellers hadde de aldri blitt værende når de beveget seg fritt ute.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Hadde gitt det tid. Her har vi en hannkatt som er 10 år gammel, fikk oss en kattunge nå i vår. Første uken var hannkatten ute nesten hele tiden, angret nesten på at vi fikk en katt til. Var også redd for at hannkatten ikke skulle komme tilbake når han gikk ut. Han er en veldig bedagelig katt som liker seg inne, på sommeren ligger han på sin faste plass under buska i hagen. Men etter 2-3 uker gikk det seg til. Da lå dem i sofaen, men i hver sin ende. Nå står dem sammen og spiser fra samme matskål.. Er en og annen sjelden gang dem freser til hverandre, men det er vist kattungen gjør for brå bevegelser nær hannkatten. Anonymkode: 729e1...9ea
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #15 Skrevet 8. september 2022 Takk for alle råd . Vi skal gi det litt tid og håper att det vil ordne seg etterkvart. Tenkte på dyrebutikk å handle feelgood duft for å ha i huset. ts Anonymkode: 9f0b6...941
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå